|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Om ett hjul går i spinn, minskas drivmomentet genom den elektroniska motorstyrningen | |
|
OKI, nu vet jag hur dessa fungerar osv osv. Dock har jag fortfarande väldigt svårt att få bakhjulen att spinna loss från stillastående med båda systemen urkopplade. För svag motor eller vad gör jag för fel? /Dominik |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är nog så att under en viss hastighet så sköter ABS,systemets kraftiga magneter bromsning av det hjul som förlorar fästet, gasar man ytterligare styrs gasspjället ned momentet. Man ser tydligt när det ligger nysnö att ljusen flämtar när ASC/ABS jobbar.ABS jobbar allts bakvänt, med hjälp av magnetspolar som drar rätt så rejält med ström. MVH Hasso Länk |
|
Det enda jag har koll på är att på svensk sålda bilar kom ASC som standard From 97. Detta gäller 3serien E36. Är väldigt intresserad av att få veta närr ASC+t blev standard om de nu nånsin blivit standard. Även DSC för den delen. |
|
|
ASC+T fungerar i två steg, första steget bromsar det bakhjul som spinner (snabb pulserande bromsning). Om kraften som överförs till det hjul som har mest friktion är för stor så att även det hjulet börjar spinna så aktiveras steg två. Steg två stryper motoreffekten, signaler går från den gemensamma ASC+T och ABS-datorn via CAN-bussen till motorstyrningen. Motoreffekten stryps bara så mycket att spinn förhindras. När steg två är aktivt så blinkar "ASC"-lampan. Mvh, Steaman |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.