|
Sida 5 av 9
|
|
|---|---|
| Jag åtgärdade mina bultar så fort bilen stod på svensk mark i fjol, det egendomliga är att alla satt kvar, och satt hårt. Tidigare ägare har troligen åtgärdat problemet :) | |
| min pump hängde och dinglade i två lite slappa bultar. | |
|
Två bultar låg och simmade i tråget...tog loss alla,på med gängsäkring,drog enl.spec.justerade kedjan till oljepump. P.B ¤¤¤¤¤¤¤Iron Maiden¤¤¤¤¤¤¤ 9/7-05 Ullevi |
|
HV-71 |
Kollade i veckan och två låg i tråget. en av de stora och en av de somm håller ihop pumpen. |
|
Hej! Kollade min i förrgår och hittade en m8 bult i tråget. Kunde dessutom dra åt de andra m8+ m6 som håller ihop pumpen. Märkte oxå att kedjan till pumpen var väldigt slapp. Spänns den av oljetryck eller kan man spänna den manuellt? Någon som vet? |
|
|
dgx033: Den spänns med en insexbult i hålet för en av de två främre bultarna som håller fast pumpen. den högra om man står framför bilen tror jag de var. Har åxå för mig att det ska vara ca 16mm glapp åt vardera håll för kedjan. |
|
|
ok Vad jag såg framifrån sett var det två fästen till höger och ett till vänster. måste nog vara den till vänster , det var den bulten som låg itråget. De andra satt med pinnbult och mutter. |
|
|
Vad kostar det att få det här åtgärdat tro? |
|
|
Loctite! 16mm?????? NEJ FÖR FAN!!! Då går det åt SKOGEN! 5mm. spel ska det vara. Och sen är det vänstra sidan du spänner kjedjan på om du tittar in i fronten på bilen. Höger i färdriktningen. Danjel - H U M A N R A G E - |
|
| Tja, det kan bli lite fel när man ligger och tittar upp. Kanske var det vänster men 16mm var det tips jag fick här på AP. Det var ca 2 år sedan och när jag letar efter tipset imed sökfunktionen så får jag inte upp det, faktiskt inget tips alls.?! Konstigt, för när jag höll på med pumpen så fanns det multum med tips. Har jag drömt ;-) | |
|
Om inte kedjorna RASSLAR med 16mm spel vet jag inte vad! De borde hoppa av kuggarna, med tanke på att kugghöjden endast är ca. 7mm. :( Det borde finnas massor med tips här på forumet... - H U M A N R A G E - |
|
|
Man är väl en stjärna ändå. Har letat som fn men inte hittat det jag yrade om. Jag har för mig att det var någon som blivit rådd av en BMW-mek att ha lite mer slack än Bentleymanualens. 16 mm? Ja du, Dandelude, Kan jag ha tänkt på antalet hjärnceller? Ps. Jag tror att jag ska ta och hålla käft ett tag ;-) Ds. |
|
|
Kan vi få fram rekommenderad slack på kedjan? 5mm låter rimligt tycker jag men det skulle kännas tryggt att få det verifierat. Dandelue kanske kan säga 5mm igen och så kör vi det som en bekräftelse? =) |
|
|
Alldata tycker: Adjust chain deflection(A = 10+-2mm) by turning adjustment hex screw in the oil pump. Install screw and tighten down. Sen är det en bild också, som visar att A är alltså så att kjedjan kan röra sig 10+-2mm, alltså 4-6 mm åt varje håll. Kan ha iofs missuppfattat det helt å hållet |
|
Lellberg_51 |
kollade på min 540 i dag...inga i tråget men dom va lite lösa...kunde dra dom ett varv ungefär....sträckte upp kedjan till 5 mm. /Micke /Micke |
|
Var hos min mekaniker idag för att byta olja på 320:in, där stod en 530 -93 men avkörd kedja. Orsak: Bult till pumpen! Bilen har rullat 27000 mil och motorn är tokskrot. :-( Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
Amethyst |
Jepp kollad, en i trågen resten lösa, spände kedjan. får nog kolla snart igen då jag börjar höra lite kedjerassel. var 1mån sen BOOM BOOM BASS |
|
Jag har dubbelkollat mina sen förra servicen och de satt fortfarande som berget. Tror nog att allt e lungt ett par tre servicar till... Tog trots allt ca. 17000 mil för dem att snurra upp sig... Danne Min bil: Länk |
|
|
Läste om oljepumpen så börjar man undra över med de andra E39 motorer dvs 520-530I från årsmodell 01 och uppåt. Då ska man inte oroa sig förrän bilen har gått över 15000 mil?? Eller är dte bara 540I som har problemet med detta?? Tack för att forumet finns så alla kan få tips samt ge tips! |
|
|
Vad jag vet gäller det bara V8:an. ///Micke Touringklubben: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.