|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Lazze vad är det för elakt medel du använder på din bil?=P Ny bild 19 Nov- Länk |
|
|
Jobbigt på sommaren med Supertvätt då man kan tvätta så små ytor innan man måste skölja. |
|
|
Hallå PowerM. Nä, MC-Power är ett utpräglat schampo som ger en jädra fin glans, bra rost skydd(filmen!) och löser effektivt salt och proteiner(insekter) och det innehåler inga lösningmedel som bryter ner ett underliggande vax.. Däremot helt kass att lösa olja och tjära med. Som schampo är det dock otroligt lättjobbat och drygt, bilen luktar inte äckligt efteråt utan får en neutral doft, personligen tycker jag att Turtles S-t luktar rätt starkt och känns alltför kemiskt, det innehåller också silikoner, och det vill man ju inte ha in i lacken gång på gång... Man kan inte ha ett schampo med vax i, eftersom vaxen öär fet och schampot skall lösa fett till vis del. Vax är det som man lägger ut med trasa och polerar bort. Jag använder givetvis MC-Power året runt och om man tvättar ca 3-5 ggr 7månad året runt så byggs skyddsfilmen så stark att en står emot även vinterns tjära och annan fet smuts som hamnar på bilen. MC-Power återfettar också plast och gummidetaljer så att dessa ser nya ut hela tiden. Hejsvejs/Blåblixt |
|
|
Jag antar att det är silikonet i Turtles schampo som ger de fina avrinningen och att ytan blir hal ett tag....men till vilket pris... |
|
|
blåblixt: Man kan nästan tro att du är produktansvarig för MC-Power ;) Skämt å sido, det du skriver låter ju riktigt bra, nästan lika bra som reklamen för Turtle S.T. Är priset överkomligt så är det värt att testa. Mvh Lazze |
|
|
Varför inte låta proffs ta hand om Era bilar typ Ditec,MrCap etc |
|
| Jag är lite tveksam vad Fettalkoholetoxylat (som Mc-power innehåller) har för påverkan på plastdetaljerna, alkohol är ju uttorkande, fett är ju återfettande, någon kemist? | |
| Min MrCAP:ade pärla kan jag tvätta med allt från avfettning till fotogen, skyddet är superbt och lystern sanslös. Normalt tvättas dock bilen med Turtle Super och ibland med Turtles vanliga som skummar bra. Turtles Super har jag på en sprayflaska, funkar utmärkt att spruta direkt på bilen om den e blöt o fin, sen e det bara att tvätta med stor mjuk svamp med bra sugförmåga. | |
|
Hallå igen. Nä, jag är inte ansvarig för MC-Power, men jag jobbade i det företaget i några år och vet att deras produkter är grymma. Lazze: Jag vet inte riktigt hur Fettalkoholetoxylat funkar, men det funkar bra, riktigt j-a bra... priset är jag osäker på, men ca 40:-/liter i koncentrat tror jag. Problemet är väl bara att det säljs kartongvis i 1X12 eller 3x5 liter. Skickas antagligen fortfarande fraktfritt med Posten. Vad plast och gummidetaljerna beträffar kan jag lova att det inte skadar ytan utan tvärtom återställer nyskicket om det används konsekvent. Lägges ut med srayflaska eller svampas på eller via injektor i högtryckstvätt på ytan både torr och blöt yta. Hur vet du att det innehåller Fettalkoholetoxylat?? Starre: Aldrig att jag lämnar in min bil till ett "proffs"... 95% av dom har ingen aning vad dom håller på med, men bra betalt kan dom ta. MC-Power togs fram tillsammans med PLS och Tibro crossgymnasium som ett bra och skonsamt mc-schampo, lösa smuts och insekter men inte ta bort oljan från kedjan samtidigt ge ett bar skydd som förbättras med antalet appliceringar, och återfetta plast och skyddskåpor. |
|
| Blåblixt. Innehållet står ju på dunken! | |
| Naturligt Fettalkoholetoxylat, Komplexbildare, Glansmedel, Färg. | |
|
Visst f-n, tänkte inte på det. Hur som helst, var köper du detta dundermedel? Vore kul o veta bara för att stilla min nyfikenhet. Blåblixt. |
|
| Blåblixt. Jag köper det av PLS, vi har avtal genom företaget som ger bra förmåner vid privatköp. | |
|
Köpte ett schampo i Spanien. Tog det billigaste som Carrefour hade ( stor matbutikskedja) Det visade sig att det var deras eget märke. Auto Llavado hette schampot ( vilket betyder; Biltvätt) Men ett sådant schampo har jag aldrig varit med om innan. Det var så drygt så det räckte i 4mån och jag tvättar minst 2ggr vecka. Folk som har jobbat med billack provade det och tyckte det var helt suveränt. Bilen blev kanonren och blank såg nyvaxad ut efter varje tvätt. Nästa gång jag är i Spanien kommer jag att köpa på mig minst 10 flaskor. Har fortfarande inte hittat nåt motsvarande till det schampot. Schnelle fart, Härliche fart. |
