AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.350

Fällor och fel M5 E34

Sida 1 av 3
ju
282
jugga
520d 2017
330xd touring m-sport -20
Mustang GT -18
Funderar på att köpa mig en M5 e34.Finns det någon här som kan dela med sig av erfarenheter kring denna bilmodell. Finns det några vanliga fel som man ska vara extra uppmärksam på ?
ul
239
ulfson66
525Tds touring-92
jobbarbil..
Jag har en M5:a -91,den har rullat ca 5000 mil i Sverige,utan ett enda problem. Bussningar i framvagnen
är några grejer att titta på,har bytt några själv. Sen så har jag kikat på ca 15 st innan jag köpte min. Och ¨det var väl då man märkte lite olika saker. Missljud från växellåda,krängande gång i högahastigheter,läckande stötdämpare särskilt vänster bak. Kolla gärna avgassystemet också ( dyrt ). Annars så är väl detta en bil som dom flesta ägare har vårdat som ett barn. Kolla på så många du kan och provkör så kommer du nog märka vad jag pratar om.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Läckande oljetrågspackning är inte helt ovanligt.
Ac
90
Ackerlund
M3 -94
318i -87
Tja!
Passa dig för M5 som har gått över 15 000 mil och inte är renoverade eller dylikt!
På gamla M5:a motor så är det väldigt vanligt med ras om dom inte har gått så hårt men de gör dom flesta, har haft 3st m5:or denna vecka med ras...2 stycken hade samma fel och då laddade slutnotan på cirka 75000:-
Så kolla upp motorn riktigt först!
Mvh// Jå
Ackerlund:
Vad menar du med "har haft 3st m5:or denna vecka med ras..." ? Jobbar du på en verkstad? Isåfall vilken?
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Jag har köpt min 92a för 85t för ett par månader sen. Bilen hittades på nätet, på en bilförmedlingsfirma.
Har hunnit se massor av M5or innan den här, men antingen var de skrot (eller så var de sönderstylade = skrot) eller så var priset omöjlig. Den här bilen däremot har en färg som jag inte kunde stå emot. Den är Avus-blå med vit skinnklädsel(bilder finns i galleriet). Detta är en sen 92:a, alltså stora motorn, nya backspeglar och Nurn. paket (EDC funkar fortfarande!). Bilen är fullt utrustad med helskinn (alltså även instrumentpanelen), svart mocka i innertak, taklucka, fungerande ACC, stolminne, cd-växlare osv... Fick t.o.m. vinterdäck på köpet. Innan köpet gjorde jag en bildiagnos där det visade sig att bilen läckte olja från oljetråget och lambdavärdena var för höga (motorn drog alltså extra luft nånstans). Luftläckan hittades i ljuddämparen och eftersom det inte går att byta bara den fick hela avgassystemet bytas ut. Samtidigt byttes oljetrågspackning och vevaxelpackning. Förra ägaren fick stå för alla kostnader :-)
Tills nu har jag gjort insp 1, och ska renovera framvagnen. Inga missljud någonstans (än så länge). Köper du en bil med Nurn.paketet se upp med de stötdämpare. De brukar läcka. Enligt min mek(som är mycket kunnig) kostar de 8 tusen/st(finns inga pirat) + jobb. Många byter de mot vanliga istället.
Var redo på att även en fin bil kan börja krångla.
Lycka till.
P.S. På Europavagnen står en till synes fin m5a. Om du kan stå ut med att den är vit.

Micke K.
bm
653
bmw_m6
2002 - 75
120d - 06
Jag köppte min m5T på europavagnen men efter 200 min så brann kopplingen upp emnn annars så har det bara varit små strul. Glpp i en dörr= 1200:-. En c-lås motor=1500:-. + lite stenskott i lacken som ska fixas men motorn går som statan... Lät bmw lyssna på motor det första dom gjorde och dom tyckte den lät bra. En lite lättnad för mig efterssom jag köppte bilen lite på infall. Men till våren så ska det dit en sinterkoppling sen ska det väll hålla!

