AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.852

Varför skulle sv. såld M-bil va bättre än import?

Sida 1 av 3
Liten_men_snabb
Nyfiken på va folk här inne på forumet för M bilar tycker om import. Varför skulle en sv.såld M bil va dyrare o bättre än en importbil?!

Borde väl vara tärtom? Utbudet är större, samt körningen är väl "bättre" utomlands...än här i tråkiga "långsamma" vägar? Samt att motorn ska stå flera månader under kylan? Det är väl eg. bättre med en motor som går hela tiden??

Tycker ni att jag har helt fel?

För jag vet med säkerhet...att mätare skruvas på sv.'sålda bilar här i sverige me!
T o m på "kända" verkstäder..men vill ej säga för mkt..
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Är alltid lättare att kolla historia på en sv-såld samt att det är billigare försäkring.

Annars spelar det väl ingen roll vad man har, bara allt är schysst och fräscht.
-RW-
Det är lättare och kolla historiken på en sv-såld,samt pålitligare mätarställning.

Självrisken vid ex stöld är högre på en import än en sv-såld. Men jag tycker de flesta importbilar är bättre utrustade och billigare än de sv-sålda på marknaden.

xp
126
xpoze
BMW 1993 MUGELLO ROT
Om självrisken är högre på en importerad bmw så skulle jag vilja säga att man har misslyckats med sin förhandling med försäkringbolaget!

Ingenting är generellt vad det gäller premier och sjävlrisker när vi talar om försäkringsbolag.
Dom kan säga helt olika saker från dag till dag.
Förhandla väl!

Men men... historiken på en importerad är nog inte lika tillförlitlig som på en svensksåld.

Är man osäker så skall man nog köpa svenskt.
Fast tyskt!.. hehe.

Liten_men_snabb
Men varför skulle historiken va lättare i sverige?
Jag menar, köper ja en M bil, så ska det ej vara mer än en ägare, om vi pratar nyare bilar.
Det är väl inte svårt att få tag i honom o prata?

Dessutom så litar jag absolut INTE på mätarställningen på svensksålda bilar. Jag VET med säkerhet att många många sv.sålda BMW skruvas flitigt.
Varför skulle tyska bilar skruvas och inte svenska? Är det en sjukdom i tyskland tro?
Jag tror nog mer att det är handlaren eller köparen som fifflar med mätaren. Dvs under resan från ty. till sv.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Det är en myt som bilhandlarna gör allt för att den skall leva vidare, tyvärr hjälper försäkringsbolagen till.

Porsche är dock ett strålande undnatag som gärna hjälper dig att finna den Porsche du vill ha även om det är hos en Porschehandlare utanför Sverige.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kopior på protokollen från bilprovningen kan du beställa. Du kan kolla mot BMW:s databas ang service. Du kan söka tidigare ägare via bilregistret etc.
Lite svårare att kolla upp sådana saker utomlands, sedan har du alltid "språkbarriären".
Alla dessa saker tillsammans gör att det oftast är lättare att skapa sig en bild kring bilens historik.

Sedan kan jag hålla med om att generellt har de bättre vägar, mindre salt och framförallt bättre utbildade bilmekaniker. Sedan snålar sällan ex Tyskar på service, däck reparationer, bensinkvalité mm. Dessutom har de lite torrare/varmare klimat på kontinenten.
Det är faktorer som talar för att skicket på bilen skulle kunna vara bättre än motsvarande bil som rullat i Sverige.

Som alltid är historiken kring bilen viktig och likaså skicket.

