|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hur är de igentligen med det?? själv har ja för mig om man sätter turbo i en bil som är byggd utan turbo så går den inte igenom bes,stämmer det? | |
|
Sök bland tidigare inlägg så förstår du nog problemet/n... /Kristian BMWCS #5062 ------------------------------ Länk 1600/2-renovering... |
|
|
Sökte på ämmnet,fick fram en massa trådar,orkar inte leta genom alla.... kan ingen om den går i genom me turbo? |
|
|
Enket svarat...Nopp, efter en del olika kontakter med bmws tekniska avdeling (som jag inte har ett dugg över för) och sbp tekniska avdelnigg så om jag har fattat det rätt? Efter 75 års modell så är det tvärr stopp att få igenom det...om du inte har ett intyg från bmw vad som behövs bytas på bilen för att klara den nya motor effekten. Hemma byggd turbo maskin, helt stopp pga av att du måste få ett avgas cert på motorn...men det kan man iofs skaffa...men det kostar en del. Men gör som alla andra, bes bilen ...i med turbo maskinen...kör så det ryker tills det är tid att bes...och byt maskin då, alt kör in med turbo maskinen och hoppas på det bästa! Eller gör som bmws tekniska avd rådde mig, kör med grönplåt! MVH Pelle bmwcs/SYD 4605 Länk |
|
|
Kör med grönplåt? Jeppe |
|
|
grönplåt=saluvagns skylt. MVH Pelle bmwcs/SYD 4605 Länk |
|
|
Det är jag väl medveten om, men vad skulle det hjälpa att köra med den? Jeppe |
|
|
Grönplåt innebär vissa previlegier i form av att möjliggöra för de som yrkesmässigt sysslar med tillverkning, handel eller transport av fordon att köra oregistrerade eller avställda fordon. Fordonet får användas vid provkörning i samband med: tillverkning eller reparation, för transport kortast lämpliga väg till förvaringsplats, till besiktnings- station, vid demonstration, vid försäljning. Saluvagnsskylten eller den såkallade grönplåten är grön och lite större än en vanlig registreringsskylt. Bilfirmorna betalar mycket pengar varje år för denna, det har visat sig (genom polisundersökning) att de har missbrukats, så vägverket har börjat återkalla en del. Det roliga med skylten är att de inte har alls har samma regnummer som bilens ursprungliga vilket gör att de är perfekta att stjäla. Eller så kan man tillverka egna och köra runt med, många trix finns...eller betala ca 10000kr så får du tag på en på svarta marknaden. |
|
|
Jag vet som sagt mycket väl hur en saluvagnsskylt fungerar, därför vet jag också vilka regler som gäller för användandet av dessa skyltar. Just därför kan jag inte förstå hur det skulle underlätta att använda grönskylten när man kör med ett felaktigt registrerat fordon... Jeppe |
|
| fattar inte heller varför de skulle va bättre med en grönplåt....besiktining måste man ju göra på bilen reg.nummer,då kan man ju inte ta nummret från grönplåten... | |
| Eftersom du får köra oregistrerat så böhöver du ju inte besikta:) | |
| Lättast är väl att importa en bil slänga på turbo besikta efter 2 år med ngn annan snurra el plocka av. sedan köra i två år till innan nästa besiktning. | |
|
Kraven för när, var och hur en grönplåt får användas är så pass stränga att jag helt enkelt förkastar idén som oanvändbar! Rent upplysningsvis kontrollbesiktas bilar årligen, inte vartannat år. Rör det sig om en ny bil är första inställelse efter tre år, andra efter ytterligare två, sedan årligen. Jeppe |
|
| Ja eftersom en imp bil räknas som ny? så är det reg besiktning sedan besiktning efter två år el mindre beroende på vilken besiktningstid du får sedan två år till nästan sedan årligen. | |
| Min är importerad och har 3 år till första besiktning och därefter 2 år till nästa. | |
|
En importerad bil räknas som ny om den gått under 50 mil (eller vad som anses skäligt för att transportera bilen till Sverige), annars får den samma inställelseregler som gäller för en svensk bil. Jim K: Din bil ska besiktas varje år precis som vanligt oavsett vad vägverkets dator skriver på ditt regbevis mm. Jeppe |
|
|
PELLE PETTERSON ! Var fick du det där med 75 års modell ifrån, har en 74:a själv som jag funderat på att kompressormata ? Har inte hört nåt om en årsmodellsbegränsning tidigare. johan |
|
EdgeCrusher |
Kompressor är jätte lätt att komma igenom med. Var volvo åkare förut. Dom med volvo och kompressor hade det jätte lätt. Lyft av remmen som går till kompresson och åk in. SBP ska skite fan i vad du har för skrott under huven.Du kan juh typ åka in med en turbo som du har tagit bort fläckten på . Det ska dom skita i . Så trimma på du. Over ´n Out EdgeCrusher @ leetcrew |
|
Men snälla detta har varit uppe massor av gånger tidigare. Jesperado har ju en ganska unik inblick i vad som funkar och inte funkar ;-) |
|
|
visst ahar det varit upp förr men för min del var det nytt med årsmodelll 75. EdgeCrusher: visst kan man haka av remmen när man besiktigar men om man är inblandad i en olycka kan det bli väldigt dyrt om dom påvisar att man haft en olagligt modifierad bil. Fegar hellre och kör lagligt. |
|
|
Jeppe, det förstod inte jag heller. Iofs kan man köra med bilen...men jag var tvungen att ta upp det ändå! (visa hur oförstående bmw sverige är) MVH Pelle bmwcs/SYD 4605 Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.