AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.107

235/40-18" på M3 E30?

Sida 2 av 2
Hoppas du kommer upp på första körningen nästa år. Man skulle lura upp Ulf Wiking med. Han M3a är lär ju bli av en annan värld. Jag kan t.o.m betala för att få titta på den ;P
ATS fälgen i 8.0x18" väger ju endast 8.2kg/st, 17" väger ännu mindre =)

Efter tester med DTM bilar har de kört ca 1 sek snabbare per varv "Hockenheim" med ATS fälgen än med de fälgar som användes tidigare. Ekrarnas placering medför även att det inte bildas turbulens utanför fälgen vilket gav samma resultat som att köra med "täckplattor", ingen skillnad på toppfarten. Skillnaden var att bromsarna kyldes bättre med ATS fälgen.
De fick även en bättre precision vid kurvtagning, bilen "reagerade/följde" bättre just för att den ofjädrade vikten blev lägre.
Nu är DTM vagnarna extrema "saker" och går ju inte att jämföra med det vi "leker" med.
Detta är bara lite uppgifter som jag fick av ATS.

/Manuel
Ja det är en snygg fälg. Skulle vara kul att se hur den ser ut på M3 E30. Det är lite andra grejor jag tänkte kolla med dig så det vore kul att passa på att åka upp.

Väntar på svar från janne om han är sugen på att hänga med upp.
Säg till Janne att han ska krypa fram ur grottan.
Är ok för dig om han får vänta utanför garaget?
Risken är ganska stor att jag inte får ha min a saker ifred =)
.......Det ska jag ha!!! känner Du igen det Per? =)

/Manuel
Med tanke på att han är på kraftigt modifieringshumör så är risken stor att han rensar hela garaget för dig :) haha

Du bör väl inte lämna några bilar utanför heller :))
Li
107
Lillen
BMW Z3 M coupe
BMW Z3 2,8 coupe
Va har ni roligt på min bekostnad, GRR
Den som har störst bromsar till våren vinner ;)
Då ska jag åka till Micro och köpa de största fake skivorna som finns och smälla på :) hahaha
Roligt? Jag är grav allvarlig =(
Du kommer kanske har större diameter på skivorna....men med den klena kroppen kommer Du inte orka trycka fullt på pedalen, med mina 51:or når jag i alla fall upp till full kraft =)
Slutsats:
Stora skivor & liten kraft vs. stor yta/kraft mot pedalen & lite mindre skivor gör nog ingen större skillnad =)
Oken var väl likadana eller?

/Manuel
Vi kommer upp ikväll! Åker vid 17 tiden. OK?

Får fortsätta den heta disskutionen små vs. stora fötter :)

Hade det varit så enkelt att få bra bromsar hade väl alla kört med 52 i skor? :)
Kan ni dyka upp till 18:00 för då hinner jag med lite föda, måste vara skärpt när Janne kommer. =)

/Manuel
Sure, vi är där 18.00!
m3
324
m3jonas
M3-87 Turbo
325ix -89
330xd touring -02
Om man fortsätter fälg/däcksdimensions snacket så känns det som om du får det svårt att få in 235/40 däck. Jag kör med 25/35-18 och det funkar efter att jag ändrade offseten från 13 till 18. Förut tog det i när man svängde. Fälgarna är 8,5tum breda.

MVH Jonas
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
zodiaken: Släpper ní in "riktiga" bilar på era bankörningar? :)

När i tid brukar ni ha er körning och är det heldag/kväll?

Tänkte att det kanske kunde vara bra läge för en shakedown till våren..
Esa
zodiaken

Dom ändrar cambern -0,5 grader, inte mycket men ändock. BMW art nr 31 33 1 139 484 pris ca: 600kr/st.

Med 225x35 hade jag max 5mm frigång vid fullt rattutslag. Går du upp på 40 profil ökar du radien med ca: 1,1cm med samma däcksbredd. Dessutom är det rena döden för accelerationen, kom ta mig tusan inte under 7,5s 0-100Km/h. Och det trots att mina magnesiumfälgar vägde 18kg med nya däck.

Fan bryr sig vad andra tycker, inte jag.
Testade ikväll och det är hyffsat tajt. Bilen hade dock inga innerskärmar. Om man viker upp innerkanten på skärmen så ska det inte vara några problem. Återkommer efter mer exakt test.

Johan: Ja det är fritt fram för tävlingsbilar. Det är alltid heldag och helbana. Det är ju en av killarna på banan som ordnar kalaset.

/Per
WIKING
Ni behöver inte LURA upp mig jag kommer gärna.Tala bara om när. Och det kostar inget att titta på min bil.

///MWHUW//

//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Ulf: Det "snackas" i en annan tråd här på forumet om att din M3 står hos Köhler nu för trimmning.

Jag är nyfiken!!

Kan du inte berätta hur det ligger till, vad som är på G osv. ??

/// Ett halvårs abstinens...
Per,

Ett exempel på 18"

Länk

De andra bilder skickas ikväll.

/Manuel

Ps. 9.5" med 255 "bak" såg väl inte allt för dumt ut eller?
Ja jag har kollat på den innan och funderat lite. Jag har många bilder på M3 E30 med 18"

Det blir en markant skillnad i rullomkrets med. Kollade gentemot originalhjulen igår. Visst är det kul när det är snyggt men det får inte gå ut över prestandan för mkt. Jag kommer nog nöja mig med 17" faktiskt.

Men 9,5" med 255 bak blev riktigt vrålgrymt!

Skaffar jag hjul endast för gata ngn gång så vet jag ju vilka dimensioner jag kommer köra på :)

/Per
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.