AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.619

Problem med bromsar på en 528iA 98-a ?! "skrovliknande ljud"

Sida 3 av 3
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Har kört flera Mercedes med automat och står man stilla i Drive-läge och släpper bromsen sakta så knarrar det rejält, känns nästan som det "hoppar", nja snarare skakar. Har aldrig sett det som ett fel utan en naturlig händelse då klossarna inte är helt släppta från bromsskivorna.
su
174
super-dan
116i - 06
Andre,
Jag tror inte att det är någon fara. Jag har ägt åtminstone ett 30-tal bilar och kört desto fler. Jag hävdar att samtliga bilar med automatlåda har det där "plåtschabraksljudet/fenomenet" som "standard" och förklaringen har du redan fått. Dvs. eftersom automatlådan alltid vill driva (utom i P och N-läge) så måste detta kompenseras genom att man bromsar lätt. Det är bara att leva med det eller välja en manuellt växlad bil.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Menar du det metalliska "knak"-ljudet som man kan få även på manuella bilar om man står i nerförsbacke och släpper bromsen långsamt?
Det beror nog på små vibrationer som blir då trycket minskar på bromsklossarna samtidigt som hjulet börjar snurra långsamt.

Mvh
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Fenomenet försvann faktikst efter genomgång av bakre bromsok samt skivor! Bytte även klossar fram. Nu är det lugnt och så hoppas jag att det förblir!
Tack för Era svar. Det hängde nästan på att jag inte skulle köpa den bilen!! ;-)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
André numer nojwannabee på oljud:DDD
Lycka till med nya bilen
Asken
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Tack Asken. ;-) Ja, nog är det så alltid! Andrè är en pedant som inte vill acceptera såna oljud. ;-D

MVH/Andre
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.