|
Sida 3 av 9
|
|
|---|---|
|
Kollade mina bultar, alla satt löst men ingen hade lossnat helt, bytte även packningen. Tur att man kollade.... |
|
|
Ja kollade mina med lösa på bägge... Men en sak som verkar lite lustig är att en del skriver att dom har fyra bultar ja har bara tre.... DirtMaster |
|
|
Kontrollerade oljepumpen igår och den satt fast,drog lite på bultarna ändå janne34 |
|
|
Alla satt löst men inga i tråget. Mvh Tomas |
|
netz |
Kollade en kompis bil: Alla lösa ingen i tråget. Min hobby! Länk V-12= 12 rätt! |
|
Gamla Ponduskryssaren( 740-95, 31000mil aldrig kollade bultar) 1 låg i tråget 1 lös. Asken |
|
|
En bult i tråget, ingen som satt lös. |
|
| Tänkte krypa under och kolla bultarna i helgen, är det bara att plocka ner tråget för att komma åt oljepumpen? Måste jag ha en ny tråg-packning eller brukar dom hålla? | |
|
Du måste köpa en ny packning. Den som sitter där är av kork och kommer att gå sönder. Den nya är av gummi. Touringklubben: Länk Min sida: Länk |
|
|
Hej. Kollade min 530iAT vid ca 13000 mil. Inga bultar satt löst. /Gunnar /Länk |
|
|
Jag har Defas motorvärmare (2st egentligen) på min bil, kostade ca 5000kr (förra ägaren som gjorde det) funkar kalas. /mvh jocke - www.raceinorr.com - Northern Streetrace Community. |
|
| Hade isär min och kollade idag, eftersom alla bularna/muttrarna satt fast efter 23k mil och packningen var av den nya typen(plåt) så verkar det som att någon tidigare ägare åtgärdat det redan. Men det är ju skönt att vara säker på att pumpeländet inte är påväg att lossna iaf. =) | |
|
Jag tog ned tråget i helgen och där låg 2 st bultar den ena är den som sitter vid kjedjespännaren och den andra håller ihop pumpen. Jag satte nya bultar och muttrar för infästning i blocket drog alla bultar till halvorna samt locktite på allt.Jag justerade upp slacket på kjedjan till ca 10 mm (ganska svår att mäta) vilket var ett mått jag hittade här i forumet. I bentley manualen hittade jag bara åtdragningsmomenten för bultarna. Det jobbigaste arbetet var att få rent tråget från gammla packningen. Jag använde packningsstripper men det var ändå knöligt.Min 540t har gått 21000 nu och jag hoppas att bultarna ska sitta länge. Förutom de 2 som var borta satt resten av bultarna rätt bra. |
|
|
Hade bilen på service i torsdags. Inget löst men det verkar som ngn tidigare ägare åtgärdat den. Packningen bytt enl meken. **** Mats E BMWCS 3050 |
|
|
Fick problem med min 530 i touring 93 förra året . oljetrycket försämrades så att den indikerade lågt oljetryck på tomgång. Var in med bilenpå BMW då jag misstänkte att det kunde ha kommit skit från ett oljefilter som gått sönder. De gjorde stora ingrepp och jag beredde mig på att leta en ny motor. Till slut så tog de ner oljetråget där fler bultar till pumpen lossnat så att den som de på verkstaden sa att pumpen delat på sig . Det var ett fel som de aldrig varit med om !!! på den verkstad jag var och själv hade jag inte besökt BMW power då. TJ |
|
| Lite konstigt det där, här på forumet låter det som att pumparna håller på att lossna på varenda bil. Men när jag frågade på lokala bmw-verkstaden så hade dom aldrig hört talas om problemet.. kanske helt enkelt inte finns så värst många V8-or häromkring? | |
Ronka |
Tjaba lämnade in min 1995a: 540iat på Inspection II idag (söndag) en skruv låg i tråget :) 17700mil Full Service lönar sig i längden |
| Kolla min pump igen vid oilservicen som jag gjorde i helgen. Alla bultar satt nu fast som de skulle samt olje pumpens kedje spel var ok. Hade kört ca 1000 mil sedan jag tog ner tråget förra gången och satt fast den lossnande bulten (höger främre). Det verkar som bultarna sitter ett tag efter åtdragning trots att jag inte använde locktight. har dock beställt 3st nya bultar av Bmw som blivit restnoterade pga av att en ny typ av bult är på gång enligt Bmw. Tänker montera dem vid nästa service. | |
|
Kollade mina bulltar på oljeservisen i tisdags 8/3 o dom satt perfekt troligt vis så hade förra ägaren redan varit där o skruvat. bilen har gått 18000mil. Presis som HenrikForsberg säger så verkar inte Bmw veta om de här problemet ja va inne på Rs-bil i växjö men dom bara kollade lite konstigt på mig o undrarde vad jag pratade om. |
|
|
kompisen jag delar garage med hitta en bult i oljetråget på sin 540 -93! Han behövde dra åt dom andra bultarna som oxå satt löst! Loctite användes förstås *L* //Niclas Pärlan Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.