AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.136

till behörs sprut...vad välja?

Sida 1 av 2
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Jag står i valet och kvalet att investera i ett nytt sprut till bilen, men är rent ut sagt villrådig på viket man ska satsa på. Det handlar ändå om en heldel pengar, mellan 12-25000:- för nya grejor. Sprutet jag ska ha skall sitta på en överladdad 6a med separata spjälhus dubbla spridare till var cylinder osv. Så jag efterlyser andras erfarenheter både possitiva och negativa innom det här området.

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
Länk
Även om du kör separat spjällhus så har du väl bara en TPS i änden på axeln eller? Det har ingen större betydelse vilket sprut du väljer så länge det är PC baserad mjukvara, alltså inte Prospark. Jag har erfarenhet av Haltech och Autronic som jag kör på racebilen, men jag lär ju säga att för en amatör så är Haltech lättare att förstå sig på, det tyckte då jag i början. Haltech är väldigt lättarbetat och det finns många som har stor erfarenhet på det, dessutom ligger dom skapligt i pris.
Gl
282
GluffiS
520xD, Evo 8, Panigale V2, Monster 696
Hmm, var det inte autronic som hade en fin 'auto map' funktion? Eller är jag ute och cycklar.

Even alcohol can bend the room...
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Visst sitter där bara en tps givare, men det jag ville säga att sprutet ska klara av att driva 6 spridare + 6 extra spridare. Kanske var lite difus där?
Bäckis, jag har oxå fått samma uppfatning som du, att haltechet är lite mera lätt arbetat för en som är amatör inom området och en annan fördel är priset.

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
Länk
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Utan att ha erfarenhet från andra system än Haltech så kan jag tycka att den var användarvänlig.
Rallybilen som jag åker med hade haltechsprut tidigare och det justerade vi en hel del själva. Utan förkunskaper. Om det klarar massor av spridare vet jag inte, men det kan säkert Dalhems svara på. De säljer ju Haltech.

Det finns en auto-funktion på vissa haltech där man använder lamdasond för återrapportering till systemet. Men om jag minns rätt så rekommenderades det bara till lägre varvtal. Jag kan minnas fel...

//Erik//
RafkoM3
BSE management tycker jag är superbra. Håller på att installera i min maskin just nu...
Programvaran för dubbla spridare är superb!
Man använder sig av 6 st orginal spridare, sen har man 6 st större som aktiveras vid behov. Tex vid 0.5 bar och över 3500 varv eller liknande. Vid aktivering av extra spridarna delar du upp soppan mellan spridarna per cylinder(svårt att förklara).
Tex om du kör 1 org spridare 40ms och det behövs mera bränsle så minskar man den orginale till 20ms och aktiverar den andra till 20ms så sammanlagt ger de 40ms. Och så stiger de samtidigt och man kan reglera soppan och tändning i real time. Detta gynnar bränsleekonomi och en bra blandning av soppa.
Maila för mera info...

/M3 E30(TIC)
Länk
Väldigt svårt att förstå hur det ska kunna gynna förbrukningen? Lätt mest dumt och onödigt. Finns INGEN anledning att ha massa spridare. Köp 6 st riktiga stora spridare, tex MSD 990cc osm jag kör med. Bilen går hur snällt och fint som helst, men det är ju lite svårare att "bondmappa" med stora spridare då det blir väldigt fel på små fel i spridartider. Köper du Autronic så mappar man för fyllnadsgra istället för med spridartider och då blir det lättare.
RafkoM3
hmm, stora spridare har ju minimal öppningstid ändå som alla andra spridare och jag har fått höra av många källor att man aldrig kan få ner soppa förbrukningen vid snäll körning med så stora spridare...Men jag kan ha fel och även källorna jag frågat...

Iofs så fick jag höra att autronics drivers är så pass snabba att man kan styra snabbt och effektivt, men ändå är jag lite skeptisk. Jag vet ju att ni i Avesta fetar på med MYCKET bränsle, eller hur bäckis :)
Tänkte mest på om man vill ha en bil som man vill ha ner soppaförbrukning när man kör snällt och lungt...
Men autronic är klart bäst, men det kostar lite mera...