Köp m5 om du vill ligga fint på vägen men om du vill leka skulle jag nog rekomendera m3:an. Men du kanske tänker som mig: det kan ju komma en unge nån gång och dessutom är det coolare att köra (ifrån) kombi.

Lycka till med köpet!

M5 I LOVE

Länk

-=$¤CimmenpoweR¤$=-

Snart i din stad....
Ac
90
Ackerlund
M3 -94
318i -87
Mr.Vanos:
Japp, vi äger en auktoriserad bmw verkstad!
Sundströms Bilservice....
Ka
5.697
Kane
Ackerlund: Vad hade hänt med motorerna?
Ac
90
Ackerlund
M3 -94
318i -87
Det är ofta motorblocket som inte håller nå längre...
Ackerlund: Du får det att låta som M5 är av samma kvalité som en gammal Trabant, menar du att ni får in 2-3 rasade M5:or i veckan, isåfall borde det ju vara närmare ett hundratal i veckan i hela Sverige som pajar? Världens sämsta bil? ;)

Mvh
Patrik
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
sandgren..
Bara för att dem fått in 2 rasade m5or behöver det inte va så att dem får in sånna varje vecka..

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Min M3 DAYTONA Länk
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Min M3 MUGGELOROT Länk
Ackerlund: Kan du inte precisera lite bättre? Tala om vad det är för fel? Kan man renovera upp motorblocket?
Vad gör man för att förebygga etc.... Om du verkligen jobbar med detta så borde du väll veta?

m3efl: Nej det förstår jag också, fast det var 3! =)

Mvh
Patrik
ul
239
ulfson66
525Tds touring-92
jobbarbil..
Jag forskade i ca 1 ½ år innan jag hittade min M5:a
har pratat med många Bmw proffs både i Tyskland samt Sverige och att det skulle vara dåliga motorblock på M5 or tycker jag låter som skitsnack. Däremot så finns det ju nötter som köper sådana här bilar och sen lever på filmjölk och har knappt råd att tanka, hur ska dessa bilar kunna skötas service mässigt.Dessa bilar låter som oseriöst skötta exemplar,alt för mkt gas innan oljetempen nått temperatur........
Den enda jag känner till som heter Sundströms och ligger i Kramfors. Jag servar där och de som äger stället vad jag vet, är väl mellan 40-45ca. Insändaren låter betydligt yngre...någon son till verkmästaren kanske.
Verkstaden är enligt min erfarenhet mycket bra, i alla fall verkmästaren och killen som är utbildad på BMW.
Men det låter inte som det är någon av dem...Ackerlund kanske kan förklara själv. Nog bäst så.

Mvh
Rasmus
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Risken med en del ras hör antagligen ihop med att trimchip har monterats o därmed har man i "vissa" fall blockerat varvtalsspärren...Och om man sedan missar en växling vid lämpligt varvtal då inser nog alla vad som kan hända.

På en M5:a speciellt blir det bara så j***a dyrt..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Iofs så finns risken att man "blåser motorn" i vilket fall om man våldvarvar maskinen även med spärren i funktion pga motorns svängmassa i det högre varvtalen(svårt att få stopp på rotationen)...Nåja,det viktigaste med allting är att servicen sköts,vagnen körs med "förstånd" då håller nog en M5:a bra..

Mvh Janne.
Ac
90
Ackerlund
M3 -94
318i -87
SpeedLover: Henke Mohlin som jobbar där är 25 år ungefär, är man gammal då lr????????????????????
Ka
5.697
Kane
Ackerlund: Kan du ge en mer detaljerad beskrivning av rasen du nämner ovan?
Verkar ju inte som vår mekaniker här vet vad han pratar om, isåfall borde man väll kunna få en ganska bra förklaring och inte en massa svammel.........

Mvh
Patrik
om ni tycker m5or är dåliga, så byt bil.
sköter man sin bil så håller dom.
det är så mycket svammel, så man blir trött..
M testa bilen så har ni svar på tal...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.