|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
jocker18@home.se |
vid ca: 2000 varv, framförallt, har den en tendens till att rycka lite. olika från gång till gång tycker jag. dessutom har den lite problem med tomgången... vad ska jag göra åt detta? mycket irreterande på en nyköpt bil WmB SoundZ |
| Som första åtgärd, kolla när bilen är servad senast. När är stiften bytta? När är luftfiltret bytt? När är motorolja + filter bytt? Kolla efter 3 olika servicar: INSPECTION 1, INSPECTION 2, OILSERVICE i din servicebok. | |
jocker18@home.se |
okey, den är inte servad på verkstad nu, utan privat, och det ska vara gjort. men jag ska kolla själv, för säkerhets skull... WmB SoundZ |
|
Jag har ett annat tips som kanske hjälper dig: Koppla ur batteriet i någon timme. (Då nollställs det mesta som styr motorelektroniken) Det är tydligen väldigt vanligt med följande på vår modell: *Ryckig gång *Ojämn tomgång *Svårstartad ibland *Instrumentteringsfel (Hastighetsmätare m.fl.) *Topplockspackning/Skev topp Jag själv har några utav felen, har inte löst dem än och felsöker fortfarande. Har dock inte orkat åka in på BMW verkstad för felsökning. Länk |
|
|
Har du testat injectioncleaner? Den bästa brukar vara Redlineoils som bla finns hos Autoexperten, Mekonomen, Bosch bilelekronikverkstäder och Toyota. 98 oktan i tanken brukar också göra att motorn går jämnare. Mvh |
|
|
Hur menar du att man kan nollställa elektroniken? Anders G |
|
|
Hade nyligen problem med att bilen gick varm och för att göra en lång historia kort så var lösningen att fylla på kylarvätska direkt in i motorn via slangen från exp.kärlet. Locket borta så luftades systemet också. Det lustiga är ( åtminstone för mig ) är att diverse andra småproblem också försvunnit. Ryckig gång och ojämn tomgång ( använt inj.cleaner och då har det iofs blivit bättre ) och svårtstartad, framför allt vid temp. runt 0. Då har det rykt ordentligt när man startat. Fått förklarat att det skulle vara insp.munstyckena som läcker lite. Dessa fel är som bortblåsta, bilen går kanon och startar utan problem. "Det var kul så länge det varade som flickan sa...." Så varför inte testa detta först, ganska enkelt och billigt?? |
|
jocker18@home.se |
tack för den välbehövda hjälpen! jag ska kollla upp åtminstonde en del av grejorna i morgon! inspr. rengöring och batteriet låter som dom enklaste tipsen, då jag inte ens har en nyckel till stiften (nyss flyttat) WmB SoundZ |
jocker18@home.se |
nu har jag hällt i både 98 oktan och cleaner, får se om det blir bättre... det är framförallt under 2500rpm som den krånglar WmB SoundZ |
|
Jag tycker du ska kolla jordkabeln till motorn. Hade samma problem tidigare med att bilen inte gick bra och dog dessutom för mig lite då och då. Det berodde på jordkabeln som var kass för mig iaf. Lycka till! |
|
|
Hade samma problem på min 89 a, sprutade startgas på slangar och runt insugningsrör, då ökade den i varv vid spridarna märkdes det mest , lämnade in på BMW trodde att en spridare var otät, men det visades att insugningspackningen var trasig och att den sög tjuvluft där...... |
|
jocker18@home.se |
jaha ja, det blir att köpa lite stargas då :P kanske därför stiften är lite för vita oxå??? den känns som det blir värre och värre, men så kanske felet blir större och större? den går j-vligt bra när den är kall lr nystartad och ljummen, för då får den soppa som den ska (och fullgas jämt) jag gissar på kanske både tjuvluft och taskig bränslepump lr igensatt bränslefilter??? WmB SoundZ |
jocker18@home.se |
Hmmm... det var inte läckage enligt stargasen iaf... nu fick den för sej om att servon skulle sluta fungera i 5 sec då jag körde igenom en vattenpöl. dessutom var det helt plötsligt svårstartad (mycket blött och regnit) WmB SoundZ |
