AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.262

sv-såld 528-00

Sida 1 av 2
frågvis
en 528IA steptronic, sv-såld, sedan, stora m-pkt,klima, lucka, skinn, cd-växl, 6000mil.....är den värd 255 000 kr?
VIP
210kkr skulle jag tippa på.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

255' låter lite högt och 210' lite lågt.
VIP
Du får ju en 540i-00 för 200,000:-.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag förutsatte att milen är ärliga och bilen ej är krockad eller på annat sätt fifflad med.

Skulle gärna vilja se den 540-00 med liknande mil och utrustning som ligger under 240-250'.

Att det sedan annonseras bilar med dessa mil på mätaren och till ett lägre pris är en annan sak...
frågvis
ni menar att en sv-såld 528iA 2000års mod ska kosta då mellan 210 -250 = 230 000kr?
BMW:ar är totalt omöjliga att värdera idag då marknaden är överöst av direktimporterade vrak. Uppenbarligen verkar köparna bara kolla på pris och utrustning för att sedan köpa. Hos en auktoriserad handlare kostar en 528iA -00 med den utrustning Du nämner cirka 265kkr. Det ÄR stor skillnad på en svensksåld ärlig bil med full dokumentation och lågt miltal jämfört med en importerad bil med 12000 mil på mätaren och "försvunnen" servicebok.
Bjoerk,

visst finns det privatimporterade bilar som är i dåligt skick, dock bör du nyansera dina uttalanden, då de luktar sk "bilrasism".

Du är nog en av få som fortfarande tror att svensksålda bilar är i markant mycket bättre skick.

/Simon
Simon_en: Direktimporterade bilar har inte samma värde som dito svensksålda. Detta beror på flertalet faktorer. En är att det finns mängder av vrak som alla rullat 12000 mil, eller alternativt 9800 mil och saknar historik. Dessa bilar säljes i regel omedelbart då de kommit till Sverige. I regel till mycket attraktiva priser. Precis som i Sverige finns det fina bilar även i Tyskland. Och precis som i Sverige kostar en fin bil mycket pengar även i Tyskland. För många köpare värderas det högt att en bils historik med lätthet går att kontrollera. En svensksåld bil är lättare att kolla upp än motsvarande tysk-sålda.

Sedan finns det andra aspekter som talar för ett lägre pris hos de direktimporterade bilarna. Ett är till exempel att de generellt är dyrare att försäkra. Ett annat är att det ofta blir nobben hos många bilhandlare när den direktimporterade BMW:n en vacker dag skall säljas.

Att svensksålda bilar är i markant mycket bättre skick har jag aldrig sagt! Det finns många fina tysk-sålda BMW:ar som hamnat i Sverige men dessa går heller inte att köpa för växelpengar. Det jag reagerar över är att många inte verkar förstå att prisskillnaderna hos begagnade BMW:ar ofta har en orsak. Det går säkerligen att hitta en BMW 528iA -00 för 150kkr på någon bakgård i Tyskland eller Sverige men är den i samma skick som den som kostar 250kkr? Det är ingen slump att en del bilar är billiga. Att då hävda att alla BMW 528:or inte skall kosta mer än 150kkr är förkastligt. Ändå resonerar många köpare så. För att inte klassas som bilrasist slänger jag in en klausul och hävdar att det finns undantag! Det förekommer säkert någon enstaka försäljning av en fin bil där priset dumpats på grund av ekonomiskt trångmål eller dylikt. Jag skulle dock aldrig sälja min ytterst välhållna, svensksålda, lågmilade, fulldokumenterade och fullservade 523iT till samma pris som som de odokumenterade direktimportarna med 9800 mil på mätaren går för. Punkt!

Ps: du stjäl konstant mitt c i mitt nick! Lämna tillbaka dem tack :-) ds

Ta en titt på detta mina vänner:

Länk

Ett praktexempel på varför vissa bilar är väldigt billiga... Något föranleder mig att tro att till exempel denna 540 är en bättre bil:

Länk

Eller är prisskillnaden helt omotiverad?

