AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.108

235/40-18" på M3 E30?

Sida 1 av 2
Funkar det med denna dimensionen?
Vilket ET ska man köra på för att det inte ska ta i?
Fälgen blir 8x18"

Jag är lite låst till denna dimensionen på däcken för att kunna köpa billiga r-däck så jag vill bara veta om det går att få i utan problem.

/Per
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
du får på tok för lång rullomkrets på hjulet då --> sämre acceleration...

jag hade 235-40-17 på min M3 E30 å bara de var för mkt...

/Jonas
Tja
det beror väl på hur hög den är samt hur mycket du tar ur skärmarna.
Min är ganska låg och har ca 3,5 cm till godo till innerskärmarna med 215/40 17"

Inte alltid "jordnära"
Fr
411
Fredrik Larsson
Z3M Coupe-99
M3-88
523iM-00
tror inte du får in dem i hjulhusen överhuvudtaget....

/Fredrik Larsson
BMWCS syd #4131

"BMW M3 E30 -Den första och RIKTIGA M3:an"

Länk
Bromsarna gör att det är minimun 17".
Då får jag betala typ 7000:- mer per uppsätting r-däck än jag gör för lätt. beg 18" r-däck. Det är därför jag helst vill ha i denna dimension. Jag vet att det finns folk som kör med samma fälg i 8x18" med ET28. 225/40-18" är rätt många som kör med på M3 E30.

Rensar gärna fristk i hjulhusen för att få plats med fälgarna.

/Per
Esa
Jag hade 8,5x18 med Et 20, visserligen har jag grupp N stötdämparlagringen som ändrar cambern något. Med innerskärmar får du inte plats med mer än 35-profil fram, bak är det inga problem. Du får i dom men man ska ju svänga också. Jag har inte sett till några R-däck i den 35-profil.

Fan bryr sig vad andra tycker, inte jag.
Esa: Hur mkt camber får du med den lagringen?

Ngn som känner till ngn som har full koll på fälgar och M3 E30 som man kan höra med?

Så om man modifierar innerskärmarna samt ändrar cambern så kanske man kan svänga med dessa dimensioner?

Det känns lite surt att köpa fälgar och däck för att sedan upptäcka att det inte går att använda.

/Per
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Jag hade 235/40x17 förut, fälgarna är 8x17 ET32, det tog i vid fullt rattutslag. Typ när man parkerar, kör in eller ut ur garaget.
I våras la jag på nya R-sulor och gick då ner lite i dim, 215/45, nu går det fritt. Eller ja - jag har iofs undvikit att göra helt fullt rattutslag, men det är inte alls som innan.
Men som sagts tidigare, bak är det nog inga problem.

offtopic: RE540S = SVINBRA sulor, ingen som helst tvekan om vilka slags gummi man åker på nästa säsong, inte.... ;)

/// Ett halvårs abstinens...
Fan då :( Verkar lite väl knepigt att få det att funka

Det är dessa fälgar och han kör med samma dimension på fälgar. Däck vet jag inte men troligen 225 bredd och det verkar funka för det är många som kör med det.

Länk

//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Om priset på hjulen är det rätta, kanske det kan vara värt ett försök. Men min teori är att du blir tvungen att modifiera, höja/sänka, bredda, testa spacers mm. mm.

Kolla isf. också vad det är för sulor, hur mycket är där kvar att åka på - hur många mil/antal banträffar varar dom? Och sätt detta i relation till priset.

Om det hela i slutänden fallerar, kan du sälja hjulen igen utan att förlora allt för många pappers-slantar..(?)

Ja det är väl lika bra att köpa 17" direkt då för att slippa strul. Eftersom jag kommer att köra med r-däck både på gata och bana så får jag nog satsa på Falken Azeniz igen. Det var rätt mkt mönster och bör hålla en 500 mil blandad körning. Får väl trösta mig med att köpa riktigt lätta 17" istället :)

Hur många mil har du kört på dina RE540? Jag vet många som är grymt nöjda med dessa däck. Kör du både gata och bana med dessa?

/Per
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Jag har åkt exakt 760 mil, jag kan nog att klämma ut 1000 mil jämnt ur nuvarande set. Men jag kommer ju att köpa en ny uppsättning om ca. 3 mån. iallafall, så man kan skifta så fort slitbanan är borta och väven är på G att titta fram...

Jag åker till och från och på banan!

Visst blir det repor på de lokala småvägarna också, det kan man ju inte låta bli... ;)

760 mil! Inte illa! Så mkt kör jag inte på ett år så då kan man ju kolla på RE540 med. Så länge man klarar sig på en uppsättning per år så är det ju ok.

Ja vi pratar ju inte pendla till jobbet med bilen direkt utan bana/nöjeskörning på helgerna så jag ser igen anledning att ha 2 uppsättningar hjul faktiskt.
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Jag tror att du kommer att bli nöjd om du väljer RE540S..

Jag har iofs. inte testat några andra R-sulor och Falken Azenis verkar vara hyfsade (lite svåra att få tag på?).

Min 325`a nöter ju Falken-sulor, ZE502. Men där handlar det om en helt annan typ av körning...
utan tak... förhållandevis lite blyfot.....

Azenis är faktiskt riktigt bra och rätt prisvärda. Som du säger är det lång leveranstid. Ca 3 mån eftersom 17" tillverkas på beställning i Japan och ska sedan skickas hit. Man bör nog vara ute iaf minst 4 mån innan om man vill vara säker.

Jag körde dock på 205/50-15" och det fanns i lager.

/Per
Per,

Om Du har tid så kom upp idag. En av mina vänner har köpt sig en M3 E30 som nu står i mitt garage.
Vi tänkte prova ett par ATS DTM Motorsport fälgar på denna iväll, både i 17" & 18"
Ang. däck så blir det för min del en uppsättning Dunlop D01J "R" till nästa år.

Länk

/Manuel
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Tillbaka till de där 18-tumslaggarna.. stora hjul, tex den bildlänken du skickade innan, ser ju väldigt snyggt och läckert ut.
Men dessa hjul väger ju sina kilon, vilket medför större ofjädrad vikt. Bredare fälgar gör ju att man måste gå upp i däcksbredd, vilket i sin tur ger ökat rullningsmotstånd och ev. spårningstendenser/-problem. Sen ökar ju den totala rullomkretsen också, vilket ger en slags "utväxling" - sämre axx.

Vissa åker ju med tex. smidda 16-tumsfälgar på sin M3 E30, och ibland åker dessa bilar fort som bara f**....

Dumpar med en bild på mitt åk, där syns fälgarna också.
Länk

Manunel: Hmm, kanske skulle lura med janne upp istället för att vara i garaget. Jag har funderat på ATS DTM fälgarna då det är lätta. Återkommer om detta.

Frazze: Jo jag vet. Compomotive 18" väger 11kg vilket är ca 3-4kg för mkt för min smak.

Jag har ju sett ditt åk innan. Du var ju på a-torp samtidigt som jag. Eller har du förträngt att du blev frånåkt av våran racebil? :)

/Per
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Hahahaha-hahaha :-)) :-)) Jag tom. blinkade för att markera att jag släppte förbi!! :-))

Hahahaha........ :-)

Mvh

/// F \\\

Trampade jag på en känslig tå? ;)))

Och vi som t.o.m körde på regndäcken! :))
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Hmm, jag har ju inte ngt. att skylla på... ;)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.