|
Hade samma symptom på min, plödder på tomgång, ryckig på låga varv. Bytte insugspackning förra helgen. Bilen blev som ny! Motorn spinner nu så fint så det killar lite i brallan..:-) På ettans insug var halva packningen borta. |
|
jocker18@home.se |
okey... jag tog på skoj bort luftfiltret och körde en mil typ...och inte ett enda jävla ryck.. kan det vara så här simpelt??? för med startgasen märktes det ingen skillnad som sagt. filter är lite dammigt men knappast svart och jäkligt. ska jag bara vara glad och sätta dit open air istället? WmB SoundZ |
|
Skulle misstänka att du har ett luftläckage någonstans mellan luftmängdsmätaren och motorn. Med filtret i blir det ett högre undertryck i systemet och då kan en liten läcka avslöja sig. Med filtret borttaget sugs luften den enklaste vägen och ingen luft kommer in via ev läckage. Kommer det in luft efter luftmassemätaren/luftmängdmätaren blir systemet "lurat". Kan också vara så att ditt filter är igensatt utan att det syns. Byt det till ett "originalfilter" från BMW och se om det blir bättre. Vissa Piratfilter är av dålig kvalitét och kväver motorn pga att de är för täta. Ett sportfilter är ett effektivt sätt att förstöra sin motor långsamt pga att de släpper igenom mer skit. Mvh |
|
jocker18@home.se |
Okey, jag köper ett orginal, för effekten är jag inte ute efter. jag vill bara inte åka bmw och tro att det är en fiesta på 1 cylinder... WmB SoundZ |
jocker18@home.se |
snart åker bilfaan på skroten...vägrar åka lyxbmw med inbyggd katapult! WmB SoundZ |
| Min 525i -90 är också väldigt ryckig och knepig på tomgång, och trögstartad när den är ljummen. Jag har dock inte testat med startgas, för att upptäcka läckor etc. Men mina tändstift är helt normala till färgen, iaf sist jag bytte för ca 1000 mil sedan. Inga speciella missfärgningar på dem. Jag har funderingar att köpa en ny tomgångsventil, men denna är skitdyr så jag vill helst slippa. Men om det är den som är paj så kan det vara värt priset. Det är ju pinsamt när man står med sin nytvättade BMW på stan och ska starta den då man får nöta ca 5 sek på startmotorn innan den sparkar igång efter den varit ljummen! Kan tomgångsventilen/tomgånsmotorn styra starten också eller? Nån M20 expert här??? | |
jocker18@home.se |
ännu ett tillägg till per_j82... kan tomgångsmotorn styra högre vartal än t.ex 1500??? kan det vara den som spökar upp till 2500? jag trivs ju med allt annat som har med bilen att göra, det är bara den ryckiga gången som är problem! Saker jag kollat. Tändstift (var vita och fina) Luftfilter var normalt (upplevde bilen bättre utan) Jordningen var okey vid Ohmmätning Nollställt (+ och - från batteriet 1 timma) bytt till ett bra beg. fördelarlock (dock ej rotor) Sprayat med startgas (inga läckor upptäcktes) Dragit ur kontakt till tomgångsmotor (den går mycket lite sämre då, sen när jag sätter dit den stiger den 100 varv för att gå ner direkt igen) minns inte mer jag gjort... men va fasen, blir vansinnig. ingen som bor i närheten av oskarshamn och kan leta lite fel??? WmB SoundZ |
|
Joker, prova att nolla elektroniken genom att koppla ur batteriet några timmar. Räkna dock med att motorn kommer att gå som en påse nötter den första tiden (några mil) innan elektroniken har ställt in sig igen. Viktigt är dock att motorn är riktigt kall (helst efter flera timmars avsvalning) när du gör detta så du inte lurar elektroniken (annars tror den att den varma motorn är kall). Ovanstående brukar faktiskt hjälpa mot "mysko" ryckningar i motorn. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.