AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.612

BMW 325 E30 hur bra?

Sida 2 av 3
87:orna brukar kanske ligga lite högre i pris...
Todd
Kanske är prisvärt för en sån körmaskin som det ändå verkar vara!
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
Jag tycker dom är både snygga och pålitliga. Jag tycker den känns modern för sin tid och har snygg design. Överstylade E30s är däremot inget jag tittar på..

Länk

no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Instämmer med ChristianF!

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
**
153
**Bure
520da Touring-06
750ial-89
Tror servo blev standard 90 innan dess var d tillbehör.
Satsa på 325. Köp inte 320 med kat= slö å törstig.
Ta bort katten på en 325:a å den blir bra mycke piggare.
an
74
ante318
325ik -87
LazerEye: nej har inte haft bilen så länge.. har inte haft nåt problem med en än så länge, bara en jävla massa kul :) OM du vill ha mitt icq nummer så är det 147334567. Själv då? har du gjort nåt kul på din bil?/Ante

Drive it like you Stole it!!
an
74
ante318
325ik -87
Bure: Blir det verkligen skillnad? har du någon erfatenhet av det? kanske man ska prova själv :)

Drive it like you Stole it!!
Du kan inte ta bort katten fr.o.m 1987 å uppåt...går den inte igenom besiktningen!!!
Visa användare
130
Eber
325i -87
Man kan ju dra ett rör rakt igenom katten och på så vis slippa att innehållet bromsar. Då spelar ju besiktningen ingen roll eftersom det är en -87a och det enda värdet i avgaserna dom mäter är CO-halten, avhjälps ju snabbt med lite k-sprit.
Men jag vet inte om jag vågar fippla för mycket med katten själv, har aldrig tittat inuti en sådan förut, hähä.
Teoretisk sett så borde urrensning av kat hjälpa, och de exempel jag sett är att friare andning bakåt hjälper och faktiskt ger hk och inte bara ett tuffare ljud.
Exempel: Min kompis bänkade sin golf mk2 med 75hk original, drog sedan på ett 2,5" catback (varför frågar jag mig, men ändå :) och fick en effekt på lite över 80hk. Hjälper såna ingrepp på en sketen golf borde bimmern tjäna lite på en urrensad kat! Ta fram vinkelslipen och börja kapa!
Visa användare
130
Eber
325i -87
PS.
Att på måfå dunka i k-sprit i tanken innan besiktningen är givetvis ingen exakt vetenskap med 100%-tillförlitligt resultat :DD
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
LazerEye: det är från och med årsmodell 1989 du måste ha FUNGERANDE kat. På ALLA bilar som haft katalysator monterad som standard (alla iK) måste den sitta kvar, men fram till och med årsmodell 1989 behöver den altså inte fungera och kan således vara rensad.

Rätta mig GÄRNA om jag har fel...är inte 100% säker, bara 90...
Visa användare
130
Eber
325i -87
När vi ändå pratar om kattar...
I mitt regbevis så står det 325 i, dvs inte iK = ingen kat.
Dock så har bilen både kat och lambda monterat. Själva kruxet är att bilen är importerad och att man möjligen glömt att skriva in iK i registret eller liknande. Frågan är nu: Behöver jag ha kat på bilen? :)

Tänker fråga på besiktigningen, måste ändå dit snart och förklara varför min jädra abs-lampa är uppkäftig och lyser.
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Eber: Teoretiskt sett så ska du inte behöva ha katen monterad. Om bilen inte är registrerad med kat så borde den även gå att besiktiga utan.

Hur det fungerar i praktiken vågar jag inte uttala mig om.... :-/
Sorkhunter
Mina erfarenheter av besiktning säger att sitter det på, så ska det fungera, oavsett vad man pratar om.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
sorkhunter: det e fel... 88 å äldre som är registrerade med kat måste ha katten på plast vid besiktning men den måste inte fungera. 89 å nyare måste ha fungerande kat.
Jag e 100% säker på detta.

/Jonas
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
då hade jag rätt trots allt :)
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
En frisk E30 med fräscha grejer i hjulupphängningen och ohärjad inredníng (dvs all ljudisolering kvar) har INTE dålig komfort!!
Såna fina vagnar är dock sorgligt sällsynta numera.

Det är en väldigt underhållande bil att köra som duger bra som bruxbil. Som ren busbil väljer jag hellre E21 eller (helst) 02.

Behöver du mer utrymmen så är svaret E28, men då får man pruta lite på körglädjen eftersom den är större och tyngre. Dock en trevlig bil det med.

Kiip Spiiding!
Tr
644
Tryggvesson
420i Gran Coupé -16
Alpina B6 3.5 -89
316i touring -94
335i -89
325i -88
323i -79
Körmaskin nummer 1 (jag har bara kört 320 -89, men den var nog så rolig) Ljudet från en M20 med koniskt luftfilter är bara underbart att lyssna på, man trötnar aldrig på det ljudet.

I övrigt tycker jag att det är en bil som verkligen är prisvärd. Man får mycket kul för relativt pengar.
Tr
644
Tryggvesson
420i Gran Coupé -16
Alpina B6 3.5 -89
316i touring -94
335i -89
325i -88
323i -79
Relativt lite pengar ska det vara, inget annat.
µ_bmw_µ
Jag tycker hela bilen är brutal...mycket bättre känsla än i andra bilar jag åkt i...min är ju dock en 84 323 men de är ganska lika och jag har åkt ett par turer i en 325 cabbe oxå...kan bara säga att jag gillar allt med min bil(utom rost och förslitningar som får åtgärdas te vintern...)

Mvh Erik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.