|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Någon som kört två olika BMW på vinterväglag där den ena har ASC och den andra DSC? Vore intressant att få ta del av hur föraren upplever skillnaden mellan dessa två antisladd/spinn-system. roadZter | |
|
Det är precis som du säger. Det ena, ASC+T, är antispinn och det kan kompletteras med DSC dvs antisladd. Då det är 2 skilda system kan man inte jämföra dessa med varandra. ------------------------------ Magnus M, BMWcs NORD 4047 ------------------------------ 325iX -87 Opel Sintra 2,2 DTI -98 Länk Nuvarande åk:Länk Gamla bettan: Länk |
|
|
Magnus M: Det var ju just därför jag frågade hur föraren upplever skillnaden mellan systemen... (men tack ändå för ditt svar som inte betydde någonting) roadZter |
|
|
Sanningen är väl att ASC+T är ett antispinnsystem med antisladd, Tet står för Traction dvs väghållning. Men visst DSC är gyrostyrt och regarerar på spinn på alla fyra hjulen om jag minns rätt. /Simon |
|
|
ASC+T är antisladd helt riktigt. Fortfarande inget svar om skillnaderna!! Vilka för övrigt bör kunna jämföras. Tror jag? Tycker att ASC+T funkar utmärkt och det är rätt svårt att få sladd utan att riktigt provocera. Med DSC är det förmodligen omöjligt, vore också intresserad att höra av någon med erfarenheter.. :) Mvh Anders S. |
|
|
Anders S.: Precis! Frågan är inte vad ASC och DSC är, utan hur skillnaden upplevs. Vi får hoppas att någon med personliga erfarenheter svarar. =) roadZter |
|
|
Skillnaden med DSC är att det även reagerar när du kör för fort in i en kurva, och bilen börjar understyra. ASC+T förhindrar att du gasar till dig en sladd, det går fortfarande bra att svänga till dig en sladd, prova själv. Med DSC finns som sagt sensorer som kollar varje hjul individuellt och som kan bromsa varje hjul individuellt om du kör för fort så att en sladd är på väg. Kör till exempel fullt ös genom en konbana så kommer DSC att bromsa ner hastigheten medan ASC+T inte ingriper förrän du gasar bort dig. Micke |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Om jag provocerar 528an med att styra in lite fort i en böj utan att gasa på halt underlag så bilen ställer upp sig, så går ASC-T in och jobbar och bilen rätar upp sig. Lampan blinkar för fullt trots att jag inte gasar utan styr i vägens rikting.En fundering har jag haft övar det faktiskt, för det borde vara bilar med DSC som gör så ??? MVH Hasso Länk |
| Precis som Hasso skriver så kan du inte svänga dig till ett ställ med ASC-t inkopplat. T-står ju för traction. | |
| Har haft båda systemen och tycker inte att man märker nån skillnad i vanlig körning. Om man satsat huden på en tom parkeringsplats eller liknande märker man att DSC är klart mer avancerat, det går liksom inte att få till en sladd, hur mycket man än satsar, imponerande. Hade dubbfria däck och märkte med DSC att den blinkade till väldigt ofta på vinterväg, men det märktes inte i övrigt. Jag tycker att ASC+T är helt nödvändigt för säker körning vintertid och att det duger, dvs DSC känns som överkurs, men förmodligen är DSC säkrare när det blir kritiskt. | |
| Jag tycker skillnaden är som natt och dag när man kör på halt väglag. Med dsc:n är det mycket svårt att få sladd överhuvudtaget men med asc:n tycker jag att det inte var något större problem. Dsc:n jobbar ju med alla hjulens bromsar, (Asc:n jobbar väl bara på de drvande hjulen?)varför känslan av att "någon annan" styr bilen är mer påtaglig vid provocerande körning med dsc:n | |
| ASC+t är ett passivt system medan DSC jobbar aktivt. Detta innebär att ASC+t hjälper til att undvika sladdar men när den väl uppstått är det upp till föraren att reda upp situationen. Den fundamentala skillnaden är alltså att DSC hjälper till att häva sladdar som redan uppstått. T:et i ASC+t står för "traction" och är en elektronisk differentialbroms som med ABS-bromsarnas hjälp ger bättre framkomlighet vid halt underlag. | |
|