/M3 E30(TIC)
Länk
Jo
744
Jonhny
745 -85
Det säger ju sig självt att det är lättare att dosera små mängder med små spridare.
Visst är det lättare att dosera små mängder med små spridare, men jag tror inte att någon är ute efter att göra optimeringar ala Volvo eller SAAB labb och man får utan problem PERFEKT blandning med stora spridare också, men det tar lite mer tid att få till om man inte kör Autronic. Visst har vi kört lite fett imellanåt, men till skillnad från andra så har inte vi kört sönder en enda motor trots betydligt högre laddtryck än genomsnittet. Min motor ska bänkas och kommer då gå med perfekt blandning för optimal effekt, men innan man bänkat så tjänar man ALLTID på att feta lite extra.
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Bara man inte fetar på extremt mycket då sköljer man bort oljefilmen i cylindrarna,och kolvar/kolvringar slits mycket fort!!man kan ju räkna på öppningstider för att få en ungefär kurva,och man ska ju med fördel använda avgastemp mätare,då ser man ungefär bränsleblandning...
Vi får se hur mitt haltec funkar med 1000cc spridare,men den ska ju bänkas också,så de kommer nog gå bra!
Ang val av sprut,så tycker jag nog att MBE är de bästa valet,bara att köpa boxen sen bygga en egen kabelhärva,sen kan man använda alla orig givare och orig trigger..
Men Haltech är ju de bästa valet för nybörjare om man vill mappa själv..........
MVH Andreas

Jo
744
Jonhny
745 -85
Någon som vet hur bra det blir när man mappar själv ?
Går det att få till mapparna så att förbrukningen och utsläpp under normal körning motsvarar original ? (På en 80-talsbil)
Själv ska jag köra extrainsprut och backa tändningen, men fortfarande köra originalsprut för att då vettig ekonomi/miljö under normal körning. (Har bara en bil) LMM blir väl lite av en restriktor, men den ska ju iof inte mäta luftmängden under fullgas, bara släppa igenom så mycket luft som möjligt.
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Kör man med en vanlig smalbands lamba kan man få den att gå snålt och rent på undertryck,men den hänger inte med på övertryck,så då får man gå efter avgastempmätare,bäst är ju om man hyr en bredbandslamba som funkar på övertryck också...

Jo
744
Jonhny
745 -85
Avgastempmätare är väl rätt dyra om jag förstått det rätt. Bredbandslambdasond för 1400:- kändes mer lagom.
Bäst är väl att köra med båda, men men.
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Sen måste du även ha bredbandslamba display,dom går väl på ca 10k....då är de bättre med avgastemp,de går att få tag på för 1000kr om man letar lite..

Jo
744
Jonhny
745 -85
Eller så kostar displayen 500 i delar.
Vad är det för avgastemp för en tusing ?
Är det seriöst ?
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
displayen kostar nog inte så lite!
Eftersom en seriös bredbandslamba har temperatur reglering,och de kostar mycket.
Man kan säkert bygga en display som visar nått men inte rätt när man börjar köra på höga avgastemper,då visar en som inte är temperatur korrigerad för fett...
Ja du kan köpa de på clas ohlson för 1200kr tex..
finns många såna firmor som sysslar med givare

Jo
744
Jonhny
745 -85
Sonden värms ju till 800c iof. Det lär ju vara varmare än avgaserna en bit efter turbon. Temperaturen på avgaserna som mäts värms väl upp av sonden. Syrehalten i avgaserna lär ju inte ändras av temperaturen. Men värmer man inte lambdan så blir det nog helt galet.
Jag bygger i princip en digital (egen billig) variant av dem som säljs för några tusen.
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Jo temperaturer påverkar bredbandslamba sonden så den visar för snålt på nått sätt har dom förklarat..
Ring och fråga nån autronic försäljare om du vill vara säker..
Den billigaste bredandslamban med display är väl autronics och den kostar ca 15-20k om jag inte missminner mig

Kolla MRM för pris på bredbandsmätarutrustning. Det blir inte gratis om du ska ha en riktig loggande bredbandare. Att bara ha en sond och en fånig dioddisplay gör ju ingen glad. Lycka till med att lyckas hinna läsa av den när laddtrycket kommer osv.
Jo
744
Jonhny
745 -85
Tack för tipset Bäckis. Ska man köra igång loggningen vid ett visst varvtal, vakuum/laddtryck eller med tryckknapp ?
Jag antar att det är lättast att ha loggning längs en varvtalsaxel med laddtryck och lambda inlagda. Rätt ?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.