AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.137

till behörs sprut...vad välja?

Sida 2 av 2
Jo
744
Jonhny
745 -85
Läste nu att det blir noggrannare värde från sonden om man mäter tempen i sonden på ett specifik sätt. Då får man fram exakta temperaturen i sonden (ej avgaserna) och kan komma ett steg närmare sanningen. (Vid stora temperaturskillnader mellan avgaser och sond) Frågan är om jag bryr mig så mycket om vad jag har för lambda på kall motor eller när jag inte har fullgas. När temperaturen är normal så skiljer det inte så mycket.

För min skull kvittar det om lambda är exakt 10,5 eller om det är mellan 10,3 och 10,7. Det är ju trots allt väldigt stor skillnad på om grejerna ska användas till auto-tuning eller bara kolla att det finns hyfsat med soppa. Sen kommer jag ju jämföra den mot en "riktig" mätare och då ser jag ju hur och när det skiljer. Antagligen kan man ju sätta in en Autronic-mätare i princip i vilken motor som helst och i vilken temperatur som helst och den visar rätt på tiondelen.

Hello Nasty!
BMW-Andreas det var lite småkul o läsa att det var någon som åker med MBE, skrev innan om förfrågan om just MBE men det var ingen som svarade på det.

Bygger en 3.5 sugmotor som ska styras av ett MBE system hade jag tänkt.

Kan man köra alla org. givare på motorn, ska dit med tre par spjällhus från en M5:a men spjällgivaren där måste jag väl byta, kommer inte köra med någon mängdmätare tror du det kan funka?

Är det enkelt med kabelstammen, får man allt på instrumenteringen o funka?

Köpte du ditt från Enem?

Mvh/Henrik

bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Hello Nasty!:
Ja har inte MBE men kanske ska köpa ett sånt,kompisen har ett sån på opel,verkar mkt bra..
Man kan använda alla orig givare,bara att gå in i sprutet och kalibrera dom!
Allt som har och göra med instrumenteringen har du din gamla kabelstam till fast du rensar den på allt onödigt,har bara kvar oljetryck,vattentemp,startmotorkabel och laddningskabel
MVH Andreas

Kolla på DTA...
Har Autotune precis som Autronic plus en hel drös med smarta funktioner man kan bygga ut i princip hur mycket som helst... fast mycket billigare än Autronic då.. Köhler är åf i sverige har jag för mig så han kan säkert berätta mer.

www.dtafast.co.uk

Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.
Claus på Turbocenter förespråkar också DTA, och han kan nog även leverera sprutet.
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Vad får man ge för ett sådant (ungefär) ?

//Ticco

www.ticco.com
Ti
2.587
Ticco
420i -14
...menar DTA'n.

//Ticco

www.ticco.com
RafkoM3
Länk
Ska visst vara fint, men i prisklass som autronic eller ännu mera.
Snackade med Köhler om detta och det blev för dyrt.
Man måste använda DTA givare, och inga bosch.

/M3 E30(TIC)
Länk
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Okey, tack.
Här e en annan budget variant:
Länk

Har hört att PRS4'an ska hamna på runt 7k, å det ska tydligen fungera med bilens orginalgivare.

//Ticco

www.ticco.com
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Hej..........

Ibland blir man häpen av vad folk skriver......

Hur som helst så hänger slutprestandan på hur välmappat sprutet är.

Mao ett välmappat Pro Spark KAN upplevas fungera bättre än alla andra.

MEN, naturligtvis ska man köpa ett VETTIGT sprut... Alltså troligen inte ett Pro Spark. Men det hänger på mappningen hur fint man får bilen att gå.

Hmm, den erferenhet jag har av Haltech är att det är lite trögjobbat.... Men jag har inte hållit på med något annat PC baserat sprut. Men folk jag känner har förespråkat Autronic som mer lättanvänt.

//Jesper
Nej!! DTA ska inte alls vara lika dyrt som Autronic o andra..

Polaren köpte sitt kompletta system inkl kabelhärva, givare och rubbet för ca 12000:-!!
Tror inte nån av de konurrerande ligger ens i närheten av det priset om man ser till vilka funktioner som finns i DTA.

Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.
"Ernie" Ernlund vet en hel del om DTA, och tror han kan fixa fram spruten till bra pris oxå..

RafkoM3
Telnummer till ernie ernlund tack :)
Var mycket dyrare när jag frågade och diskuterade med Köhler.

/M3 E30(TIC)
Länk
Rafko:

Har inget nummer men du hittar hans mailadress på Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.