St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Ett annat ypperligt exempel är den 540iA Touring som kom upp i dag på BMWBörsen.

Jag har kollat upp allt om den bilen utan att ens prata med den nuvarande ägaren och jag vill inte göra skit för någon men den som är intresserad, gör en REJÄL historekontroll. Gäller alla bilar som är importerade.
Kan inte sägas en gång för mycket!
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Hoppsan, det finns två 540or i dag. Ovanstående inlägg gäller alltså -97an och ingenting annat.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Även den andra bör kontrolleras väl om någon är intresserad. En tidigare annons hade exakt samma bilder även om årsmodellen då var 2000. Säljaren var dock en annan. Detta diskuterades i:

Länk

Kan ju vara att det rör sig om en annan bil och att sk "arkivbilder" används...
Jag får hela tiden vatten på min kvarn... Det tråkiga är att det är svårt att få skäligt betalt för en ärlig bil i kanonskick när dessa skumma, mätarfuskade vagnar finns till salu. "-Men jag såg en likadan bil som din till salu på BMWPower och den kostar femtiotusen spänn mindre" Suck!
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Ja, det är tragiskt.

För att fylla på infon om 540:an -97 på BMWBörsen så är det samma bil som i denna sträng:
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tyvärr är det så, och jag tror det är ganska specifik, eller typiskt, för sverige. Man tittar på pris och eventuellt utrustning. Det har sålts otroligt många lik genom åren (särskilt i början av importvågen). Vad har den vanliga köparen lärt sig av detta? Jo att ifrågasätta milen. Det verkar lagom kunnigt. Och det oavsett om bilen rullat 10.000 eller 30.000 mil så låter det bra. Annars har en vanlig köpare absolut ingen koll. Så längebilen glänser och är billig så blir det den bilen. Att betala 50.000 mer för en bil i bra "skick" men som inte glänser mer än den billiga bilen är otänkbart.

Tyvärr drar det i slutändan ner priste på fina bilar.

frågvis
summa sumarium kan jag pröjsa 255 000kr för denan bil med gott samvete tycker ni då?
frågvis, känns som att din fråga inte fick något svar....
de 523:or (528:or är ovanligare) som säljs som har sportpaket och rimliga mil (4-8' mil ungefär) verkar gå för 200-225' kr. jag har varit sugen på en sådan länge, så jag har ringt på en del, så jag vet vilka som säljs. dessa har ju i regel bara sportpaket, inget skinn, automat eller annan lyx förutom komfortpaketet som är att betrakta som standardutrustning.
jag skulle värdera steptronic till c:a 10' kr extra, 528-motorn till 10-20000 extra.
det är helt klart så att svensksålda är dyrare, vilket jag tycker är rimligt trots att jag importerar bilar själv. det beror inte på skick som simon_en diskuterar ovan, utan på att en del köpare är beredda att betala extra för att känna sig säkra. rätt eller fel, men så ligger det till!
255' verkar vara något i överkant, men då kanske du köper via aukt. firma? eller är bilen i kanonskick? jag vet själv att det är svårt att hitta 540 eller 528 med sportpaketet, så frågan är ju egentligen om du vill ha bilen eller inte? i så fall, spelar det någon roll om den kanske inte borde kosta mer än 240-245'? du kanske kan pruta in vinterdäck eller nya sommardäck om inte köparen prutar på priset.

Mvh Johan
Jag tycker 255' för bilen du nämner verkar rimligt. Du kan alltid hitta en billigare bil, men blir förmodligen inte lika nöjd. Låga mil, bra skick och bra utrustning håller värdet högt.

kostar det så smakar det :-)

Direktimporterade bilar med full dokumentation skall en handlare byta in, annars är det ju bara att bojkotta handlaren. Det finns många som ger exakt samma värdering på svensksåld vs import. Jo, det är sant.

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Frågvis: Vill Du ha en svensksåld 528 med lågt miltal och fint skick så kostar det därefter. 250kkr är ett rimligt pris.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det finns en 528:a -00 manuell med M-paket, skinn, 7200mil för 235'

Om Steptronic är värt ca. 10' så stämmer Johans siffror ganska bra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.