AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
29.030

Hur bra är Turtle Super Tvätt?

Sida 1 av 3
Har inte hunnit vaxa bilen inför vintern än. Tyvärr har ju saltet och slasket kommit extra tidigt i år. Fick lite dåligt samvete och tänkte att jag kan fuska till det för stunden med Turtle Super Tvätt som en del kompisar tycker är bra. För mig som förstagångsanvändare var det en lurig känsla, inget lödder och svampen blev ganska grå trots bioavfettning + högtryck före. Hur bra skyddar detta fuskvax?

-DIESELN SKALL MAN HA PÅ SJÖN-

Stefan
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det skyddar inte det förstör. Innehåller nafta som löser ditt befintliga vax. Det viktiga är inte löddret utan ett kvalitetsshampoo UTAN vax är det bästa man kan använda.
Asken
no
245
nos
540iA Touring -99
Asken varför ett utan?

Som vanlig hobbytvättare kan man ju tycka att det låter bra med vax i shampot. Finns det att köpa utan vax på en vanlig mack?

Vilket använder DU ;)

/// Martin

RWD? Ja tack!

Ja
760
JanF
530i-93
Funkade inte bra för mig, på en ljus bil så vaxade man fast smutsen så jag knappt fick bort den alls. Fick polera + vaxa för att få ordning på det.

Numera vaxar jag bilen då och då och använder aldrig något annat än kallt vatten vid tvätt. Lossnar inte smutsen lätt är det dags för en vaxning.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
nos: JA utan. Hobbytvättare som jag själv är numer har jag lärt mig av proffsen och försökt tagit till mig rationella arbetssätt. Nu är jag konservativ men...Vax det lägger man på bilen och polerar av som vanligt, allt annat är icke vaxning, man bara lurar sig själv. Jag köper allt möjligt helst stor förpackning så literpriset blir lägre. Följande har jag köpt: BMWs utan vax är kanon. OKs vita dunk är helt ok, Meguiars shampooliknande historia är kanon, dock något dyrare.
Shampoo utan vax kostar dessutom mindre än shampoo med vax. Diskmedel som biltvättmedel bör man inte heller använda.
Asken
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Lödret är det viktigaste? Det är lödret som lyfter upp partiklarna från lacken så att det inte blir repigt när du tvättar. På jobbet använder vi turtels engångs svampar med vax å bilarna ser ut som nya i lacken trots treår och 40 000 mil, inga repor bara lite sten skott å dessa bilar har aldrig sätt vax.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ett avfettningsmedel löser upp smuts och grus mm. Högtryck korrekt använd lyfter bort grus, sand och andra partiklar. En stor bra svamp, lite shampoo och varmt vatten i en hink. Svampen&lödder har då bara en funktion, tvätta bort trafikfilmen som ligger som kvar på lacken. För att få optimalt resultat ser man till att inte krama ur allt vatten i svampen efter varje vända med svampen. Tryck ur det sista i svampen innan den går i hinken för nytt vatten då far ev små gruskorn mm ur i vattnet så man slipper få det i sköljvattnet. Jag blandar själv med så låg koncentration att vattnet knappt löddrar. Jag byter vsamp kanske var 10:e tvätt men det är knappast behövligt då smutsen aldrig fastnar i min svamp. Alla gör olika:)
Mvh
Asken
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Jag använder nästan alldrig avfettning, bara högtryck å mycket skum. Men ditt sätt verkar ju funka, har sätt bildena på din bil Asken. Som sagt alla gör olika.

Mvh Speddy
Asken: Jag skulle givetvis ha frågat här på forumet innan jag tvättade!!! men det råkade bli ett par timmar över i helgen. Precis som du är jag också ganska konservativ när det gäller nya "mirakel-" och "latmansprodukter", men det här var på gränsen till ett "nödläge". Bilen har inte fått vaxning sedan i mars-april så jag tror inte att det fanns någon vaxhinna kvar att ta bort. Bilen var extremt svårtvättad men slutresultatet blev förvånansvärt bra med tanke på utgångsläget, låt vara kortsiktigt då. Skall ta mig tid snart att vaxa bilen, det här var ett klockrent bevis att blir intervallerna mellan vaxningarna för långa så fastnar skiten fruktansvärt. Jag brukar normalt vaxa 2-3 ggr/år och då har jag bara behövt endast högtryck och svampning och slutresultatet har alltid varit kanonbra utan ansträngning. Avfettning har jag bara använt de sista tvättarna (4-5 mån efter vaxningen) eftersom skiten då har suttit så att högtrycken inte tar den.

En sak är iaf klart vad beträffar Turtle Supertvätt: DET LUKTAR SKIT OM BILEN FLERA DAGAR EFTER TVÄTT. Kommer inte att använda det fler gånger.