Mvh
Deras betongvägar har iallafall satt ganska stora spår i fronterna på tyska bilar.Många ser ut att ha hamnat bakom en blästermaskin.Men som sagt tyska bilar är oftast bättre servade och man ser rätt tydligt om de är en "Aralmack" som stämplat boken.Så man bör ej tro att de är mätarfiffel bara för att de finns mycket stenskott i fronten vid tiotusen mil.Servicekvitto Är minst lika viktigt som boken då en bok kan man köpa hur lätt som helst i tyskland.
Bilar som har gått lika mycket och är lika gammla är, (läs) alltid bättre i Tyskland oavsett vad vissa vill tro och de skruvas inte mer än sv. sålda faktiskt . Sen att folk och framförallt bilhandlare fifflar med dokumentation och mätarställning för att tjäna pengar på dem innan de reggas i Sverige, är ju en annan femma .
cl
185
clyzzon
330i Touring -03
liten_men_snabb: Jag håller med dig fullständigt, jag skulle inte köpa en svensk bil, dels för servicen, ingen salt m.m. Det där med fifflandet har ja fått uppleva att det stämmer, det är just mellanhandeln där fifflandet händer, köparen köper bilen för en viss summa, fixar till den, ändrar milantal och tar ut en större summa pengar. Sjukt enligt mig..

/clyzzon
ul
239
ulfson66
525Tds touring-92
jobbarbil..
Det där med dyrare självrisk samt dyrare försäkring.
Jag har då exakt lika på min som på en Sv-såld M5:a.
Jag är inne på min tredje import bil,har aldrig blivit besviken.Däremot är det kul tycker jag när man på tex service eller bilprovning för höra att det syns att denna bil inte rullat på svenska vägar.Sen kan jag påpeka vill man så kan man få reda på det mesta från Tyskland både från service verkstäder samt tidigare ägare.Det är dags svenska bilhandlare börjar acceptera
importbilar och sluta tro att alla är skruvade.
Det här med skrivade mätare på import.... jag som är i bilbranchen vet att det är väldigt vanligt att även svensksålda bilar skruvas flitigt.
Så det är orättvist att sätta importbilar i det facket endast, svensksålda bilar skall kollas lika noga.

//Bimmerman
Zim Zimma here's my bimma
Länk
Demon eyes på g :)
Hehe...skrivade skall självklart vara skruvade..

//Bimmerman
Länk
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Hur skiljer man en fejkad service-bok/stämpel från en riktig?!
-RW-
det är alttid säkrare med svenska sålda bilar när det gäller historiken. För dryg en månad sedan fick jag en telefon samtal från en person som skulle köpa en bmw som jag haft för 3 år sedan. Han undrade lite om jag hade några problem med bilen under tiden jag hade den o.s.v.

Angående tillbaka skruvade sv-sålda bilar! Klart de finns också men man kan alltid få reda på ett genomsnitt via tidigare ägar(ringa upp de och fråga hur mycket bilen hade gått när de ägde den), Via protokollen från bilprovningen m.m.

En sv-såld kan vara skruvad som värst 7,8000 mil, medans de importerade är generellt tillbaka skruvade med 10, till 15000 mil. Varenda nyimporterade bil från 90 upp till 96 som jag sett har inte rullat mer än 12000 mil?!. Är inte detta lite typiskt.
Liten_men_snabb
-RW- : Jag håller INTE ALLS me dig!! Skulle det vara problem att ringa en gammal ägare i tyskland och fråga denna person om bilen? Kräver naturligtvis lite kunskaper i tyska eller eng.?!

Dessutom menar du att man kan genom de sk protokollen i Sverige lita mer på att mätaren ej är skruvad här?! Hmm...tror du verkligen att den sv.sålda bilens ägare är sååå korkad att han skruvar den efter besiktning osv..?
Jag kan t o m våga säga...att en känd BMW firma i Sverige, har skruvat sina mätare. Kommer säkert bli påhoppad nu...

Dessutom menar du att bilarna skulle skruvas mer i tyskland än Sverige? Varför? För att dom har kända autobahn där eller? Gud..undra hur mkt folk kör i USA o skruvar sina mätare då?!?

Svara mig på en sak...detta gäller på import o svensksålda bilar.
En person köper låt oss säga en BMW 530i m -00 med mkt utr. Han betalar säkert kring 500.000...om inte mer. Han kör med den 2-4.000 mil, och ska sälja den efter att han kört dessa få mil, till ca halva priset?!
Denna historia upprepar sig ständigt på annonserna.
ALLA fattar väl att om man betalt mkt för en bil, och ska sälja den billigt...så har den varit bra smälld, eller flitigt skruvad mätare (dvs sliten bil).

