AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
23.318

Hur många har åtgärdat sin oljepump på V8:an?

Sida 4 av 9
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Den BMW mek som menar att detta inte är ett problem vet fan inte vad han snackar om och borde inte jobba åt BMW! Detta ÄR ett problem och med lite otur kan det sluta riktigt illa. Otroligt att BMW själva inte vet om detta! Jag har skruvat åt bultarna på 3 bilar (540 E34) hitills. Det visar sig att till och med E39 har samma fenomen efter ca. 20.000 mil, trots att det sägs annorlunda. Kan vara värt att kolla.
Danne

- H U M A N R A G E -
Visa användare
94
hogman
540I -93
Min kamkedja i min 530 gick av på grund av läsa oljebultar.

lika med en rasad motor och motorbyta= 25 000:-

Helt otroligt egentligen på en bil som har ett nypris på mellan 300 000-600 000

br
39
brodda
540ia -93
Gjorde oljebyte veckan efter jag köpte min 540 & kollade oljepumpen då, 1st bult i tråget 2st lösa som höll pumpen. Torkade ren dom & hade på loctite, så har man ej kollat upp pumpen så är det nog ide att göra det.

Mvh Roger

För några veckor senda kollade jag 740n i smaband med oljebyte.

OHH va skönt de satt där de skulle, efterdrog den stora och alla små som samanfogar pumpen. Det var dock skavmärken på insidan av tråget i pumpens regioner ?!?!?!
Kan pumpen tidigare ha lossnat och skavt imot? Kan det vara så illa?

-Phil
bo
105
bobbyboy
BMW 528ia 1996
ska kolla mina bultar till helgen, hur stort spel ska jag ha på kamkedjan?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
En självklarhet när milen kommer över 15.000 mil.
Länk

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Philip s-
Förmodligen har låsbulten till kjedjespännaren lossnat vid tillfälle och lagt sig mellan tråg och pump. Det är den som brukar lossna först då den är riktad neråt. Det är också den som kan ställa till mest problem om den skulle åka in i drevet, men du har nog haft tur, annars hade du nog inte haft kvar motorn...

bobbyboy-
Ca. 5mm.

Danne

- H U M A N R A G E -
Har M5 E39 också det problemet?

M/Alpina-träff i Stockholm 1 maj Länk
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

skulle dra åt mina men satt som sten, bytte olja å satte dit ny packning bara
Visa användare
325
Veåtta
Volvo V70II 2.5T -2009
Renault Clio 1.4 16V -2001
Jag kollade mina bultar i 540n (e-39) o det är jag glad att jag gjorde! Det var bara en som hade lossnat men denna hade trillat ner i drevet som driver pumpen(pga den svarta plastkåpan...)Och "knäckt" till denna så att axeln drevet sitter på hade gått av! Drevet hängde riktigt löst men satt kvar! Fick bli en ny pump! 2000:- på Bmw. Hade det inte varit för plastkåpan så hade nog pumpen klarat sig!
19
231
1995
BMW 740ia - 2000
BMW 850ia - 1993

En fråga kring detta ämne, när jag tittar under bilen finner jag oljepumpen skruvad i oljetråget och bultarna kommer ut genom tråget, är det dessa bultar som diskuteras!, jag har en e34 1996.

Nej, bultarna håller pumpen på plats innanför det du ser under.
Länk

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Ke
195
Kenta-76
528iA Touring -98
Kollade mina bultar för ett par månader sen. En i tråget resten satt inte stenhårt men inte löst heller. Kedjan var jätteslak 2-3cm, har ingen kedjespännare på min, löste det med en bricka under(ovan) fästet till pumpen. Det vart bra då.

Det "roliga" med detta var att jag var hos Perre i Huddinge nån månad innan och han sa att han hörde att jag behövde byta kamkedjorna. Jo, det rasslade lite. Efter denna lilla justering så försvann rasslet. Hade man haft tummen mitt i handen så hade man låtit han bytt kedjorna och jag hade varit onödigt fattig.
bo
105
bobbyboy
BMW 528ia 1996
resultat efter bultkontroll var 1 bult i tråget (den man spänner kedjan med) alla skruven som håller ihop pumpen var halvslappa.
och det värsta av allt var när jag upptäckte att en av sträckbultarna som håller överfallet till ramlagret var AV!!
på bmw i karlstad sa dom att de aldrig hade hört talas om det förut, och några sådana bultar hade dom ju förståss inte hemma.
men det var bara att bita i det sura äpplet och plocka ner pumpen å skruva ner hela överfallet....

hur kan bulten bara gå rätt av? har nån annan råkat ut för detta?
bo
105
bobbyboy
BMW 528ia 1996
en fråga till:
varför vill dom på bmw inte erkänna att problemet med bultarna förr eller senare uppstår på så gott som alla V8orna??
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
För att vid ca. 20.000 mil gäller inga garantier längre... Då behöver de inte göra "gratis åtgärder"... förmodligen. Hade det skett efter 2.000 mil hade det nog sett annorlunda ut.

- H U M A N R A G E -
bo
105
bobbyboy
BMW 528ia 1996
jo, men de gör sig ju bara dumma när de nekar till ett fel som dom så väl vet om...
Visa användare
108
Clemens
325 coupe
Tjaa!
Kände på mina idag, alla gick att dra åt lite + att kedjan slackade
15 mm istället för 5mm!! Skönt att ha det åtgärdat!!
Mvh///Henke

Ma
47
Mange W
530i-93
På min låg det en i tråget och några satt löst.

Mange W
Bo
369
Booya
530iA Touring -94
hmm...jag drog åt mina vid förra oljebytet. En låg i tråget resten satt nästan åt.

Iallafall, jag noterade även att kedjan var lite slapp...finns det några bestämmelser på hur pass mycket den får 'slacka'? Och, har man för stort spel, går det enkelt att åtgärda?

(så jag vet om jag skall riva tråget även denna gång)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.