AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.616

Problem med bromsar på en 528iA 98-a ?! "skrovliknande ljud"

Sida 2 av 3
We
192
Wengen
528iA-98
Om du menar mig?
Bor i Östersund.
"Inget salt på vägarna"
/Wengen
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Wengen, kanske det men så var ju inte fallet när bilen var ny eller hur?! Så att något är det! Jag tycker att det låter skumt!!
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Tror på Askens teori:

"om inte handbromsen inte är använd mycket kan det kanske
vara bakre oken som kärvar alt bromsarna?
Vid 10-20k mil och de årsmodellerna kan det vara dags för nya skivor, belägg och handbromsbackar samt wire till bak. Inga stora pengar. Bilen är ju trots allt en del år på nacken.
JAg tippar på kärvande ok pga mjuk/liten bromsning på just denna:)
Asken"
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Tror på Askens teori:

"om inte handbromsen inte är använd mycket kan det kanske
vara bakre oken som kärvar alt bromsarna?
Vid 10-20k mil och de årsmodellerna kan det vara dags för nya skivor, belägg och handbromsbackar samt wire till bak. Inga stora pengar. Bilen är ju trots allt en del år på nacken.
JAg tippar på kärvande ok pga mjuk/liten bromsning på just denna:)
Asken"
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Menade MatsL Wenden. ;-)
We
192
Wengen
528iA-98
Det har du nog rätt i att det inte var där när den var ny.
jag har själv hört efter om detta problem på BMW.
De sa att det inte var något att oroa sig över.
När jag reg.besiktade bilen för någon månad sedan så var det inge fel på bromsarna.

Kanske kan bero på dålig kvalite på bromsklossarna?
Har du kollat om du har orginal.

/Wengen
Ma
41
MatsL
528iA-98
Jo, så kan det nog vara.... Har precis bytt framskivor och klossar, bak var inte så slitna än så de får hålla sig ett tag till...

Jag bor i Karlskrona, men var tredje helg ca är jag i Stockholm, lite närmre om du ville kika/prova min bil och kolla om det är samma (miss)-ljud.

Ska göra en oljeservice inom det snaraste, och ska då kolla med BMW vad de säger om knorrandet.

///Mats
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Det är orginal klossar!
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Kolla upp det MatsL. Återkom gärna i fallet! Jag tror på bromsok bak.
Ma
41
MatsL
528iA-98
Ska göra det !

Jag har orginal runt om och det var BMW själva som monterade mina nya skivor, så jag har utgår ifrån att de satte dit orginal.... :)

///Mats
Det här låter korkat, men prova först att fylla på bromsvätska.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Orginal:)Beläggen är av märket Textar för det mesta.
Står det på mina fabriksmonterade, och de kan man även köpa hos ordinarie reservdelshandel.

MVH
Hasso
Länk

An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Urshult: vad är det som låter korkat?!
MD
298
MDcruiser
545iA Touring -05
525iA Touring -02
Tror att du har rätt där Wengen, har precis samma irriterande oljud när jag "duttbromsar" vid nästan stillastående. Låter som när en gammal skuta skaver mot ett annat plåtschabrak. Ingen som vet om det finns ngt man kan göra åt det?
MD
298
MDcruiser
545iA Touring -05
525iA Touring -02
Jag har original klotsar, använder handbromsen och bilen har bara gått 3000 mil. Lik förbannat hörs oljudet...
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
tror som Wengen mfl, att det beror på att en automat drar framåt på tomgången, där en urtrampad manuell tenderar att stanna av sig själv. Detta drag kompenserar man med att trycka lätt på bromsen och det duttbromsadet (MDcruisers uttryck) gör att det blir skrap eller vibbar i bromsarna. Föreslår att du provar att lägga växelväljaren i neutral vid mkt låg fart och provbromsa, och se om du märker nån skillnad.

Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Det uttrycket är mitt i prick "Låter som när en gammal skuta skaver mot ett annat plåtschabrak"

Precis det ljudet får jag också vid körningen frmåt eller om jag backar från stillastående. Återkommer i ämnet!! Tror stenhårt på att det är bromsok bak som måste kollas igenom.
MD
298
MDcruiser
545iA Touring -05
525iA Touring -02
Det ska uppenbarligen inte behöva vara så, Volvo lyckas ju bygga automatare utan det missljudet.
Hade liknande missljud på min 523ia -98. Uppstod vid start/stopp samtidigt som man vred på ratten. Orsaken var marginellt låg bromsvätskenivå som tydligen gjorde att servon "knorrade" ibland.
Froz-523
Hade också liknande missljud på min 523iA-98. Ett knarrande läte vid start/stopp när man hade foten lätt på bromsen och vxl i D-läge. Bytte skivor/klossar fram pga vibrationer i ratten. Knarrandet försvann tillfälligt men kom smygande tillbaka efter ungefär en vecka...även vibrationerna tyvärr.

Bilen såldes bla pga detta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.