AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.849

Varför skulle sv. såld M-bil va bättre än import?

Sida 2 av 3
Liten_men_snabb
Jag menar...att det finns ingen som säljer en dyr bil, billigt..som gått lite. Ja menade en att man ska dunka en mätare som gått lite...

-RW- Jag håller me dig...skulle heller köpa en iomport bil utav ngn annan...här..lite är vi överäns om.

Dessutom är det såå lätt att missförstå varandra här på ett forum.
Liten_men_snabb
ja menade att ja skulle heller inte köpa en importbil av ngn annan...
-RW-
Liten_men_snabb//

:)
Skruvade mätare görs oftas inte av den tyska säljaren utan av mellan handeln!

Jag gjorde ett recond jobb åt en firma för någon vecka sedan en M5 -00 som hadde gått 8000 mil, tre dagar senare skulle jag ta bort solfilmen, då stog mätarställningen på 5000 mil!!!

Ett typisk exempel på vad mellan handeln kan göra!

Vist att en tysk bil oftas har mer utr en en s-såld och att en tysk bil oftas har sktöts bättre en en s-såld bil så säger det inte att alla tyska bilar är bättre en en svensk bil, för det finns också full utr och pedant skötta s-sålda bilar!

"Ju snabbare ni är desto mer långsam är jag"
-RW-
precis. Allt som ofta....

Jag kollar alltid efter sv-sålda bilar främst. Hittar man inget då får man åka själv och ta hem en från tyskland eller belgien
M3 killer´n
Fördelen med import bilarna är skicket och utbudet, de flesta bilar som finns i Sverige kan vara asplågade i många fall. Sen är ju vägarna i Tyskland släta som Barnrövar vilket gör att det mesta på bilen inte slits ut en tiondel så fort som i Sverige.. Detta vet jag genom erfarenhet.

Mvh Jonas
M3 killer´n
Sen kan jag säja er att fifflet med mätarna sker ytterst sällan i tyskland, det är för det mesta de som tar hem bilen som passar på :-(

Mvh Jonas
ki
437
kingen
325i-93
100 % M3 optik
Har den gått 4000 mil 00 så har den ju inte gått 13000 mil som alla 92-93-94 har som säljs här på forumet!!
Tror inte alls på att dom bara gått så lite i Tyskland som 1000 om året.
Har den gått i snitt 2500 mil om året så blr det en del på 9 - 10 år eller hur???
Bättre nästan att köpa en som gått 19000 på mätaren ju äm en som gått 26000 som visar 14000!!!!!!!

-RW-
Kingen//

Håller med dig. Som sagt varenda 90 t.o.m 96 har gått 10000, 12000 eller 13000mil. Yeah Sure!
Att det ofta är den svenska mellanhanden som fifflar med mätarställningen på den importerade bilen förefaller ytterst logiskt. Allt baseras på att nästkommande köpare inte orkar/kan/vill kolla upp bakrunden på bilen. En tysksåld bil är, likt en svensksåld, lätt att kolla upp på hemmamarknaden. När bilen hamnar utomlands blir det betydligt jobbigare att kolla upp den. Personligen skulle jag med lätthet kunna tänka mig att köpa en BMW hos en tysk auktoriserad handlare. Liksom jag vågar köpa en svensksåld BMW hos auktoriserad handlare i Sverige. Det som skall undvikas är alla biltorg med bilarna stående på ett grusplan dekorerat med vimplar och annat skräp...

Att den tyske BMW-ägaren skulle vara mer rädd om sin bil köper jag inte. Även en tysk direktör har annat att tänka på än att putsa sin nyinköpta BMW. I Sverige och Tyskland köps de flesta av de dyrare BMW:arna av företag. Dessa sköter bilarna noga vad det anbelangar service och dylikt.
Liten_men_snabb
Kingen...så bara för at tyskland är tyskland, så kör dom flera tusen mil om året?
ÄR det för att autobahn finns? För att det finns många bilar? Eller hur drar du denna slutsats?

Varför skulle ägarna i Sverige inte köra lika mkt..eller mer??

Hmm...dålig kommentar tycker ja bara.

Men ja håller me dig om att alla bilar gå lika ¨många mil gällande olika årsmodeller.
Men det tycker ja även gäller sv.sålda??

Visa användare
425
Gudis
530i Touring -94:a
Nu får ni ge er..

Vem säger att alla tyskar kör mer än svenskar ?? De byter väl bil som vi svenskar, jag brukar byta när de kommer upp mot 20k mil.(men det är mest för att jag är snål) så varför skulle inte tysken kunna byta bil vid 10k mil ?

Om vi säger så att vi i sverige har 1 miljon begagnade bilar, så har tyskland 10 miljoner beggade bilar.. så utbudet kan man inte jämföra.
Oftast så är den tyska bilen bättre behandlad än den svenska. (Tror det finns ett reportage här på sidan om en dag bland tyska bilhandlare.) Sedan ska man ju som sagt inte jämföra utrustningen, för de är mycket mer utrustade i tyskland..

