|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
funderar lite på att kanske försöka lacka bilen själv eftersom de är så dyrt att lämmna i den... Hade tänkt att typ köpa en "färgspruta" på typ mekonomen lr biltema...tror ni att de skulle kunna bli ett hyfsat bra resultat?? har ingen utbildning eller så,men kan lite.... | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
När jag lackade min första bil så köpte jag en färgspruta som heter airgunsa.Tror det var hos Clas Ohlsson.Jag köpte även böcker där med mycket bra instruktioner hur man lackar en bil.Jag använde vanlig billack men syntetfärg, då 2 komponent var för starkt att hållas med i garaget.Jag läste på ordentligt och talade med en del som lackat hemma.Resultatet blev faktiskt väldigt bra.En Saab 900 gls blev som ny:) Bilen hade varit ett rostigt "vrak" med friskt maskineri, och största jobber var att byta plåt. Sedan har det blivit del lackeringar och nu mera köksinredning och garderobsdörrar.Det är fruktansvärt kul att hålla i sprutan, därför var det nått som jag alltid velat göra.Det är 12 årsedan sprutan funkar lika bra idag.Men det behövs en bra kompressor också. Har ensom ger 220 liter fri luft vilket räker till sprutan som körs med reducerat tryck 3.0-3,5 kg. Ett torkfilter bör till osså på utgående luft. MVH Hasso Länk |
| He-he-he.... | |
|
bra tips innan man blir van är att ställa en halogenstrålkastare som lyser "längs med" bilen, t.ex från bakskärmen och framåt. Sedan står du på knä med sprutan mellan dig och strålkastaren, gärna med sprutan så långt från dig som möjligt, titta längs med bilen mot det håll som ljuset kommer ifrån så ser du när färglagret ser "vått" och heltäckande ut, vilket brukar vara lagom mängd för att ytan ska bli blank och fin utan rinningar. Räkna dock med att det kan behövas lite träning innan du "får till det". Ett annat tips om du ska lacka en detalj, typ skärm eller nåt sånt är att värma upp den innan du lackar den som minskar risken för rinningar. Lägg ut den i solen en fin sommardag och spruta den sedan så går det lättare. Gör inte som jag gjorde första ggn jag lackade en bil bara..var väl i 15-16 års åldern och det var en strålande fin sommardag. Tänkte att om jag lackar bilen ute så slipper jag ju allt irriterande färgdamm som det blir i garaget när man inte har nåt vidare utsug...blåste på en vit och fin lack som jag blev ganska nöjd med...lät den sedan stå ute i värmen och torka...framåt kvällen så gick jag tbx för att inspektera det hela och fann hela bilen prickig av små svarta flugor som tydligen gillat den vita färgen framåt skymningen och helt enkelt "parkerat" i den då icke torra lacken :o( .... |
|
|
*lol!* ursäkta, kunde inte låta bli att garva... men du blev ju lite klokare på kuppen iofs... ;) *Best Man Wins* |
|
|
Lazereye// Allt handlar om vilka krav man ställer... /Kristian BMWCS #5062 ------------------------------ Länk 1600/2-renovering... |
|
|
Har du aldrig lackat en bil förut eller aldrig varit med när det gjorts så ska du inte ge dig på det.. Att få ett bra resultat som novis finns inte... tro mig... det kan se bra ut i början... Men efter ett år syns det... |
|
|
har vart me lite när en kompis försökte själv,blev ganska bra....men ja hade inte tänkt att de skulle bli lika bra kanske som de skulle bli om man lämmnar in den på lackning... va tror ni de kostar att lämmna in den på lackning om man slipar ner lacken själv? |
|
|
Ett tips är att leta upp en billackerarskola (avgrening till fordonsprogrammet) och hör med dom. De är alltid i behov av "lärobjekt". Brukar kosta vad färgen och fikabröd kostar... /Kristian BMWCS #5062 ------------------------------ Länk 1600/2-renovering... |
|
|
Rolling = inga besvikelser (kan ju inte bli bra.. hehe) Länk |
|
|
