AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.394

320 med 400+m5 motor

Sida 1 av 2
Vad sägs om en 320cupe med m5 motor original trimmad med över 400 pållar drömmen håller på¨att ta form
Perkka
320? Vilken kaross, E36 lr? Så du ska sätta in V8-an som sitter i M5 E39? Den V8-an har ej mer än 400hk iaf.. Aja, men lycka till då..

Mvh Per

"If everything seems under control, you`re just not going fast enough!"
Det bygget skulle jag villa se....
Slipus, Det låter onekligen intressant! Berätta gärna mer om projektet! Vad menar du t ex med "originaltrimmad"!? Som Perkka säger så finns det ju ingen M5-motor med mer än 400 hk. Vad jag vet så har det aldrig någonsin rullat ut en motor från BMW-fabriken med över 400 hk. Inte förrän E65 760 men den har ju knappt släppts än.

Jens
Men det går ju att trimma M5 motorn...
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
McLaren F1-motorn byggdes av BMW M och hade bra mkt mer än 400 hk. :)
Johann, det är i och för sig sant! =) Sen är det väl ett gäng "riktiga" F1-motorer som kommer från BMW M också... om det är en sådan som Slipus fått tag i så är han min idol för all framtid... =))

Jens
Vad jag menade var att den är lämnad direkt till trimmfirma från fabriken ett litet misstag av mig.
Den kommer att rulla i sommar på div träffar.
Det är inte en åtta som ska i det är den största sexan BMW gjorde till m5 innan dom gick över till åttan
det är E46 karrosen så blir tvungen att scoopa huven lite.
Trimmfirman Körling köpte bilen ny donade till den som den är idag en hel del värre än original. motorn var ju den största sexan som bmw gjort på 3.8l så vridet är grymt

Perkka
Få se här nu, alltså 3.8-liters sexan i en E46.. Har aldrig hört nå liknade :) Körling? Aldrig hört talas om dom, men Köhler däremot.. E d verkligen så lätt att trimma den stora sexan till över 400hk? Den e väl redan vråltrimmad? Men va vet jag..

Mvh Per

"If everything seems under control, you`re just not going fast enough!"
sorry khöler menade jag men det är faktiskt sant den är bromsad på ca 415hk. den sitter i fick sänka ner den en bit å flytta bak den.
växellådan omgjord fick tag i en m5ans getrag låda beg med garanti.bytt drivlina till en m3ans. elen är dragen håller på att bygga om oljetråget lite har bara ramen kvar:) tur det finns tigg det mesta passar i bilen det är i grunden samma motor ju. bara lite:) längre slag
Kaos jobbar natt det är e36kaross å inge annat.
skriver lite för fort ibland
Så har jag fattat detta rätt??? Det är en E36 320 som ska få en Köhler trimmad 3,8l M5 E34 motor på 415 Hk...
As
119
Ash
///M Roadster -98
Hmmm...
Skulle vara intressant att se bilder på det här bygget! Intressant att huven måste scoopas, en Alpina B8 med 4.6-liters V8:an i behöver ingen scoopad huv. Det skulle betyda att 3.8-liters sexan är högre då eller!?

Som sagt, skulle vara kul att se lite bilder!

Jens
He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
Det är väl iofs inte så underligt att sexan är högre? På den står väl ändå cylindrarna nästan rakt upp, att jämföras med 8'ans vinklade rader.
Skulle också gärna se bilder, och provköra;)
Heli, det stämmer ju att V8:ans cylindrar är vinklade men å andra sidan så är 3.8-litersmotorn ganska mkt vinklad den också (monterad i e34-karossen). Har sett exempel på att den gått ner i en e30-kaross utan scoopad huv så jag förstår inte att det skulle behövas på en e36. Men det beror förstås på hur man väljer att montera den, vilken växellåda man har o s v.

Jens
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Det är ju större cylindrar i en 3,8 liters 6:a än vad det är i en 4,6 liters 8:a.

4,6/8 = 0,575 liter/cylinder

3,8/6 = 0,633 liter/cylinder

Alltså är det mycket möjligt att 3,8 är högre än 4,6. Dels pga vinkeln, dels pga de större cylindrarna.
He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
Solklart är det så, tack Gunneriusson för matten, själv orkade jag bara med ett litet överslag. Även om jag nog tror att 58cc inte ger så hiskeligt mycket större yttermått på en cylinder så tror jag mer på att 6 i rad ger en något längre spis än fyra åt vart håll, men jag tror jag slutar spekulera och väntar och hoppas på bygg-rapport med massa bilder:)
Gunneriusson, att en cylinder har större volym behöver inte betyda att motorn blir högre. Kompression, slaglängd o s v spelar ju också in. S38B38 har ju i och för sig samma kompression som 4.6-liters 8:an i B8 men slaglängden är å andra sidan något längre. Detta skulle kunna betyda att S38B38 blir högre. Det går att spekulera kring detta i teorin hur länge som helst. Ser också fram emot att se en rapport med bilder innan jag kan bilda mig en uppfattning om hur det fungerar i praktiken =)

Jens
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Jag skrev faktiskt "mycket möjligt". Sannolikheten är ju rätt stor att en cylinder med en större volym är högre än en med en mindre volym. Men det behöver ju inte vara så och det var därför jag skrev "mycket möjligt".

Jag tror nog att vi är överens allihopa. Allt är möjligt... Eller?

Min skrothög: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.