AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.869

Bilnavigation med handdator.

Sida 1 av 2
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Någon som testat Bilnavigation med hjälp av En handator(Compac el Palm) och program typ Destinator GPS. Ser en del fördelar att den blir flyttbar mellan flera bilar på ett enkelt sätt och tar ju inte större plats än en mobiltelefon.Funktionen verkar ju fungera ungefär som en orginalmonterad enligt beskrivning.

MVH
Hasso
Länk

Hasso var vi inte överens om att Karta och lokalsinne var vida överlägset navi?? eller iallafall billigare??
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
GM:Jovisst :))Iallafall billigare, men man måste ju ha nått kul och lura på eller hur.Kan ju vara lämplig julklapp till sig själv :DDD

MVH
Hasso
Länk

st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Funkar det med vägvisning?
Min kombination klarar bara att peka ut fågelvägen och vilken väg man är på.

Automat är bekvämt
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Det ska enligt de kataloger Dustin/ Dabus fungera med vägvisning och en röst ungefär som en orginalmonterad.
(Destinator+ Navtechkartor)
Finns även med sjökort till dig styrman:))

MVH
Hasso
Länk

Jag lurar också på denna kombination, tomten är redan vidtalad!:DDD Kräver en GPS-mottagare inkl. antenn alternativt motsvarande ryggsäck på PDA:n. Denna måste isf sitta uppe i framrutans region. Jag kollar runt bland lite andra pryltokar som jag känner och återkommer med rapport.

FP
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Jag har använt en eMAP Länk i nu över ett år och farit runt i stora delar av världen med hyrbil samt egen bil samt lite cykel helt lokalt (ej som han Kropp) och funnit att det är en väl fungerande moj om den används tillsammans med rätt programvara/kartdatabas Länk som då körs på PC.

Man gör sina rutter (riktiga rutter - inte bara fågelvägen) på PC och laddar sen ner dem i eMAP som man tar med i bilen eller bara har i handen när man är ute och går. När man som jag nästan fullständigt saknar lokalsinne, eller ialla fall intresse för att behöva bry sig om precis var man är sanningen skall fram, så är detta ovärdeligt.

Nackdelen med denna lösning är att man inte kan göra rutter utan en PC, fördelen är att det är himla smidigt. eMAP är mycket mindre och smidigare än en PDA med GPS-mottagare. Ingen extern antenn behövs heller bara en hållare för instrumentpanelen.

Nu har det ju iofs kommit en ny smaskig maskin med inbyggd ruttläggning: Länk
Samma koncept men mycket läckrare.

Jag hoppas att tomten läser detta och lägger en sådan i min strumpa. Chansen är nog obetydlig att så händer men vem vet? Hoppas kan man ju alltid. :)

Mvh Björn
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Jag har GPS med datakabel och en bärbar dator med 12v kabel så jag tar gärna emot tips med program som klarar navigationsdelen.
Har även ljudkort i burken så man skulle kunna få hjälp av hemliga rösten kanske?
Sjökort har jag hela Sveriges kust till båten så där är inga problem med navigationen.

Automat är bekvämt
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Jag har en emap själv men man vill ju slippa göra rutterna vid datorn.

Automat är bekvämt
Styrman:
Du ska skaffa Route66.
Det är förberett för GPS.
Finns i två versioner en för Sverige/Danmark och en för övriga Europa.
Jag har inte provar själv att koppla GPS till det men spånat lite på funktionen och att skaffa en bärbar dator.
Maila om du är intresserad.

Mvh.
Micke
Länk
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Frågan är om det inte blir billigare och kraftfullare att köpa en beg. Bärbar PC på typ 800Mhz och sedan extern GPSenhet. Misstänker att det är något åt detta håll du funderar på Micke Olsson?

Att ha en laptop i bilen har även andra klara fördelar...du kan ju exempelvis surfa ordinärt på BMWPower via GPRS-telefon (slippa sitta och dras med beta-versionen av forumet i lurens display) med mera med mera!

Nackdelen är att det såklart tar en del plats, och att en laptop är TÄMLIGEN stöldbegärlig....

Ska bli kul att följa folks planer!

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Jag menade altså att det bör bli billigare än att installera en "vanlig, bilanpassad" GPS-enhet med skärm och hela köret. Sorry för otydligheten.
Kalle:
Du har förstått mina tankar.
Klockrent.

