AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.584

KAN MAN HÅLLA 250 MED ORGPRYLAR?

Sida 1 av 2
PeBe
Tjena! Har provat ta upp 740:in i lite hastighet!
Jag har en 740ia95 med allt org däck osv.
Men...det känns inte helt stabilt...
Har aldrig vågat över 220.
Det rör sig litet för mkt över hela vägbanan s.a.s.!
Jag har ju visserligen "pissdäck" på som jag fick "på köpet"
Det blir nya när jag tar ut den till våren!
Men...Nån som har erfarenhet av orgprylar kontra "custom"?

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är stor skillnad. Jag kör med rejäl sänkning, styva dämpare och lågprofildäck. Kör mätaren ut utan några väghållningsproblem.

Jeppe
PeBe
OK !Fart?Däck?

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Dåliga bakvagnsbussningar kanske? Titta på dem, de s.k silentblocken.

//Schnitzer
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jag kör runt 260 utan att vara alltför nervös och då är bilen original med 17" fälgar, 235/45 fram och 255/40 bak.

//Schnitzer
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Bussa om framvagnen till att börja med. Bilen känns som ny. Kolla dämperi och fjjädrar den är tung fram. MEd bra däck och friskt chassi kan man köra timtals i 250 utan problem gjort det själv många gånger trots att bilen gått över 20k.
Asken
PeBe
OK! Tack Schnitzer!
Har du provat med org?

PeBe
OK!Tack Asken!Har du nån prisbild på dessa rep?

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Álla: Betänk att efter +15k mil så är framvagnen dags att börja undersöka, iaf om man vill ha bilen i tipptopskick och kunna blåsa på rejält, gummi åldras och alla detaljer slits på en sån kryssare:)
PeBe: Gjorde mitt i omgångar. Fick nya fjäderben fram på garantin vid 9.5k?(minns ej exakt)mil, tror det var 6kkr. Stag, bussningar i framvagn, ca 7kkr totalt. Du får fråga en kompetent verkstad där du bor om aktuella priser detta var 00 och tidigare. Skulle rekommendera orginalgrejor för med custom går en hel del av bilens fina komfort förlorad, iaf de varianter jag varit passagerare. Samt som sagt bra och friska däck gör mycket samt korrekt inställd fram och bakvagn.
Asken
PeBe
Tack för svaret Asken!Tyvärr har inte alla en "kompetent"verkstad där de bor!
Det är väl kanske litet därför man vill skapa sig en "bild"innan man lämnar in på verkstad!

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
PeBe: Vart bor du? Fyll i i din användarprofil så kan man se nästa ggn. Du kan annars få numret till en kompetent verkstad av mig så kan du höra efter, simple case:) Du kanske har haft oturen att ha en inkontinent(:)) verkstad istället, har varit på ett par sådana själv inna jag hittade min nuvarande. Kul att det kan ge något.
Mvh
Asken
PeBe
Bor på så liten ort att man knappt törs säga nåt..
Motstånd mot impat finns ju redan!
I värsta fall måste man begära hjälp av "lokalbefolkningen"!
Östergötland är inte så långt borta!Hackefors?

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
PeBe: ja, allting på bilen var då original och är för tillfället men ska ändras lite på. Jag har bara 17" fälgarna då förstås. Originalfälgar har jag inte provat med. Är bilen helt ostabil i farter redan vid 200 km/h så kan det vara bussningarna. Man får nästa sitta och styra emot hela tiden vilket är väldigt irriterande. Om det är riktigt slitna bussningar alltså verkligen slitna så kan du höra det efter att den växlat om du har automat eller om du växlar då med manuell låda att det kan vara en ljud som känns som ett stötande. Då är det bakvagnsbussningarna. Min far har det på sin 735i så det är dags att byta. Man kan nästan tro att det är fel på växellådan vilket det inte är. Jag ska byta bussningarna på min 750i efter vintern så den blir lite stabilare, det känns inte bra för bakpassagerarna heller om de är slitna.

//Schnitzer
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Vad spelar orten för roll, mer än möjligtvis att man har lägre försäkringspremie men längre till verkstaden? Vad är närmaste större ort(mer än 1k innevånare?) Vad heter orten du befinner dig i?
Det kanske skulle löna sig med en lite längre resa till en "kompetent verkstad" och ta en sem dag för att få dina ev problem lösta. Kan inte lokalbefolkningen annat än gnälla om import så ska dom inte heller få tjäna pengar på en, ju mer motstånd detso emr får man jobba:)
Asken
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Pebe, om din bil har bra (och lämpliga) däck samt inte några uppenbara fel på framvagn och stötdämpare, så ska den kännas klippstadig i 250. E38:an bakvagn har en hjälpram med 4 st silentblock ,till skillnad från E32:ans bakvagnsbalk med 2st. Därför brukar dessa inte vara någon felkälla på 38:an. Däremot kan dom yttre länklederna börja glappa. Men som sagt, börja att felsöka casterstag fram och stötdämpare. Tänk också på att du bör ha friska bromsar om du har +200 ambitioner. Jag kör på 18" 235 fram och 255 bak. Denna kombination är värdelös i lagliga farter då den är stötig och spårkänslig. Från 140 och uppåt är den däremot fantastisk -går som på räls
PeBe
Tack!För svaret!"Schnitzer"!
Ja över 200km/h är inte att tänka på!Mycket "styra emot blir det"
Inga oljud i upphängningen.
Vilka bussningar?

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Bakvagnsbussningarna(silentblocken) kan det vara då, är det nästan. Du kan ju ändå byta dem för att vara på den säkra sidan. Jag köpte mina för 600 kronor, original BMW. Hur är stötdämpare, det kan i och för sig också påverka en del?

//Schnitzer
po
1.178
powertoy
528i -82
Jo, såg din fundering om Hackefors. Dom är min "huvudleverantör" och idag har jag bara gott att säga om dem. God service, ingen som helst motvilja mot importbilar och väl utförda mek-uppdrag. (Då importboomen drog igång -96 kunde man dock få en och annan gliring).
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
PeBE: du kan provocera framvagnen lite genom körning över fartgupp och direkt efter ett par kraftiga h/v svängar. Om bilen känns stum och fin då är det ok i fram. Är det säckigt skulle jag rekommendera framdämp, fjäderben som först närmare koll. Hur långt har bilen gått? Hackefors är en bra verkstad enligt uppgift jag också fått. Btw du har mail.
Mvh
Asken
PeBe
Tack för det "Powertoy"!
750-97!Måste vara en dröm att köra!
Du bor förmodligen runt LKPG!?
Hos dem provkörde jag en 740ia när den kom.
Enda i sverige just då!Fick bara köra i 200 då...
Däcken på just nu är "Hancock"nånting....
Dem tänker jag bränna upp i vår!

po
1.178
powertoy
528i -82
Jajamen, 750:in är helt klart mest "pang för pengarna"
Att veva igång en kall V12:a vintertid smärtar dock både i batteri, hjärta och plånbok ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.