Har inte utforskat alltför mycket men har samma upplevelser som F am F. Kan säga om ASC+T:n att typiskt ASC-blink kan man få om man råkar har sportknappen inne plus att det är blött ute och man är lite för entusiastisk vid gaspådraget, man känner en liten sido-sättning, varvtalet blippar till (tappar greppet) och så kommer ASC+T systemet in och hämtar tillbaka bakdelen och du kommer ihåg att det finns lite mycket pållar att de inte kommer ner i asfalten trots 255:or bak. DSC å andra sidan har slagit in några gånger vid "spirited driving" längs t.ex. Bogesundsvägen där det svänger rejält plus att det också är en del branta nivåskillnader speciellt en kurva (från Vaxholmhållet) är lite som början på Laguna Seca "skruven" med kraftig vänster + kraftigt utför. Där har jag åtminstone en gång på torrt underlag upplevt att DSC:n har börjat bromsa åt en, inte pga extremt höga farter utan mer att det är kompression över krön, snabb vänster och ganska hyfsat utför, man känner också att "bilen tar lite kontroll" eftersom korrigeringen upplever jag som perfekt och det hjälper en att komma i en bättre linje än om man skulle börja bromsa själv.... hmmm blev kanske lite luddigt men kunde inte beskriva på annat sätt. Jaja i korthet, ASC+T hjälper dig då du trampar på gasen för mycke vad du har grepp för. DSC är mer ett aktivt hjälpmendel vid *körning* |
|
|
bjoerck har rätt. Testa DSC genom att koppla ur antispinn men fortfarande ha kvar antisladd. Kör på en stor yta med hjulspinn och försök dra på en rejäl 'bresida' :-) Det GÅR inte... , men du kan spinna på med bakhjulen under tiden. Med ASC+T kan man faktiskt få bilen att snurra. Är ASC samma som ASC+T ?? På min knapp står ASC, men jag tycker bilen beter sig exakt som den e46:a jag kört med ASC+T. Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
bjoerck: precis du är den första som skiljer ASC och ASC+T. Tänk dig att din bil står i en uppförsbacke där ena bakhjulet står på torrt underlag och det andra på is och du skall köra iväg! Med ASC, som bara häver spinn, kommer bilen att minska effekten på det hjul som vill spinna och det är ju det som står på is. Du kommer ingenstans. Med ASC+T så kommer bilen alltid att fördela kraften till det hjul som har bäst fäste. Du kommer iväg! DSC är ett aktivt system som känner av om bilen är på väg att få sladd. Hjulen bromsas då var för sig och sladden hävs. Tänk dig att du åker över en helt vanlig svensk isfläck i en helt vanlig svensk kurva. Bilen vill fortsätta in i det helt vanliga svenska diket, men det tyska DSC systemet bromsar varje hjul på det sättet att det rättar upp bilen och du undviker sladd. Därmed kommer du lycklig hem och kan baka bullar med dina nära och kära. Där hjälper inte ASC+T så mycket - det är bara aktivt på bakhjulen. Mvh /NP |
|
|
På vilka bilar finns enbart ASC, from årsmodell ? Erito, det stå ASC på knappen men du har med största sannolikhet ASC+T. För det har jag.. :) Mvh Anders S. |
|
|
Ok DanneZeta ursäkta att jag "svarade fel" men anser iofs inte att du behövde det sista tillägget i ditt svar. Skillnaden mellan en bil med bara ASC+T och en med DSC på vinterväglag är att bilen med DSC har "en större hand" som hjälper till vid sladd. Det är mao "omöjligt" att få sladd på en bil med DSC. Enda sättet man märker skillnaden är dock ifall man har för hög kurvhastighet och får släpp. Det går ju inte att provocera fram en sladd med gaspådrag då ASC+T då griper in. Detta vet jag av egen erfarenhet från E39. ------------------------------ Magnus M, BMWcs NORD 4047 ------------------------------ 325iX -87 Opel Sintra 2,2 DTI -98 Länk Nuvarande åk:Länk Gamla bettan: Länk |
|
|
NP: Hur fördelas kraften rent tekniskt enligt ditt resonemang? Diffen är ju inte elektriskt styrd av ASC-systemet. "Med ASC, som bara häver spinn, kommer bilen att minska effekten på det hjul som vill spinna och det är ju det som står på is. Du kommer ingenstans. Med ASC+T så kommer bilen alltid att fördela kraften till det hjul som har bäst fäste. Du kommer iväg!" |
|
|
Det låter mera som (visko)diffen som sitter i M3:an. ( ? ) Mvh Anders S. |
|
| Med ett hjul på is och det andra på asfalt kommer ASC+t att bromsa hjulet med minst friktion genom att bromsa det med det befintliga ABS-systemet. Det hjul som står på asfalten förblir obromsat och följaktligen drivande. | |
| Bjoerck: Hur? Elektroniska bromsar? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.