AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.670

Dubbfria vinterdäck. Vilka rekomenderar ni?

Sida 2 av 2
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
GM:automat el.manuell, expressen el aftonbladet är inte en kompromisslösning för det spelar ingen större roll.Men vintertid utan dubb är alltid en kompromiss.
Och angående komforten så hörs mina dubb mindre än de Pirelli p6000 sommardäck som satt på bilen när jag provkörde den.
(Återkommer senare med var MB kablaget till bak ligger begravda:))

MVH
Hasso
Länk

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Körde firmabilen (V40 2,0 = skitbil) igår till Elmia mässan. Bilen hade Gislaved Nordfrost3 185/60 15" påmonterade. Måste bara säga att dom var katastrofalt dåliga! Var faktiskt tvungen att gå ut vid ett rödljus och kolla om det verkligen var v-däck på bilen!
Styrningen var det äckligaste. Det är en liten fördröjning i styrningen, så när man vrider på ratten, så reagerar bilen mycket sent. Kändes som om det var bakhjulsstyrning. Greppet på snö och modd var i det närmase obefintligt. Den gula triangeln (antispin) tycket jag lyste för jämnan.
Konstigt att detta däck placerar sig i toppen i alla tester?
Är det bilen och däcken som inte går ihop, eller har nån annan samma erfarenhet som jag.

Själv kör jag nu på Uniroyal M+S 225/60 15" dubbfritt, och det funkar utmärkt.
//Marin
Visa användare
605
göran
525ixt-94
> Det är en liten fördröjning i styrningen, så när man
> vrider på ratten, så reagerar bilen mycket sent.

Framhjulsdrift!

/göran,
vintermannen/
Behöver man inte kombi, behöver man inte bil
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Marin:Idag håller jag med dig :) gislaveds sk frostdäck
har jag också haft allvarliga funderingar om det verkligen är vinterdäck på de bilar jag kört med sådana däck och det har varit det fenomenet redan när de började tillverka frostdäcken för många år sedan.
Uniroyalen är bra enligt säker källa (Stefan med fyrhjulsdriven MB300TE)

MVH
Hasso
Länk

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Hade Hakka1, 155/13", på min förra vinterbil, Golf -92. Helt fantastiskt grepp!
Rekomenderas!!
//Marin
ah
476
ahlstedt
540iAT-99
Marin: Jag har Gislaved NF 3 på min bil, och jag anser att det är ett otroligt bra vinterdäck. Igår körde jag hem på packad snö + lätt regn = HALT och jag hade ett otroligt bra fäste, fick provocera hårt i kurvorna inan det släppte.
ha
98
hazard
320i touring -98
Fick med dubbfria Bridgestone Blizzak 205-60-15(osäker vilken model) när jag köpte min 320i touring. Fungerar utmärkt även i Mellan-Sverige.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
I fallet med köp av vinterdäck är det nog rätt viktigt att fråga sig vilka egenskaper är viktigast för mig?

Att göra ett vinterdäck som är bra på snö och is innebär nästan alltid att man automatiskt får prioritera bort saker som högfartsegenskaper på barmark, buller, bromssträcka på torrt, körkänsla mm.

Som sagt är barmarksegenskaper viktigast kanske man skall välja något av de "kontinetala" vinterdäcken som liknar sommardäck i uppträdandet, vill man å andra sidan främst ha bra "vinteregenskaper" väljer man ett av de däck som har prioriterat de egenskaperna (ex Gislaved/Continental och Nokian).

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det kanske är så att GF frost passar olika biltyper bättre och sämre eftersom buden är så olika.

MVH
Hasso
Länk

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är nog en viktiga iaktagelse Hasso!

Glöm inte att de flesta däcktesterna görs med framhjusldrivna bilar.
Skulle vara intressant om någon av de stora däcktesterna genomfördes med två olika biltyper, framhjulsdrivet och bakhjulsdrivet.
Även bilens tyngd kan nog spela in en del.

Mvh
Pe
6
Peol78
523i -98
Kolla in Colins test på aftonbladet.se
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En sak var de överens om att GY ultra grip 6 var mer eller mindre odugligt. Samt att Ultragrip 500 dubb var en testvinnare

MVH
Hasso
Länk

Tack för alla kommentarer.
Om jag blivit klokare vete fan, men mycket erfarenheter finns det ute i landet.
Jag är faktiskt lite förvånad att Hasso har rätt igen enligt Aftonbladets test vad gäller att obubbat är halare på blöt vägbana än dubbat. Humm.

Enligt era erfarenheter så verkar ju Nokian ligga bra till.

Mvh.
Micke
Länk
När jag köpte min E39:a levererades den med Bridgestone Blizzak, 225/60-15. Detta var de absolut sämsta däck jag någonsin kört. Inget grepp på snö eller is och på asfalt var de direkt livsfarliga. Däremot var de ytterst tysta. Nu har jag monterat Nokian Hakka II, 205/65-15 och dessa fungerar utsökt. Bra grepp på både snö, is och asfalt. Moderna dubbdäck bullrar inte så mycket och är betydligt mer riktningsstabila än dubbfria däck tack vare färre sajpningar. Dessutom är dubbdäck det enda som fungerar på frosthalka, som är den vanligaste formen av halka här i mellansverige.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Det konstiga är att Gislaved NF3 har samma mönster som AGI Sarek 2. Det förstnämnda är en testvinnare medan Sarek 2 sågas totalt! Min slutsats är att skillnaden ligger i gummiblandningen.
I så fall så kan däcken som vi har på våra tjänstebilar vara tillverkade av gummi från en dålig batch?!
//Marin
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Micke:Förvånad!!! du lär dig då aldrig nått :DD
Som bjoerk:säger det är inte mycket som slår dubbade Hakkor,när det gäller vinterdäck. Jag har GY UG 500 dubb, men det är nog nån typ av miljödubb, de har inte så mycket utstick och går tyst pga det.Även det mycket bra däck tycker jag.Men avsaknadet av det bullrande som ståldubben ger får jag tillgodosett hos MB190 med regummerade Nordic tror de är norska Viking som KF köpte.Det funkar hyfsat de osså men MB är enormt halfotad.Ska väl tilläga att jag åkte på första generationens Hakkor som kom på 70-talet, de var så mjuka i gummit att stora bitar lossnade rund dubben, men man tog sig fram:)

MVH
Hasso
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.