AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.669

Dubbfria vinterdäck. Vilka rekomenderar ni?

Sida 1 av 2
Jag har hittat några alternativ som skulle passa mig på Länk

Storleken jag pratar om är 195/65-15.

Bridgestone.
Blizzak LM-18 Friktion. 3200:- för 4 stycken.

Hanook.
W-400 Friktion. 2800:- för 4 stycken.
W-604 Friktion. 2800:- för 4 stycken.

Michelin.
MAXI ICE 2 Friktion. 4100:- för fyra stycken.

Nokian.
WR Friktion. 3200:- för fyra stycken.

Erfarenheter?
Vad hade du valt?
Andra tips?

Mvh.
Micke
Länk
Tigerr
Kör på Michelin! Vi har det på våra två Beemers, och det funkar jättebra!
På den ena sitter det Michelin Pilot Arctic, och på den andra Micheline Ivalo (eller vad dem heter? dubbdäck iaf..)

Tigerr
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Nokian och Gislaved har gott rykte som vinterdäck. Hankook skulle jag vara mer tveksam till, även om deras Ventus sommardäck är helt ok. Michelin brukar också tillverka däck med hög klass.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du skall gå på vad olika tester av däck kommer fram till så blir det nog enligt följande:
Nokian=bra vinterdäck, både dubbat och odubbat
Gislaved/Continental=se Nokian
Michelin=Medelbra, inte direkt dåligt på något men inte heller topp.
Bridgestone=Se Michelin.
Hankook=katastrofdåliga vinterdäck.
Regummerat=se Hankook.

Själv har jag haft följande vinterdäck på nuvarande/tidigare bilar:
Nokian NRV: Bra dubbfritt däck som gick rätt tyst och hade bra vinteregenskaper.
Michelin MS(?)260: Rätt risiga dubbdäck som bullrade hemskt.
Michelin Ivalo: Dubbdäck som funkar bra. Inga tappade dubb och hyffsat lågt ljud. Bra vinteregenskaper.
Mina föräldrar kör på Bridgestone vinterdäck (dubbade resp dubbfria på bilarna) och de dubbade däcken är inga höjdare, men de dubbfria funkar utmärkt. Min bror kör på dubbade Nokian och de bullrar men har bra grepp på vinterföre.

Skulle jag välja av de däck du räknar upp skulle jag tveklöst ta Nokian, sedan Bridgestone och Michelin i den ordningen pga priset. Hankookdäcken hade inte varit ett alternativ för mig.

Mvh
Ok, tack för detta så länge.
Dubbdäckens tid är förbi för mig. Bor ju i söder och här kanske man har nytta av dubbar 4-5 gånger / år och dom gångerna får man rätta sig efter omständigheterna.
Att Hanookdäcken skulle bli avhängda misstänkte jag.
Är 3200:- ett bra pris på Nokian, eller finns det billigare/bättre alternativ?

Mvh.
Micke
Länk
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Pirelli skulle jag köra med i så fall... Ring o fråga om pirelli...Min Mor kör på pirelli vinterdäck dubbfria...har testat dem och dom har jätte bra väg grep...Ska köpa sådana själv nästa gång då slipper man dubb...kan ta reda på vilka det är om du vill veta micke...'

MvH Bmw 4-ever

Ki
620
Kidde
BMW 520d x Drive M Sport -16
Du kan ju alltid kolla upp Kumho hos min bror... Vet inte priserna, men det vet han. Jag har haft dessa och var MYCKET nöjd med dom!!
Dra iväg nåt på ICQ:n så får du numret av mig ikväll eller maila mig!!
Hur dags är du uppstigen imorgon förresten?? Ska ändå till K:na imorgon och kanske svänger förbi om du är vaken...
/Kidde

Saknar Beemer... Ska ha större båt istället för en dyrare bil.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nokian och Bridgestone var det enda däck som "dög" i AMS senaste nummer (november). (första nummret jag köpt).
om man nu ska åka på kompromissdäck. Är det vinter så är det dubbdäck som gäller.
Good Years dubbfria var totalt värdelöst varning utfördad.
Gislaved -Michelin-AGI på delad 3 plats.
Men det är enligt AMS test som verkar vettigt utförd??

MVH
Hasso
Länk

no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Micke: Conti Sport Contact är mycket bra! Även Nokians är bra!

Om du har tid/lust så råder jag dig att köra ner till tyskland och köpa dina sulor, det kan du spara många slantar på och samtidigt få med dig några plattor Bier och lite wurstar hem, eller vad du nu föredrar :-)!

Länk

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
Hasso:
Här nere på kontinenten är det blöt asfalt 97% av vintern och av erfarenhet så blir då dubbdäck halare än bra sommarsulor under dom förhållandena. Därför kommer jag att välja dubbfria vinterdäck denna gången.

Kalle:
Känns inte som om att åka till Tyskland skulle bli det billigaste alternativet.

Mvh.
Micke
Länk
M3 killer´n
Köp Michelin Pilot Alpin, Svin dyra men otroligt bra i alla väglag, Det kan jag garantera. Har 4st 16" om du är intresserad.

Mvh Jonas
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Micke: OK. Kom att tänka på att anledningen till att vi sparade så mycket (halva priset) på att köpa däck i tyskland, var att vi ändå var på genomresa vid det tillfället.
Jonas:
Jag har 15" alufälgar så jag fortsätter nog på den banan. Tack ändå.

Mvh.
Micke
Länk
Micke: Nokian rules
Gislaved soft frost ( friktion) är lika dåliga som frost grip(dubb) är bra ....
Så lita på mig som oxå bor längs E22an och far i Blekinge fram och tillbaka så gott som dagligen
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Micke:Enligt Ams så är det en skröna att och seg myt att ta kol på att dubbdäcken är sämre på asfalt.
Testvinnarna bland dubbdäcken har bättre betyg på samtliga sydsvenska egenskaper som broms på våt asfalt,
undanmanöver på torr asfalt samt slaskplaning.
Dubbdäcken är ett bättre val för den som söker ett allrounddäck.citerat direkt från däckstestarna på AMS.

MVH
Hasso
Länk

Hasso: då vi närmar oss din aktningsvärda ålder börjar ord som komfort bli tunga argument... så dubbfritt.!!
har kört friktions däck sen jag flyttade till Skåne utan problem i den skånska sk. "vintern"
Sen tycker jag att dubbfria däck vanligen är bättre i t.ex. regn/slask men det är nog mkt subjektivt
Nokian gör precis som BMW dom ledder utveklingen
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Kan bara instämma i Nokian berömmet. Jag har dubbfria Nokian på E38:an och det är ett mycket bra val.
Visa användare
259
harri
528i Touring-99
varje anständig svensk undviker naturligtvis Gislaved och Continentaldäck, hur bra de än må vara.

Harri Nikander, din koskenkorva i etern
Sen dubb eller inte är väl en fråga i paritet med Automat eller inte?? dimljus eller inte?? Aftonbladet eller Expressen?
Åker Good Year Ultra Grip dubbfritt och dom funkar fint, riktigt nöjd.

//Bimmerman
Zim Zimma here's my bimma
Länk
Demon eyes på g :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.