|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Har provkörd idag en 528iA 1998 som har gått 11.500mil. Fram till problemet: när jag skulle rulla iväg i Drive läget och släppte sakta bromsen hördes det ett "dovt" ljud från framvagnen lär det som! Samma sak hände när jag skulle backa, släppte bromsen och så kom det "dova, skrovliknande ljudet" från bakpartiet på bilen?! Sedan är det borta under själva körningen! Vad kan det tyda på? Skivor, klossar eller bussningar? Någon som vet vad det kan bero på? Bromsarna verkade fungera bra annars. Tack. MVH/Andre | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Ofta fastnar det sten, grenar, grus mellan bromssköldar och bromskivor.Kan ju vara ytrost på skivorna som behövdes skavas bort? MVH Hasso Länk |
| Nej, jag tror på något annat. Det kan inte vara så enkelt Hasso! | |
| Bilen har rullat c.30mil innan provkörningen och enligt ägaren kom oljudet för c.3 veckor sedan. | |
| Det lät som om något var fel med framvagnen, frågan är vad?! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det är möjligt att det inte är det men det är en standardsjuka på E39 då avståndet är förstort imellen, finns extra skyddsplåtar att montera om man vill. Och det kan var ett elände att få bort det, kan få backa 50-100 meter innan det ramlar bort. Men det är ju inget normalt ljud iallafall som du hör. du får nog lyssna lite bättre mens nån annan flyttar på bilen så du kan verifera mera exact.Inget som jag heller hört nått speciellt om tidigare. MVH Hasso Länk |
sebbe_bmw |
Hasso har rätt som vanligt! Detta hände mig två ggr under de dryga 3 åren jag hade 528:an Sebbe |
|
André Hur går det med ditt E39 köp? Har du hittat något/några objekt? Det är inte helt lätt att hitta riktigt bra objekt. Mvh / Wal |
|
| Wallace: Nu har jag hittat en 528iA 98 som har gått äkta 11.500mil! Full servicebok, en ägare i Sverige sedan oktober 1999, bilen är importerat då från en BMW handlare i Tyskland. Den är fullt utrustad inkl.Navi. ;-) Det var den jag provkörde i Stockholm idag. Det enda jag ställde mig tveksam till var med "bromsarna", alltså oljudet i framvagnen eller bakvagnen?! | |
| Säljaren ska lämna in bilen under morgondagen på en verkstad så får de kolla upp vad det kan tänkas vara för något?! | |
| Om allt är grönt så köper jag bilen! :-) | |
|
Såg i Ditt tidigare inlägg Wallace att Du köpte en 528i 97-a nyligen. Kul! Grattis. Får jag fråga hur mycket den har gått, utrustning samt pris? ;-) Är Du nöjd.........dum fråga eller?! .-) |
|
|
Hej André Jag har precis som du nämner köpt en 528 ganska nyligen. Den har gått 15.000 mil. Kan tyckas var mycket, jag anser dock att 15.000 ärliga mil är bättre än 8000 skruvade/bankade mil. Utrustningen är relativt låg enligt min mening. Saknar farthållare, regn sensor, multi-ratt samt tv/navi. Bilen är fin, välvårdad och helt original, nästan lite gubbe med kepps varning på den (om det nu kan bli så på en E39á?) Priset var ok, men visst skulle jag nog vilja ha fått ner den litet mer. Tittade på en del objekt. Priset var väldigt olika. Mvh / Wallace |
|
| Jaha ja, själv har jag suttit i 5 timmar i dag igen och sonderat marknade på E39 528:or både i Europa. Vet vad jag vill ha men det finns inte att hitta begagnat. Ska det vara så svårt att hitta en 97-99 fjordgrå shadowline sedan med läder, multiratt och navi? | |
|
Nu har jag kollat upp bromssystemet, nya klossar fram, inga "stenar" och grus mellan bromssköldar! Fenomenet kvarstår dock! Kan också nämna att det inte finns några glappa styrleder och krängningshämmarstagen är bytta för 4 månader sedan! Samma "skrovlikande" ljudet kommer om man provar att köra neråt i en brant backe och stampar till på bromsen för att stanna, släpper bromsen för att fortsätta att köra och då kommer det igen! Har även hört att det vanligt just på en automat?! Varför skulle det vara det? Helt sjukt? Någon med nya förslag resp.egna erfarenheter?! Tack. Misstänker att det är något med fjäderbenslagringen - ar. |
|
|
Du har ingen annan bil att provköra och jämföra med ? Lite knorrande är det i mina bromsar också när man rullar igång eller bromsar ner provocerande sakta, kollade idag bara för att jag läst tråden....Men inte så mycket så jag tänkt på det innan, eller att någon annan som åkt med mig påtalat det....Vi kanske inte menar samma (miss)-ljud ? ///Mats |
|
| MatsL, den kan vara samma "knorrnade" oljud men det kan inte vara något normalt! Det tycker inte jag i alla fall. Kan ev.bero på bromsok bak samt att man inte använder handbromsen så ofta?! Har du också en automat, 5-serie ( E39)? | |
| Ja, det har du-nu såg jag det! Undrar vad ljudet det kan bero på?! Klart irriterande! | |
|
Ok, så högt/långt så det irriterar är inte mitt. Som sagt, har du något annat objekt att provköra ? Var bor du ? Du kan ju prova min bil, så får vi se om det är samma (miss)-ljud vi pratar om. ///Mats |
|
|
Hej, Jag har också "som MatsL skrev" ett knorrande ljud från bromsarna vid start samt vid försiktig inbromsning. Tror det beror på att bilar med automatlåda i D eller i R läge inte står helt stilla utan de har ju en viss drivning framåt/bakåt. Så när man försiktikt släpper bromsen vid start så uppkommer det knarrande ljudet precis då friktionen börjar att minska mellan klossarna och skivorna. Det är i alla fall vad jag tror. /Wengen |
|
| Bor i Västerås. Du då? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.