|
|
På nyvaxad eller relativt nyvaxad bil kör jag först med högtryck. Använder alltid shampo som löddrar rikligt (kan vara turtle eller biltema!), varmt vatten och en ren svamp. Spolar av samt gör om proceduren där jag så finner lämpligt. Svåra tjärfläckar behandlas med bomullstrasa indränkt med shampo. Eftertorka med sämskinn. Några månader efter vax kan det vara nödvändigt att gå på med kallavfettning. Annars enligt ovan. Så gör jag när andan faller på. |
|
|
Vore Turtles supertvätt så dåligt som ni påstår så skulle inte medlet sälja så bra och vara borta från marknaden för länge sen. Har använt det sen det kom ut på marknaden och jag har aldrig råkat ut för att skiten skulle gnos in i lacken. Har provat en heldel andra fabrikat men inget kommer i närheten av ett lika bra resultat. Har köpt den röda Turtle Extreme ska bli kul att se hur den funkar. |
|
|
Tyvärr kan man inte dra någon slutsats av försäljningen vad gäller en produkts egenskaper. Det finns en mängd produkter (ALLA kategorier) som säljer pga folks okunnighet, ointresse, etablerade säljkanaler, mördande reklam etc. Ofta är det också svårt att jämföra produkter på ett korrekt och utslagsgivande sätt. Jag tror att alla kan finna exempel i vardagen, eller hur??? Det tjänar inget till att du jämför Turtle Extreme med Supertvätt då detta är två HELT olika produkter. Extreme är ett milt bilschampo för den regelbundna biltvätten. Turtle Supertvätt har iblandat petroleumbaserad avfettning, vilket gör att du i praktiken avfettar bilen vid varje tvätt. Det lilla vax som kletas in kan inte alls jämföras med det skyddande vaxlager som du riskerar att ta bort. Resultatet blir att du tar bort skyddet, bilen blir snabbare smutsig och smutsen sitter hårdare. Då måste du ta till Supertvätt och så har man hamnat i en ond cirkel... Är man medveten om risken att man sabbar sitt vaxskydd så kan produkten fungera - den rengör ju effektivt (vettig som grovrengöring innan vaxning). Men när behövs egentligen så starka preparat? Jo, på nedre delarna på bilen under vintern (asfalt från dubbar, salt etc) och på tjärfläckar från vägbyggen etc på sommaren. Men dessa tas mer skonsamt bort med kallavfettning på torr bil och sedan högtryck - då minimerar man risken för repor. Utan att ha gjort en vetenskaplig undersökning verkar Supertvätt en favorit hos många av mina vänner som inte vet ett dyft om biltvätt (inkl. svärmor). De trodde det var ett biltvättmedel vilket som helst och det stod stora högar av det vid kassan som de inte kunde undvika. De kör glatt med det året runt och tycker att det är SÅÅÅ jobbigt att sköta bilen. Med bibehållet lackskydd låter jag högtryckstvätten göra grovjobbet och använder svamp minimalt... Eller har jag fel - finns det proffs som rekommenderar Supertvätt? Jag har aldrig sett det hittills. MVH/PTR Låt mig ge ett exempel på det jag började med: Tror du att nästan 50% av Sveriges fondsparare har Roburs fonder och oftast deras Spar- och Kapitalinvest (som med sin storlek har noll flexibilitet och begränsningar i investeringsmöjligheter och placerat som index, men till en kostnad av aktiv förvaltning) för att dessa fonder är bra? Nej, de är tillgängliga på FSB, de har mycket reklam och är välkända. Försök finna en kunnig investerare som har dessa två fonder... |
|
|
Oj, är det liv i denna tråden fortfarande? PTR: Klock"ren" (notera humorn) jämförelse, lysande pedagogik. Vi kan fortsätta med ännu ett exempel: Vilka säljer flest hamburgare i Sverige? Just det, McDonalds. Är de godast? Svar NEJ Varför säljer de så bra då? Tillgänglighet, snabbhet och reklam. Turtle Supertvätt ÄR skit trots stor försäljning -DIESELN SKALL MAN HA PÅ SJÖN- Stefan |
|
|
PTR: Så vad ska man köpa då och jag orkar inte köpa nått specialmedel avsett för bilrekondare, det ska gå att köpa på OK? |
|
|
PTR: Folk är väl inte dummare att dom fortsätter att köpa en produkt som dom är nöjd med? Även medelsvensson har ögon att upptäcka om inte bilen blir ren. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.