|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Wolv: Du kanske är en bättre förändligsman än ja är? Ja försökte verkligen få ner en av 328:orna där men han var benhård. 10 papp var precis vad ja lyckades med och då var de typ 30 000 i överpris på bilen. |
|
|
wendtan: Hmm det är möjligt, men jag är tveksam...är nog inget vidare på att förhandla. Det lyser nog i mina ögon när jag vill ha nåt.... :) Det kanske var tillfälligheter, de hade kanske bra svung i affärerna just då och kände att de kunde släppa bilen lite billigare än de hade tänkt. ________________________________________ Länk |
|
| Stout: Har du också fått reda på verkliga miltalet via de gamla ägarna? | |
|
Som sagt var utan historik är maxvärde inte många kronor... välstämd tretummare med F1 ambitioner Länk |
|
| Kane, om vi säger som så här. Den som vet mest om bilens verkliga jag berättade till slut att den gått en bra bit över 13.300 men han vågar inte säga det rätta miltalet pga represalier. Han förklarade dock att buffelläderklädseln var ordentligt blank på förarsätet och även om han inte sa miltalet så lät det som runt 20.000 på honom, kanske mer. Han avrådde mig bestämt från att köpa den bilen för han själv blev lurad på den i forna Östtyskland. Han imporerar bilar men denna bilen köpte han osedd pga utrustningen och blev mer eller mindre blåst. | |
|
Hej! En stilla undran; är det verkligen värt att leta bilar bland bottenskrapet? Med tanke på det här inlägget, Andrés alla tidigare inlägg, samt div. inlägg om de oseriösare importfirmorna verkar det bara ta en massa tid och kosta pengar med alla resor och tester. är det inte bättre att lägga på de 20000 kr mer en fräsch bil kostar, istället för att bränna 50-100 timmar på att rota runt bland vraken? Egen tid kan ju faktiskt användas till annat än turer i skumma stockholmsgarage eller bakgårdar i eskilstuna. jag tror asken har rätt, det verkar som att man behöver gå på en rejäl nit innan man lär sig. fråga en som gjort det....//Mvh Johan |
|
|
I mitt fall är det som så att jag letar efter en bil genom att skaffa mig erfarenhet av hur den generella jargongen är hos en bilhandlare. Jag har påpekat innan att jag inte alls tycker det är roligt att handla bil. Paradoxen blir att jag skaffar mig väldigt mycket information innan jag kommer till det skedet att det verkligen blir ett bilköp. Den enda gången (i denna rundan) jag provkört en BMW är hos Förenade Bil i Malmö och det var en sprillans ny 525 Touring. Jag lägger ner kraft och energi på att hitta "klippet" men är samtidigt väl medveten om att jag måste upp ett par snäpp om jag verkligen ska få tag i det jag vill ha. Det kommer att kosta mer än beräknat när jag väl handlare bilen. Samtidigt vill jag ge mig själv chansen att få kunskap i alla brister och förfaranden. Av ren erfarenhet vet jag att när jag gått igenom denna fas så vet att jag har full kontroll i diskussioner, även efter bilköpet. Jag kan dela med mig av erfarenheter i efterhand, vilket jag tycker är kul och stimulerande... Huj detta låter ju nästan som ett CV. :-) Inte menat så men i mitt fall slutar det troligtvis med en alldeles för dyr bil till det jag ska ha den till. Men viljan är att göra en fin affär genom att lägga ner lite extra energi på att leta och leta. Det har givit fullgott resultat i de flesta andra sammanhang och kritisk som jag är i alla affärer med saker som är mig varmt om hjärtat gör att jag känner mig otroligt välmående när jag vet att jag gjorde en bra affär och fick det där lilla extra bara för att jag forskade lite. puh... :-) Summa sumarium, jag har tålamod och accepterar inte av att bli lurad pga okunskap. |
|
|
Stout: Bra talat! Jag fungerar ungefär likadant i de flesta fall: hellre undersöka, jämföra och tänka efter än att göra impulsköp som man sedan ångrar. Gäller definitivt annat än bilar också. Med vänlig hälsning //Kalle ______ Länk |
|
|
Stout; det låter ju vettigt, men innerst inne måste ju ändå letandet vara ganska kul för dig? för det måste ju vara rätt frustrerande emellanåt.... själv har jag slutat kolla vraken, men jag håller med om att det är nyttigt att kolla på dem ibland. ni skulle inte tro mig om jag berättade om allt jag sett, som tex en 528 touring -98 som hade gått 1000 mil PER MÅNAD när jag kollade upp den åt en kompis för ett år sedan....//Johan |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Stout: Mycket klokt resonemang:) MVH Hasso Länk |
|
