|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hallå! Tvungen att avrapportera att jag körde en 330iX med kompressorkit (ESS) i helgen. Ideala vinterbilen för BMW-frälsta, bara att hänga i ratten! Grovt ljud! Ca +100 hk och > +100Nm... Snacka om understatement-bil. Lär ge ägare av diverse spårtsbilar och M-modeller lite att fundera på. Eller vad tror ni? -------------------------------------------- Söker trimmad M30-motor, helst Alpina B10 3,5 lit | |
|
Borde gå att hänga av med lite jobb:) Asken |
|
|
hm, om man skulle kompressormata en M3'a då... ;) *Best Man Wins* |
|
|
En intressant(?) fråga: Vad är det som gäller egentligen, om jag lyfter av remmen till kompressorn och far och besiktigar? Kan jag hävda att kompressorn är för bankörning enbart? Är det upp till besiktningsmannen att tro på mig eller är det inte tillåtet att ha monterad men ej fungerande effekthöjande utrustning? /göran, vintermannen/ Behöver man inte kombi, behöver man inte bil |
|
| Det låter ju ganska roligt 330iX med kompressor. Göran, det borde väl gå att besiktiga med kompressor om man lyfter av remmen. Det är inte olagligt att ha en kompressor som inte är i bruk under huven, eller? | |
|
- EsaPekka. Var det händelsevis en Silverfärgad Touring du körde? Mvh / Micke R |
|
|
Vilken ide' -ta av remmen! -underbart!! Men går det att besiktiga... Jag har nog bes. en 40-50 bilar men aldrig att de har öppnat huven vad jag minns.... välstämd tretummare med F1 ambitioner Länk |
|
| Öppna huven? De har alltid öppnat huven på mina bilar! De kollar ju tex chassienummer!? | |
|
Detta har diskutterats förut. Tror att man kom fram till att kompressorn inte får finnas under din huv överhuvudtaget. Du får väl inte göra några ingrepp på orginalmotorn alls utan att regbesikta? Och att regbesikta med kompressor i BMW är bara att glömma. //Johan dreiachtzehnis |
|
|
Om en 14 dar ska jag besiktiga då får vi se. Förvisso modifierad utanför helbilsgodkännandet men jag sätter en hundring på att jag åker igenom ua. Asken |
|
|
Asken: inser du att om du har fel och inte får igenom bilen, så är du skyldig alla här på forumet en hundralapp var :-) önskar köpa sido M kjolar till E30 83-87 |
|
|
Carl L: jepp 7700 användare. Som sagt jag är bombsäker i detta fall. Självklart har jag samlat tillräckligt med info för att ha tillräckligt för att satsa pengar(som är emot mina principer i vanliga fall:)) Asken |
|
|
Just de här med att öppna huven har ja heller aldrig fått göra. Intressant refletkion att som kollar chassinr på vissa stationer och inte andra. Får helt enkelt hålla tummarna för Asken. Går själv lite i kompressor tankar så de ska bli intressant att följa. Ja har dock sett dom(besiktingsnissarna) lyfta på huven på gamla volvohäckar och så. dom kollar väl nån avgassrenings pryl tror jag. Jag har en kompis som kör 911:a turbo. Hans motor e VÄLDIGT modifierad och han åker alltid igenom bilprovningen utan problem. Enligt han så har dom i princip alltid nollkoll på modifieringar av kompressor/turbo motorer. Så länge avgassvärdena e okej dvs. Ja tror som Asken, han åker igenom utan anmärking. |
|
|
I malmö och lund lyfter dom o tittar (har alltid gjort på mina), men det var väl självast f_n om en sån inte skulle gå igenom, även med kompressorn kopplad. Vissa får ju igenom toyota supror med 800 överladdade, hemmasnickrade pållar utan tjaffs och ni har väl sett hur det ser ut under huven på en sån? Länk "If everything seems under control, you're just not going fast enough." - Mario Andretti |
|
|
328-Johan: Ja bor i Lund och kan inte hålla med dig om att dom lyfter på huven här och i malmö. Men de verkar vara individuellt tydligen. Ska besiktia snart ja med så ska vara extra uppmärksam denna gången. Men ja kan svära på att dom aldrig lyft på huven dom 15 gångerna ja varit o besiktigtat. |
|
|
I onsdags förra veckan lyfte de på min huv i Solna. Skulle kolla batteriet och hittade det inte.. Nej, det sitter i bagaget sade jag. Jaha sade han och brydde sig inte mer om det. Men huven kom upp. (Sedan hade han fullt arbetande ASC+T på sin lilla testtur med min bil....) Mvh / Micke R |
|
M3 killer´n |
Om man bara plockar av remmen så går bilen otroligt ruttet :) och du kan glömma att klara co testen.. Men som sagt, Asken och alla andra här som har varit hos Hans - Petter och Asbjörn har blivit ganska övertygade om att det ska gå igenom :) Den som lever får se .... Mvh Jonas |
|
M3 killern. Min bil går ruttet i ca 10 minuter sen går den som en vanlig 540 med fabriksvärden när jag provade sist. Som sagt vi får se om jag får börja ta fram hundralappar eller kan kassera in men jag är iaf övertygad det räcker. Bamsefar: Låter komplicerat. Bara att ta bort huset till kompen och tillbaka med orginal luftburk då sysn nada för ett otränat öga. 3h jobb... Asken |
|
|
funderar på att sänka min 330ix och senare köpa en kompressor från ess men då måste man nästan ha bätre väghållning har ni några råd? johan |
|
|
Bamsefar: Jag frågar:) bmw-johan175: Där borde bamsefar ha en del erfarenhet:) |
|
M3 killer´n |
Jag känner Hans på ESS rätt väl pga jag ska svetsa endel rör till deras satser och jag garanterar att det inte kommer att utvecklas ngt för att gömma kompressorn där :) Mvh Jonas |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.