|
Sida 1 av 9
|
|
|---|---|
|
Gjorde sevice på min 540 idag. Jag passade då på att ta ner det lilla oljetråget på min 540 för att kolla till hur det såg ut med bultarna till oljepumpen. Man blir chockad av att se eländet. Jag har inte haft några oljetrycksproblem eller missljud i min motor Ändå så hade bulten till oljepumpen lossnat helt och så hade båda muttrarna lossnat lite grand. Dessutom så hade två av bultarna som håller ihop pumpen lossnat och alla andra satt väldigt löst. Min undran är bara vad många det är oss med V8 som åtgärdat bultarna till sin oljepump och om någon har fått/känner till några haverier pga av detta problem. Om man köper en helt ny oljepump kommer dom bultarna oxå lossna eller ska man skruva isär den nya pumpen och montera gänglås på dom bultarna oxå? Jag åker till Tyskland på onsdag med bilen, så man är lite nöjd med sig själv att man tittade till eländet innan man gav sig iväg. Det kunde blivit en dyr resa i annnat fall. Det är med öl och whisky som med bilar, ibland häpnar man över vad andra väljer! | |
|
Jag har fixat min. En bult satt lite löst. Mvh.Patric |
|
|
Hej! Bultarna var en av de första saker jag tittade på efter jag köpt bilen. Och mycket riktigt, de behövdes dras åt! Undrar bara hur långt man skall köra innan man tittar till dem igen? Tur att det finns BMW.power iallafall... |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
En 540-95 på Bil&El för nån veckan sedan med en bult i tråget en av forumanvändarna här. MVH Hasso Länk |
|
En i tråget och 5:st lösa...denna "story" är ta mig fan ofattbar..BMW säger, har inte en aning om det... |
|
|
Hej. Kollade min för några veckor sedan, alla bultar satt fast (13700 mil). På BMW sa man att detta inte var något som dom upplevede som problem då dom inte hade varit med om det. Kan kanske bero på att det inte rullar så många V8´or här? /Santorinblå 530iA Touring /Länk |
|
|
Tycker att det här med bultarna är ett sådant konstruktionsfel som BMW borde ha åtgärdat kostnadsfritt genom återkallelse. I vart fall borde man informera ägararna om problemet. |
|
| Det var min bil som var på Bil & El 14/11 och det låg en bult i tråget. Jag funderar oxå i "JPX" banor, är det någon som har haft/känner till ett haveri pga detta?? | |
| Är det här ett problem som finns på E39:ans V8 oxå? | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det är väl 530 och 4 liters V8an E38 har jag för mig. Så 540E39 ska inte vara berörd vad jag förstått. MVH Hasso Länk |
|
4,4:an och 4,0 :an har samma pump och bultar i ETK:n: Det som skiljer är att vissa bilar har en plastkåpa över drevet till oljepumpen. Jag vet inte varför vissa bilar har det och andra inte har detta skydd. Kompisens 740 har det skyddet, men min bil ska inte ha det. Sedan kommer det tillbaka på E-39:orna. Vad har skyddet för funktion igentligen? BMW måste veta av problemet, för idag är resevdelsnummret på pumpen ändrat och man måste köpa med bulten och muttrarna som pumpen sitter fastskruvad med. Troligtvis är det där felet ligger eftersom muttrarna är av den "klämda" modellen. Trolgtvis så har det blivit något fel i tillverkningen av mutter och bult, och så att dom tappar låsfunktionen när dom blir gamla. Detta kan kanske vara åtgärdat på nya modeller av bilar. Jag vet inte om det är så men är det någon som kollat sin oljepumpen på sin E-39? Det är med öl och whisky som med bilar, ibland häpnar man över vad andra väljer! |
|
|
M8 bulten lös. M6 skruvar behövdes dras åt, samt en utskruvad 5-7mm = mycket lös. Förre ägaren har förmodligen kollat innan, då packningen var bytt. Trots detta lösa bultar. Ett återkallande av M60 motorerna för åtgärdande av oljepumpens skruvar och muttrar är det minsta BMW kan göra, då det kan kosta oss ägare en förmögenhet, då en skruv och eller mutter lossnar. Totalhaveri (oansvarligt av BMW) möte med annan bil vid haveri. (vill ej tänka i de banorna) |
|
Det påstås ett det vid tillverkningen var nån robot som drog med fel moment?? Men att bultarna numera har ett annat artikelnummer än orginal,finns det också uppgifter på, så nått helt konkret orsak är nog inte klarlagt?? Det finns ju Loctite som är användbart för att säkerthetställa att inget lossnar. MVH Hasso Länk |
| gjorde det på senaste servicen | |
|
Monterade nyligen värmematta under tråget, kollade då även pumpen och... jaa...den hade lossnat. -Ingenting är omöjligt- |
|
Bus |
Måste kolla. bilen rullat 18000 mil nu...... |
| En skruv lös, ingen i tråget. Min har gått 26 000. Ska vara fel på org bultarna är det sagt till mej. De nya bultarna är till 4,4liters, de gammla bultarna har utgått. | |
|
Nu har jag oxå kollat upp oljepumpen...Inga bultar lösa (på min sitter pumpen med tre M8-bultar) jag bytte ändå till nya bultar då jag köpt innan i förebyggande syfte...på dom nya bultarna så var det nån slags låssäkring påpenslat från fabrik...Fö verkar det som problemet är vanligare på 540:n...eller är det så bara att fler 540-ägare har haft inlägg här..? "Jag tänker INTE köpa vingar för pengarna... |
|
|
Fixade det på servicen, 4 bultar i sumpen. |
|
| Ja en M8 bult i tråget och nästan alla de andra lösa. Återmonterade M8 bulten rh fwd och justerade ut justerhylsan för mera rätt 7-8 mm kedjespel än 3 cm som det blivit. Skall ta ner tråget igen nästa oil service. | |
| Kompisen rev tråget på sin 840 igår, lös pump där med. (11000 mil) Är nog ide´ att se över v8:orna. jxp orkade bilen med tysklands resan? Några topp noteringar på autoban? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.