AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.169

Hur ska man hålla motorn i topp skick?

Sida 1 av 2
ma
52
mayday
330 ci cab -02
728iA
Har ställt in bilen i garaget. Men är det vekligen så bra för motorn att inte få "andas" under flera månader?? vad ska man göra? Ta och köra ett par varv runt garaget kanske?
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Använd "sök inlägg", detta har diskuterats MYCKET under den gågna hösten.

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Använd "sök inlägg", detta har diskuterats MYCKET under den gågna hösten.

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
ant
nofx16: stöddig vagnpark du har skaffat dig.
stämmer vekligen all den infon om de bilar du äger?

=============================
Länk
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
ant: du är otroligt nog den förste som frågar! Jepp det stämmer, men alla utom den översta är modellbilar i varierande skalor ;-DD Kommer tas bort om några dagar....Foto på mina bilar kommer säkert snart!
ant
hehe.. ja man blev lite fundersam..
antar att du inte vill sälja någon modell?

Länk
ma
52
mayday
330 ci cab -02
728iA
ant.....
Är du intresserad??
ant
ja. på m3caben och 325:an.
har du att sälja kan du maila mig.

Länk
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
ant:
mailade dig för flera timmar sen....ju!
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Tja. Jag har åkt cab sen -94 och alltid ställt av på vintern, men jag har aldrig startat motorn under avställningen. Kör lungt hem från vintergaraget och sen i med ny, fräsch olja.

/// Ett halvårs abstinens...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Byt oljan innan avställningen! Ny olja står emot kondensvatten bättre. Gammal olja innehåller frätande substanser.

För övrigt kan man slå någon matsked motorolja i förbränningsrummen via tändstiftshålen innan avställning om man är pedantisk.

Mvh
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Och om du skall köra bilen se till att köra den ordentligt genomvarm (även avgassystemet) annars gör det mer skada än nytta.
För motorns bästa, ställ inte av bilen !
Att köra bilen genomvarm en gång i månaden och köra på AC:n eller klimatanläggningen på max kyla är bra om man har den avställd på vintern!
Saltet borde tas bort tycker jag många fina bilar/lacker blir förstörda av skiten!! -Det är ju därför många ställer av bilen.
M.V.H.
Pe
118
PeOR
IX xDrive50
En petimeterkommentar till Andreas. Men eftersom jag själv tänkt samma fel tidigare så kanske det kan vara nyttig information.

AC'n går alltid på max kyla om den är på. Den kör ner till strax över fryspunkten. Sedan är det värmeaggregatet som lyfter temperaturen till önskad nivå. Bara den är igång är den alltså 'på max'.
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
mayday:
Här har du en annan tråd med samma ämne, där kanske du hittar något av instresse.
Länk

MVH
//Agge
Nadja
nån som vet om nofx16 får betalt för att skriva "sök inlägg" i vartenda inlägg han skriver själv...??

jag börjar nästan hänga upp mig lite på det...så nofx16 vet du inte svaret på frågan som ställs i en tråd så SNÄLLA kan du inte undvika att svara då...jag tror efter dina 3452089345672439 inlägg om att "sök tråd" så vet ALLA det nu så lämna plats åt dom som kan svara på frågan istället

ant
att söka efter ett inlägg kan i väldigt många fall ge mycket info om frågan i sig plus en massa andra intressanta frågor/svar. när det gäller sådana vanliga frågor som denna så kan man genom att söka tidigare frågor/svar få fram de flesta svaren på så sätt.
detta spar på serverns begränsade resurser.
jag vet flera forum som har regeln, "skriv kort - helst inte alls"
det funkar bra på dom ställen jag har varit. men det är klart, det är ju inte alltid man kan hitta det man söker efter även fast man har försökt.

det jag igentligen ville säga med detta är att det finns mycket info att hämta genom att söka gamla inlägg.

rock on!

Länk
Nadja
jo men det känns lite lamt att sätta det i system att skriva sök inlägg på nästan varenda ny tråd som kommer upp det är väl lättare att bara svara på frågan om man kan det eller så överlåter man det till någon annan
mo
267
moonflower
525 TDS Touring -93
320 Cab -90
M5 -89
635 Csi -85
728i -84
Varför skall man tröska igenom något som redan är skrivet flera gånger om tidigare? DET tycker jag är tjatigt! Ofta är det nya forumbesökare som frågar, och då tycker jag att man gör dem en tjänst om man tipsar om sökfunktionen!

"let the Best Machine Win!"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.