|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ville bara dela med mig av detta: Har haft i (per rekomendation) Beru 18-UX79 och upptäckt att bilen går mycket "grövre" samt drar ca 1,2 lit/mil!! Letade febrilt efter originalstiften som heter: Bosch W8 LCR utan framgång utan fick "nöja" mig med NGK:s något annorlunda stift med beteckning ZGR5A och döm om min förvåning när bilen spinner som en katt och drar 0,85 lit/mil i stället. De extra kronor detta kostar mig tjänar jag in på löjliga 25 mil!! Glöm dessa mirakelstift och håll er till original så mycket som möjligt! Går inte det så testa gärna NGK:s utbud. Det funkar åtminstone på 3,5 lit. motererna!! Tjingeling! Y´not | |
|
Får då inte min att gå under litern hur jag än kör.. Kanske om man kör landsväg 70km/h..men i 90-120km/h ligger den på litern. Och på den är alla tänddelar+stift och lyftfilter bytt. //Roger |
|
|
Detta var blandad körning med kallstarter!! En hel del omkörningar uppåt 140km/h! Vilka stift har du? Y´not |
|
| Beror nog i såfall inte på tändstiften. | |
| Jag kör med BERU stift och min bil drar 0,9 blandad körning. IOFS inte en 535:a men ändå... | |
|
Vad beror inte på stiften? Y´not |
|
|
Jag har bosch super 4:a ..landsväg litern och stadskörning 1,3-1,4. //Roger |
|
|
Byt vet ja! Y´not |
|
|
Kan verkligen ett tändstiftsbyte göra så stor skillnad? Själv kör jag med eyquem(?), och motorn går helt perfekt, men drar en del soppa, trots att den är nyservad. Med vänlig hälsning //Kalle ______ Länk |
|
| Jomen bränsleförbrukningen beror ju på så mycket mer än bara tändstiften. Det är ju olika från bil till bil. Även om man har en 535:a med samma årsmodell så är det inte säkert att den drar mindre bränsle bara för att man byter stift? Det var det jag menade... | |
|
Jag misstänker att du fick fel BERU-stift! Enligt NGK:s krosstabell skall ZGR5A motsvaras av BERU:s 14-8LUR. Mvh |
|
|
Ja, åtminstone på en 535:a (det lite speciellt vad gäller stiften på denna). Har ej någon erfarenhet av dina stift men är du nöjd finns det ju ingen anledning att byta!! Y´not |
|
|
Kolla på listan här: Länk Jag skall verkligen kolla upp detta och be dem om nya i fall det visar sig vara fel!!! Dessa var oxå Ultra-X stift som kostar 60 kr st. så lite mer kunde man ju ha krävt? Kul att det blev en riktig disk. av detta simpla ämne!! Y´not |
|
| Jag kör på BERU 18-Z3 (Enligt Mekonomens beteckning, ULTRA X heter 18-UX79.) Måste säga att BERU stiften går kanon på min 525i -90. | |
| Jag kör på BERU 18-Z3 (Enligt Mekonomens beteckning, ULTRA X heter 18-UX79.) Måste säga att BERU stiften går kanon på min 525i -90. | |
|
Kör alltid med orginalstift, hade bosch super 4 ett tag och motorn började gå dåligt redan efter 200 mil. Alla tillverkare säger att de har mirakel stift! och enligt BMW så skall man alltid hålla sig till orginalen för att få maximal driftsäkerhet. |
|
|
Min M535:a går iaf bra med Bosch super 4,har haft i nu samma "set" i snart 2000mil och den spinner så fint ännu(skall dock byta inom kort). I 528.an har jag Bosch standard stift(kommer ej ihåg beteckningen) och den går bra med dem stiften(kört ca 900mil på dem nu). Mvh Janne. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Orginalstift :)) Bmw tillverkar inte tändstift!! Antingen så är det NGK med BMWlogga eller i vissa fall Bosch beroende på bilmodell enligt BMWs rek.lista. Finns ju Volvostift osså,de tillverkar inte stift heller. MVH Hasso Länk |
| Jag kör med Halo, ni vet stiftet som har en ring som elektrod där gnistan far rakt ner i förbränningsrummet utan hinder. Har dock inte märkt några fördelar med dessa gentemot föregående stift vilket känns skit då det kostade över 100kr/st. Hoppas att de håller utlovade 15000mil. | |
|
Snälla HASSO!! Det är ingen som påstår att det finns ett original BMW-stift utan hänvisar till det rekommenderade stift som BMW använt i resp. modell....Det är lite speciellt med 535:an av någon orsak (förmodligen tändsystem och motstånd i kablar etc) och därför tog jag upp detta , då jag testat en del stift och funnit att NGK:s stift gör att min bil spinner som en liten kissemiss!! Vad gäller andra modeller har jag ingen erfarenhet men jag hoppas att om någon får ut mer effekt eller ekonomi av "mirakelstiften" så är väl det bara BRA! (0,8 idag med kallstarter och skittrafik mellan Sthlm-U-sala)!!! Y´not |
|
|
Volvostiften är gjorda av Denso eller Nippondenso. Är det någon som har användt Denso stift i sin BMW? Iridium stiften ska ju hålla minst 20000mil. Lars |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.