|
Sida 6 av 9
|
|
|---|---|
|
Stora och lilla v8 (E34 och E39) har jag hört. Danne Min bil: Länk |
|
|
Kollade min pump idag, och det var en jäkla tur. 4 lösa bultar i tråget och flera som behövdes dras åt. Det var till och med jack i tråget efter gängorna. Ett under att inte nått har rasat. Dessutom hade jag spel på typ 2-3 cm på kedjan :P Länk |
|
|
Kollade bultarna idag! Konstigt nog satt alla fast,kunde dra 1 ca 1/2 varv och dom andra 1/4 trots att de satt kvar en korkpackning,alltså borde de inte va kollat på ett tag? är väl ganska ovanligt... Kedjan va därimot lite slapp,kanske max 7-8mm men fick ingen ordning på den,ville inte spännas,kanske gör helt fel..? Nån som har lust att berätta i detalj hur man går till väga? kanske är helt fel ute... |
|
|
Du måste ta bort den vänstra oljepumps bulten sen kan du spänna kedjan med en 8 mm insex nyckel som du kör in där du drar ur bulten. Det var så jag drog åt min iaf. Länk Länk Länk |
|
| Måste bara säga att när jag kollade mina bultar ( 1 i tråget) så visste jag inte att man kunde spänna där som C.Douglas visar. Men jag löste det på annat sätt. På C.Douglas första länk där handsken pekar, där satte jag en bricka, fick då ett lagom spänn på kedjan. Och det var väldigt enkelt att göra. | |
|
Man spänner den så alltså!? Jag försökte göra de med en 8mm insekt,men den gick inte ens in i bult hålet...va mysko! Prövade med en 6mm också,men den va alldeles för liten.. |
|
|
Är det samma pump på lilla respektive stora v8an? Min tanke var att om det är olika pumpar kanske man inte spänner på samma sätt, eller med lika stor insex nyckel.. Länk |
|
|
C-douglas du säger : 4 lösa bultar i tråget och flera som behövdes dras åt. min fråga är : hur många bultar är det som håller oliepumpen? det är väl tre bultar,och var ska den fjärde sitta nånstans? svarar du inte så vill jag gärna ha svar ifrån nån som kan för att jag tänkte kolla min bil på lördag,och vad jag vet så ska det sitta tre bulltar och inte mer. MVH-V8 |
|
|
Länk MVH-V8 |
|
|
fami: Länk Det är dom bultarna han drar åt jag menar, 3 sånna små i tråget + en stor oljebult.. Du kan även se på min hemsida vilka som hade lossnat för mig. Länk |
|
|
C.douglas jasså det var du menade........ ok. MVH-V8 |
|
|
Länk Länk |
|
|
Jag kollade detta för en månad sedan i samband med oljebytet. I tråget låg 2 st bultar, den ena är den som sitter vid kedjespännaren och den andra håller ihop pumpen (samma som för Björna på sidan 3). Spände kedjan till ett glapp på ca 10 mm, och locktite på gängorna till bultarna.Min 540iT har gått 16300 mil. /Roger W |
|
Juhas 530i |
Två år efter köpet fick jag äntligen för mig att kolla bultarna, började få onda aningar om totalhaveri. Å javisst, varenda bult satt som de ska, ingen var lös. Det verkade inte heller som om nån varit där å åtgärdat eftersom bultarna till oljetråget var hur rostiga å skitiga som helst, samt att jag hade den svarta korkpackningen istället för metallpackningen. Gjorde rent med lite förgasarrens å satte tråget tillbaks. |
|
Hur långt har din bil gått Juhas? Länk |
|
Juhas 530i |
Douglas; den har rullat 26 000 mil, enligt mätaren i alla fall... |
|
Och inga lösa bultar! Dom som skruvade ihop motorn på din bil gjorde det ordentligt verkar det som :) Länk |
|
|
Jag kollade också mina bultar vid sista oljebytet(mitt första på denna bil). Det var ingen som var direkt lös, men visst kunde jag dra några stycken lite. Bilen är en 540iA-97 med ca15700 mil på mätaren. _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
|
ops så fel det kan bli ;) En 96a har jag!! _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
|
Hmmm... Hade isär min M60 3.0 för ett antal veckor sedan, o döm INTE! om min förvåning: 1 bult i tråget, 2 lösa... Sönderslagen kedjekåpa!,,, SLAK pumpkedja! Pump-helv*tet hade även DELAT på sig, sådär lagom, så att trycket bara nästan bibehålls...!!! Jag hade sedan tidigare köpt ett renoverings-kit till pumpen, så det var "ned med allt", o sedan vidtog ett digert arbete med att rengöra o renovera pumpen, byta samtliga O-ringar, superrengöring av motorns "undersida" mot "veven", "desinfektion" av tråg, byte av packning, samt justering av pumpkedja! (Rengjort med Bräkleen o Nya stripper, samt givetvis Locktite på bultar/skruvarna!) Funkar klockrent nu! Som nytt:-) Men tänk så nära RAS jag var... ujujuj... På detta följde 3 oljebyten med TOTAL 5/40 o 3 nya filter. Skall i veckan köra ny TOTAL olja o Omega Flush, för att vara SÄKER på att det är rent... (hon går visserligen tyst o silkesmjukt, men i alla fall..). Sedan blir det nytt filter, o ny TOTAL... detta är fan INTE billigt (sammanlagt 37,5 liter superkvalitativ olja!!!), TROTS att jag har "mentalsjukt" bra pris på grejjorna, pga. mitt yrke... Vår verkstad anser att jag inte är riktigt riktig i huvudet.... ;-) Vilket, vad gäller BMW, säkert är helt sant! Men, "dä finns inga genvägar te dä perfekta ljude..." /Farbror Barbro ;-) Vill ni köpa Sveriges mest oljebytta bil? Köp min.... /Werkstatt-Werk BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein,wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.