Mvh.
Micke
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Och hur kul är det att släpa på en laptop???
Vore det kul så hade jag redan köpt samma program Som Micke har.
Kalle en bilnavitrustning kostar från 20-35t och uppåt,
Länk
Samt att du får ha en stor ful skärm sitta ivägen, och är inte flyttbar lika lätt som en handator, där bör man hamna runt 10t med GPS och programvara.
Har du testat att surfa med laptop och Mobil. Det har jag :( är man van ADSL tröttnar man snart med den hastigheten.och vad kostar det tror du?? Samt att en laptop på 800Mhz inte är gratis heller..
Ska försöka få tag i en relativt nya beggad Compac handator, sen får vi se vad det kan bli.Men måste kolla runt vad jag ska ha för modell.Har ingen större koll på dylika apparater.

MVH
Hasso
Länk

mackan325
Oziexplorer (www.oziexplorer.com) fixar plottning på karta (PC), funkar utmärkt med min Magellan GPS315 inköpt på Target (usa) för 119$....
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Jag har alla Mapsource kartor men de klarar ju bara att ge en kartbild på var man är och med GPS visa en markör på skärmen men det går ju inte att få vägvisning.
Jag vill ha så man får tips om var man ska svänga och gärna en röst som talar om hur långt det är kvar osv.
Emap visar med en pil fågelvägen mot målet men det hjälper ju inte alltid.

Automat är bekvämt
Visa användare
1.621
balmgren
Styrman - Eh?!?

Om du har Mapsource V4.x har du full autorouting på PC med hänsyn tagen till enkelriktingar, hastighetsgränser (NavTech data) samt ett godtyckligt antal delmål om så önskas.

Dessa rutter kan sedan laddas ner i diverse GPS-mottagare för stegvis vägvisning hela vägen. Vilken typ av vägvisning beror givetvis på mottagaren.

För en eMap-mottagare så piper den et tag innan det är dags för nästa vägbyte. Den visar hela tiden avstånd och tid till nästa vägbyte och visar förstås med en pil vart man skall svänga härnäst. Det är INTE bara fågelvägen till målet alls. Jag använde min eMap/Mapsource-kombination för att med framgång navigera igenom Paris i förra veckan så klarar man det med den så kan det ju inte vara helt uselt även om det blir lite stressigt ibland ändå. Dessutom visar den ju en mycket detaljerad karta (om man så önskar) med zoom över där man är.

Kan det vara så att de versioner du har är väldigt gamla och därmed saknar funktionalitet? Om så är fallet finns det utmärkta uppgraderingar att ladda ner, både till eMap och Mapsource.

Jag är inte involverad på något vis med Garmin utan är bara en hyggligt nöjd användare som gärna vill se att diskusionen baserar sig på korrekta uppgifter.

Visst finns det bättre system och vill man åbäka sig med laptop och GPS-mottagare tillsammans kan det ge utmärkta lösningar rent tekniskt. Men dessa kräver i princip en kompetent co-driver för att de skall vara rimligt trafiksäkra och då förlorar man ju mycket med vitsen av ett navigeringssystem. Dessutom när man parkerar glider en eMap smidigt ner i fickan och inget är kvar i bilen som kan locka till inbrott.

Mvh Björn
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
balmgren:
Jag vet att den funkar så men jag vill slippa sitta och göra rutter.
Det jag är ute efter är sk "turn by turn" funktion som garmin kallar det.

Automat är bekvämt
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Jag har nya Mapsource men hur gör man autorutter?
Min klarar inte det????

Automat är bekvämt
Av de system jag fått demade för mig har jag inte tyckt att något gått upp mot en riktig fordonsmonterad navigator. Om man väljer rätt modell kan man ju dessutom lägga till TV, backkamera MM =)

// Joakim

.................................................................
Länk
Visa användare
1.621
balmgren
Joakim - absolut, ingen tvekan alls att fordonsnavigtor är bäst av allt. Detta är (snik-)alternativ, i alla fall för mig.

Styrman - Jag kör med (Väst-)Europeisk Mapsource V4.09 och i den är det bara att göra Edit | New Route | Find för att söka efter mål eller delmål, gatuaddress eller platsnamn. Vid fler än en punkt i rutten så autoroutar den mellan dem.

Mvh Björn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.