Mina 2 senaste bilar har varit import och jag e nöjd som en speleman.. Man har väl sunt förnuft så kolla bilen noga, känns det rätt så köper man om priset är rätt.. DET ÄR JU FAKTISKT BARA EN BIL.. (Om man ska se det krasst)

MION
En servicebok visar endast vad som har gjorts vid ett specifikt miltal. Om miltalet nu stämmer är en helt annan sak.
Det finns olika typer av mätarfiffel.
Det vanligaste går till så här:
Man kör 2000mil, tar bort 1000 och gör därefter service
och får en stämpel i servicehäftet.
Sedan så kör man 2000mil till, backar 1000, service och en ny stämpel. osv.. osv..
Vips! så har en bil med 10 000mil på mätaren, fullklottrad servicebok osv. Detta på en bil som egentligen gått det dubbla. Jag har vid ett flertal tillfällen bytt däck på bilar som bara gått 2-300 milsedan förra däckbytet.

Angående importbilar:
Det finns i Tyskland ett enormt utbud av begagnade bilar, en del av dom vrak, men också en hel del kanonfräscha bilar av sällan skådat slag. precis som i Sverige. jag har t. ex en Fiat Ritmo i nyskick med 4000mil, på gång från ett dödsbo. Ingenting mot min BMW men 100ggr. bättre än vilken volvo som helst.
Om en sk. mellanhand som i avsikt att tjäna pengar ska importera en 740 -95 så har han ett utbud framför sig med bilar från ca 90 000:- till det dubbla.
Hur stor är sannolikheten att han väljer en bil ur det dyrare segmentet. Man kan också vända på det.
hur stor är sannolikheten att man får en fräsch bil om han valt en bil ur det billigare segmentet.
Med andra ord så finns det kanonbilar i Tyskland men man får hämta dom själv då dom är för dyra för importörerna.

Mika Onnela

Däckcentrum i Gislaved
Det är alltid bilens kondition som avgör, aldrig vilket land den kommer från.

ALLT går att kolla upp! glöm inte det.

Länk
pravda1
Dom kan även byta ut hela mätarhuset som då givetvis döljer det TOTALA och riktiga miltalet, med det gammla mätarhuset.. om man nu kollar upp det på BMW så syns det inte vid milmätartestet om det har varit skruvat :-O)
Al
423
AlpinaJimpa
Alpina B7 turbo
M5-92b 3.8
520i-85
Lyssna på Cannonball och de andra, finns absolut ingenting som säger att tyska bilar är sämre än svensksålda. Har bara haft goda erfarenheter av tyska bilar. Ska jag va ärlig tror jag inte jag kommer att köpa nån bil här i Sverige om det inte är nåt speciellt. Som ni sagt innan, bättre vägar, inge jävla salt osv osv. Dessutom går det att kolla upp bilarna i Tyskland lika väl som det går här hemma. Finns telefon i Tyskland oxå..

jimpa
Ja har själv en Sv-såld M bil o ja kan inte tänka mig att den skulle vara bättre än en importbil.Men som de sa så är nog risken att den är skruvad mindre samt att de e lättare o kolla upp historiken...O som sagt vem tror att en M5 från 93-94 har rullat ca 15000mil??Inte jag.....
VIP
Jag tror inte heller att import skulle vara sämre än SV-såld.

Men i Sveriges fall just så importeras mycket skrot in i landet, långmilare med skruvade mätar, ibland också stulna.

Många svenskar åker ner och köper det billigaste dom kan få.

Men om man importerar en sjysst bil med historik och hos seriös handlare ser jag ingen skillnad mellan import och SV-såld.

Men tyvärr så har merparten av importen i Sverige varit mycket skruvade bilar med tveksam historik.
Bavaria
Alla historier man hört från importerade bilar kan ju inte bara vara påhittade, det ligger nog sanning i mycket därför föredrar man nog svensksålt
Liten_men_snabb
Bavaria: Visst är det mkt skumt med importbilarna, men kan upplysa dig om att det skruvas mycket med mätarna på sv.sålda bilar! Även hos auk. bmw-firmor. Det VET jag...

Säger så här, för att avsluta denna disskusion...Köper man en begagnad bil, så kan man ALDRIG med säkerhet veta om bilen varit lite krockad, rökt i, skruvad mätare osv...det kan du bara veta om du köper en HELT NY.
För mkt går att dölja...

Men ska jag jämföra min sv.sålda bilar, med de importerade så är jag ung. lika nöjd. Tycker bara att det är dumt att klanka ner på import. Och dom som gör det, är dom som kör sv.sålt...och inte vet bättre ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.