Du menar att en svensksåld bil, inte skruvas lika mkt, körs mkt mindre, men ska ändå säljas billigt? Låter ej vettigt...?

Jag har flera vänner som köpt sina bilar på BMW här i sverige, och blivit blåsta flera ggr. En hade inte en droppe olja i sin bil, en annan fick reda i efterhand att den varit bra smälld...en annan ljög dom om antalet bilägare?

-RW- Vem i sverige litar du på eg.?
-RW-
Liten_men_snabb//

Varför skulle man dra ner mätaren på en såpass ny bill(00)? Jag skrev i mitt inlägg de flesta bilar mellan 90 t.o.m 96 även vissa 97:or. En långmilare i Tyskland är betydligt billigare än en som har normala mil på mätaren. Med en Manipulation där, kan handlaren dra in minst 15000:- på bilen, är långmilaren välutrustad dessto mera. Handlaren tjänar nog mer om han drar ner mätaren på en äldre modell än en ny.

Du har vänner som blivit blåsta av svenska sålda bilar säger du.

Jag har vänner som har blivit blåsta av att handla importerade bilar som säljs av Privatister och Handlare i Sverige. Jag är rätt så säker på att antal oärliga bilar bland import är bra mycket mer än de sv-sålda.

Bara för att du kör Import behöver inte betyda att du ska se ner på de sv-sålda bilarna.

Jag har en sv-såld och en import själv är nöjd med de båda två.
Kan berätta om en polare som har en V70 -01 som gått 5500 mil, svensksåld.
När han var hos Volvo och servade bilen så blev han erbjuden av meken att denne kunde ställa tillbaka mätaren om min polare ville mot en liten nätt kostnad.....han tackade givetvis nej.
Men att det inte skulle vara vanligt bland svensksålda bilar är en myt för det händer ganska ofta kan jag meddela.

//Bimmerman
Länk
Liten_men_snabb
-RW- Kan säga som så här...handlar man en import bil på en oseriös firma i tyskland så får man nog räkna me ett o annat..likaså i sverige!!!!

MEN...en seriös handlare skulle ALDRIG riskera sin firma...för det är väldigt straffbart att fiffla me bilar utan att kunden vet om det i tyskland, och du menar att han skulle riskera detta för ynka 15.000,- ? Det är nog snarare vi i sverige, båda privatister och handlare som fifflar me bilarna.
Har aldrig sagt att en sv.såld bil är sämre...men man ska absolut inte klanka ner på importbilar.

Skulle aldrig falla mig in att köpa en svensksåld M bil. Det räcker att kolla på forumet här. Många frågor om billigare oktan osv till sin M5:a m m.
Tyskarna brukar generellt ta hand om sina bilar mkt bättre än vi!
Varenda importbil ja hämtat, och det har varit mest BMW..me större motorer...har alltid gått mkt bättre, än polares sv.sålda. Mina har t o m oftast haft mer mil på nacken.

Svenskarna vågar sällan varva ut ordentligt. Dom tror att en träff på banan då och då, kompenserar detta. Eller att dom drar lite folk vi rödljus, till skillnad mot tyskar som gärna går över 4500 varv i varje växel på motorvägen.
-RW-
Jag har aldrig sagt att det nåt fel på de tyska bilarna.

Jag säger så här. Jag skulle *ALDRIG* köpa en bil spm är importerad av någon. Ska man ha en Tysk, Belgisk Såld då får man åka och hämta en själv.

Angående 15000:-,Säljer man 3 bilar/veckan med minst 15000 i vinst på varje då blir det rätt så mycket i längden.
Liten_men_snabb,

Menar du att man ska dra tillbaka en mätare på en bil som gått 2000-4000 mil från 00? Den har ju rullat ganska lite redan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.