Med risk för attt detta inlägg blir ett filosofiskt grubbleri. Sluta läs här om du som läser detta inte har tid :-) johan 328i. You bet! Har suttit de senaste veckorna från kl 21 på kvällen och slutat med total frustration runt 01 på natten. Man har hittat ett par intressanta objekt, gått igenom bmw.de yttlerigare en gång utan sökkriterier för att man upptäckt att söker man på en vissa alternativ så är alla inte med i all fall osv. Men skam den som ger sig. Jag vet att jag inom det närmaste kommer att sitta i en BMW som tilltalar mig. Är igentligen inte kräsen men har en önskan som jag försöker uppfylla. Sen är det som så att ju mer jag kollar in beamers ju trevligare saker upptäcker jag. Askens är ett praktexempel på min smak och senaste "idén" är att hitta sadelläder också. Jaja, ska sanningen fram så tror jag att det slutar med ett besök hos någon BMW handlare i Tyskland med europlus till ett pris lång över det jag från början tänkt mig. Var från början inne på 523 som blev 528 som blev 540 och som till slut blev Touring. Navi+TV vad ska jag med det till?..... Tja ska ner på en månads bilsemester till Italien nästa sommar, kan ju vara bra att ha då, eller?... Prylgalen... javisst. Sen kommer vi till det att jag i dag har en gammal Toyota Carina II årsmodell -89. Har gått 16300 mil och jag har inte servat den efter 10.000:- mil, inte ens bytat tändstift. Fyllt på olja 2 gånger, köpt 1 batteri och bytat köpt nya däck och 3 framlampor under loppet av 6 år, larmet pajade för 3 år sedan, har inte ens brytt mig om att låsa den det senaste året. Jag bryr mig inte om bilen och ingen annan gör det heller trots att vem som helst med lätthet kan plocka stereon i den. Jag ska köpa BMW med extrautrustning och snygga LM fälgar. Jag har bilen intakt i .... hur länge då? Bäddat för bekymmer :-) hasso: Tack, du är inte så oklok du heller. :-D |
|
|
Hej Stout Jag var i samma sitts som du är i somras. Jag ville också hitta en vettig bil tilll bra pris. Jag letade igenom hela marknaden efter en 5 serie Men jag gav upp och började titta efter en 7 serie i stället och till min förvåning så hittade jag en 728iA-96 i kanon skick med 13000mil fjordgråmet med lagom av utrustning för samma peng som en E39-96-97. Så det är bara att ha lite tålamod så dyker det snart upp något intressant. Ett litet tips om ni är osäkra på att service boken stämmer så ta med boken till en BMW mekare han om någon vet hur en service bok skall se ut. MVH Daniel ~~~~~~~~~~~~~~ Länk |
|
|
Daniel nu sätter du griller i huvudet på mig :-) Hur stor är skillnaden i skatt och försäkring på en 5-modell mot en 7-modell? Och hur mycket mer kostar bilen i förbrukning? Borde kanske varit ett nytt subjekt men jag håller mig till denna strängen så länge tills det att jag sökt i ämnet. Å andra sidan så finns ju inte 7-serien i kombi. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Stout:För att göra dig ännu mer förvirrad, så för du betyligt "mera"bil för pengarna om man tittar på E38. E38 har en prisnivå som jämnfört med E39 är klart tilltalande.Kostnaden är väl ingen större skillnad. Men E39 är en roligare bil vägmässigt medan E38 är en formidabel landsvägskryssare där komforten och kvaliten är oslagbar. Gjorde det hela mycket lättare:))??? Länk MVH Hasso Länk |
|
Onekligen Hasso E38 finns inte i Touring-modell. :-) Jag har bestämt mig 540iA Touring. |
|
| E38 med V8/V12 är bilen stout!!! Lyd Hassos råd och leta fet E38!! | |
|
Duger inte den raka 6:an Gasar-Magnus. 2,8 i E38:an är lika snabb som 2,3 i E39touring. MVH Daniel ~~~~~~~~~~~~~~ Länk |
|
|
Daniel: 2,5 om jag får be!! E38 med 6a?? nej tack , jag tyckte den känns undermotoriserad (520iA typ...) Jag TROR att 730 (V8) är lika "billig" att äga, men ger mera harmoniska köregenskaper |
|
|
Gasar-Magnus, jag tror inte att 730 känns mer harmonisk än 728 då vridmomentet är högre över den större delen av registret på 2,8l sexan än 3,0 V8an... Har själv ägt 530i manuell och 528i manuell. 528an var mycket mer responsiv. /Simon |
|
| Testade ytterligare en 540iA Touring häromdagen. Visst var det krut i den men det var roligare att köra en 525iA Touring i lördags, visserligen ny men den kändes piggare på något sätt i stadstrafikens ytterområde. 540:ans asociering känns mer som en tidig 80-tals mersa med fler hästkrafter. Tyngden på bilen avgjorde en hel del att jag nu ser mig om efter en 528 istället. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.