Håller med copy lite :) Vill man ha det snyggt blir det nog ganska svårt (såvida man inte heter hasso mr expert på allt). Bra ide som kristian säger att leta upp fordonsprogrammet jag vet att dom gjort jobb med bra resultat när jag var där och kollade någon gång när jag gick på gymnasiet. Billigt var det också. |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Fordonsprogrammet brukar även i Ö-o funka plåtmässigt, brukar ta lite tid bara, men det kan det ju vara värt. Det är ett enormt jobb igentligen att lacka en bil hemma i garget.för det första så ska man göra ett grundligt och bra underjobb vilket är viktigast. Sedan ska man plasta in garaget,dammsuga supernoga, vattna, se till att ha rejält varmt minst 30gr,samtidigt ha lite korsdrag så att färgdammet försvinner ut, myggnät för två fönster, sprutning med radar dagen före och samma dag för att få död på alla kryp, vattna golvet mmmm.Och har man inte den motiveringen ska man nog låta bli.För det är inget jobb man gör på en dag.Samtidigt så brukar det numera vara svårt att få tag i syntetlack till bilar, Dupont var den enda som jag hittade, men nu vet jag inte hur det är ?? Metallic kan man glömma som amatör och 2 komponetslack är inte trevlig att hållas med. MVH Hasso Länk |
|
Hur kan man komma i kontakt me dom på "fordonprogramet" då? Är de möjligt att dom kan ta i min bil som "lärobjekt"? |
|
Du får börja med gula sidorna, och kolla div.yrkesskolor, sedan har ju Ams en del fordonsutbildningar åtminstone i Örebro, som utbildar i fordonselektronik,plåtslageri,mmmm Det kan ju finnas nån här osså som har nån kontakt. MVH Hasso Länk |
ant |
jag vet att i norrköping så finns det ett ställe. Swalls billackering eller nåt sånt heter det. där har dom utbildning på bilplåt och lack. när jag gjorde lumpen i uppsala skickades våra lastbilar och personbilar dit för lack. jag var dit och hämtade några bilar efter lack. resultatet från dom var mycket bra. bor du i närheten kan du ju höra med dom. dom höll även på med airbrush målningar. vissa av dom var grymt snygga. vet inte vad dom har för priser och liknande men dom hade fina grejer och resultatet var som sagt mycket bra. ============================= Länk |
|
ant: hur kan man komma i kontakt med dom då? Har du en aning om hur mycket dom kan ta för jobbet?? typ som nån sa här förut.."du betlar typ för lacken å kaffebrödet" |
|
ant |
jag har ingen aning vad dom kan tänkas ta för att lacka din bil. en snabb sökning på google gav mig detta: Länk kanske kan vara till hjälp. du kan ju alltid ringa dit och höra om dom har något mer precist telefonnummer. Swalls billackering verkar inte ha någon egen hemsida. ============================= Länk |
|
tackar...ska kolla lite närmare!! Har även ett gymnasium i garnnstaden som har fordonsprogramet,där kan man gå inriktningen "lackering" tror du dom skulle vara intreserdade?? de är asså en helt vanlig gymnasieskola... |
|
|
Ring och fråga. Tror säkert att din bil kan vara intressant, men förvänta dig inte att dom tar in bilen med en gång och levererar dan efter... Precis som hos en "riktig" lackerare kan det vara fullt i hallen. /Kristian BMWCS #5062 ------------------------------ Länk 1600/2-renovering... |
|
| Lacke bilen mattsvart, det går inte att misslyckas =) =) | |
| >>>BMWCoupe...vet inte om jag blev så mycket klokare efter den där lackeringen..snarare tvärtom.....hade en mask som det visade sig att ventilen som ska släppa ut och inte in luft inte fungerade som den skulle. Hostade som *fula ord* medan jag lackerade, men tänkte att det berodde nog på dålig ventilation och på den starka 2-komponentslacen. När bilen var färdig (och jag med) och jag tog av mig masken så visade det sig att ventilen i masken stått öppen, med resultat att hakan, munnen, näsan och t.om tungan var vackert vita...var nog åtskilliga hjärnceller som vek ner styret där skulle jag tro...och sedan såg man ju ut lite som en tvättbjörn oxå ju...i några dagar...... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.