Stefan
PE
630
PESK
740iA e32
Asken, varför bör man inte använda diskmedel?
Själv tycker jag att det funkar alldeles för-
träffligt, är det för att det är "fettlösande"?
Men iså fall, händerna (huden) tar ju inte skada?
Bara nyfiken och vill lära sig av proffsen......
Tack på förhand
PEO
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Kan vara slip medel i diskmedel, inte ovanligt.
PESK och Speddy,

Skulle tro att diskmedel l;ser fett och iom det ocks[ vaxet. Det 'r ju inte s[ lysande...

Stefan
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Var och en gör som dom tycker fungerar bra och vad man använt tills nu spelar väl mindre roll:) Själv använder jag inte diskmedel för att det dels löser vax samt innehåller slipmedel helt korrekt.
Mvh
Asken
Hej,

Jag gjorde misstaget att testa "Turtle Super Tvätt", vilket j**la skitmedel! När man svampade in bilen så gnoddes smutsen fast i lacken som JanF skrev här ovan. Nu åker jag på att fixa bort smutsen som lagt sig som en hinna &%¤#¤&%¤%&#/&## !!!

Tips om polermedel för att få bort detta mottages tacksamt!

mvh
Lazze

(faan dyrt var det oxå)
bl
29
blåblixt
525IA Executive-94 e-34
Jag har ett kanontips!!!!!!!!!

Det finns ett företag som heter PLS AB i Skövde, (pls.nu), dom har ett schampo som heter MC-power, helt klart det bästa schampo jag har testat.
Innehåller inget vax, men bildar en skyddande film på lacken vilket gör att smuts fastnar i filmen och inte sätter sej i lacken. Filmen byggs upp alltefter som man använder produkten vilket gör att man får ett oerhört bra smutsskydd. Fin avrinning också, kan självtorka utan att det bildas vattenfläckar på ytan. Men det löser inte fett eller olja, vilket gör att man behöver ett avfettningsmedel vid behov. Passar därför utmärkt till MC också eftersom oljan på kedjan inte tas bort. Innehåller inget lut eller andra elaka kem. Billigt och lågdoserat, har använt det i 3 år och är supernöjd.

blåblixt.
Hur går du tillväga när du använder MC-Power? Jag har trott att det skall användas som avfettningsmedel.
Tacksam för tips då jag kan köpa detta medel till bra pris.
Jag tycker att Supertvätt funkar kanon, kolla bara på svampen den blir svart med ett vanligt bilschampo blir svampen knappt smutsigt det tolkar jag som att det blir rent...
Man behöver inte gå på med avfettning först för att bilen ska bli ren det får man ofta med ett annat schampo
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Turtle Supertvätt funkar bra ,tvätta inte för stora ytor i taget så att medlet hinner torka fast,spola av med jämna mellan rum,har en cosmosvart bil rätt så besvärlig .

mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Jag tycker också turtle supertvätt funkar bra. Faktiskt det ända shampo med vax där jag verkligen märkt att vaxet har någon verkan. Det ersätter givetvis inte en riktig vaxning, men jag upplever det som att det ersätter en stor del av det riktiga vaxet som försvinner vid tvätten. Direkt efter tvätten känns ju bilen nästan nyvaxad, vattnet rinner ju av enormt bra.
Har aldrig märkt att smutsen sätter sig hårdare av turtle supertvätt. Men jag är ju dock av den åsikten att bilen ska vara i det närmaste helt ren INNAN man börjar svampa.
Fasst det är klart man saknar löddret, som någon skrev tidigare så är det ju löddret som lyfter skiten. Men i praktiken funkar det ju faktiskt bra även utan löddret.

Turtle Extreme shampo med vax blev jag dock lite besviken på. Skummar ju bra och funkar helt okej. Men för det priset borde man väl märka någon skillnad mot OK`s motsvarikhet för halva priset?
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Herregud jag gjort den värsta tabben någonsin!

Tog fel på turtle extrame schampo med flaskan turtle bump shining! samma röda flaska.. Olika innehåll!

Men stressad som man var råkade jag ta fel flaska! Tyckte skiten inte skummade i hinken som den brukar göra och vräkte på extra mycket! eller rättare sagt mega mycket mycket! Började tillslut tvätta bilen med detta konstiga innehåll som man igentligen ska tvätta däcken med.

Upptäckte det först efter att jag tvättat hela fronte plus motorhuv att det var så jäkal svår jobbat. Kan lova er att det var ett rent helvete att få bort! Sköljde fort av bilen, gick inte bort, tvättade med kallavfettning 4 gånger! gick inte bort! tvättade med extreme champo 4 gånger efter det gick inte bort. Ja då testade jag riktigt vax med polermaskin phuuu nu är det fint igen.. herregud! Tur att det gick bort
Kan hålla med "micro" om att bilen bör vara helt ren INNAN man tvättar bilen med Turtle Supertvätt! Grejen e den att när jag ska till å tvätta bilen så är den mer eller mindre smutsig, vilket är en ganska vanlig orsak till att bilar tvättas ;-))

Men många verkar tycka att medlet är bra..hmm
Är det inte så att en del av er har mörka bilar och inte ser vad som händer? (bara en tanke)

Mvh
Lazze - som återgår till vanligt shampo
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.