|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har haft många bmw o många har varit ganska fräscha bilar med mkt lull lull på. Jag har haft bilarna ståendes både i garage o på gatan. Men jag har tyvärr haft påhälsning i bilen av drägg både i garaget o på gatan. M-POWER!!!!!!!!! Länk |
|
|
Givetvis så har vissa områden högre risk än andra men ofta är det vara tillfälligheter. Morsan fick t ex sin Kadett -91 stulen i ett lugnt område i Malmö och själv hade jag min 328i Coupé parkerad i samma område i 2 år på gatan utan ens en parkeringsskada. Tyvärr så finns det ju många typer av "vandaler". Allt från dom som själer på beställning och vet exakt vad dom ska ta, knarkare som själer vad som helst som glimmar till uttråkade ungdomar som bara vill förstöra. Har man en BMW och som bilintresserad håller denna blank och fin så är det ofta så att den sticker ut lite i mängden av halvskitiga standardbilar och då ökar ju riskfaktorn lite... Trist att det ska behöva vara så... |
|
|
Nu var det någon som hade stulit mina "t" ;-) Stjäla ska det givetvis vara... |
|
| SamRuss: ska flytta till nyatorp, vad tror du om att låta den stå ute där??? | |
|
Tur att du bor i Halmstad. I Gbg är det hopplöst att ha sin fräscha E38 obevakad om natten. Kan man få en licens att jaga vandalerna med luftgevär tro ? |
|
|
Bor i ett lungt villa område utanför gbg och och fick min förra M3 -94 repad ändå. Trodde inte det var sant när den står på parkeringen 5m från huset. Ett stort Z på höger dörren och djupa repor på h.bakskärm och baggageluckan. Kunde knappt sova sen för jag trodde den skulle bli repad helatiden. |
|
|
som sagt. garage bäst. lugnt område, larm, ingen stereo lr annat "löst" värdefullt i kupén, märkt, mm- bra. tur=bra... har haft min ute både i d bästa o sämsta områdena o än så länge (peppar, peppar) så har d et inte hänt ngt. ngn som vet va gps kostar? M POWER- När du älskar att KÖRA!!! |
|
|
Jag skulle FÖREDRA en öppen parkering på en belyst plats nära mig istället för att ha bilen i ett garage där folk kan göra vad som helst med bilen utan att någon ser. M.V.H. |
|
|
mad_metzger: Jag bor i Halmstad och jag har min på gatan eller egen parkeringsplats, ute står den iaf. Jag har blivit av med en framspoiler i sommras, men annars inget.. Jo förresten det finns folk som vill kasta snöboll och inte orkar böja sig till marken för att ta snön, så jag fick ett par grunda repor på motorhuven.. Men jag håller på att jaga garage för jag tycker det är onödigt att ha den ute. Man sover inte gott längre. |
|
|
Bor också i Halmstad faktiskt! :o) Hade min bil utomhus i centrum i över ett år utan problem. Flyttade sedan ut ifrån centrum och skaffade ett garage där de bröts sig in och förstörde bilen. Krossad ruta sönderbruten panel och saknad stereo. Men garage är nog att föredra i vilket fall som helst. Halmstad är def ingen "snäll" stad för bilar. Cyberoid |
|
|
Visst handlar det mesta om tur/otur/slump/fel plats vid fel tillfälle. Men tyvärr finns det ju många som inte kan skilja på ditt & mitt samt avundsjuka, därför har ju vi något som kallas garageförsäkring (stilleståndsförsäkring) denna ingår ju om du har hel och halv försäkring vilket man har för de flesta bilar (även avställda bilar som står ute kan ha denna försäkring) Har du dessutom larm så har du ju ingen självrisk om värdet på stölden/skadan överstigen 1500kr (godkänt larm) Men visst.. synd att man inte kan ha saker i fred olåsta med nyckeln i.. Garage med larm är väl bästa alternativet? Mvh Andreas |
|
|
Entusiast försäkring kräver ju att man ska ha batteriavskiljare på bilen. Det betyder ju att de tycker att man ska ha bilen avställd med avskilt batteri och därmed larmet frånkopplat. Att detta skulle vara bättre än en larmad bil kan man ju tycka vad man vill om.....? Cyberoid |
|
|
Det kanske är sant, men vad du ska ha och inte ha på din entusiastbil är ju lite till och från.. Vissa bilar kräver kanske mer än andra och att just batteriavskiljare behövs på alla entusiast bilar tror jag inte. Men iallafall, om det är som du säger så är det ju en liten tabbe av dom :) Mvh Andreas Ps: Har en ej bmw bil entusiastförsäkrad. |
|
|
De jag syftar på är Länsförsäkringars entusiastförsäkring för bilar äldre än 5 år. Då kräver de märkta rutor, brandsläckare, dold strömbrytare, batterifrånskiljare samt rattkrycka. Är bilen nyare än 5 år behövs bara märkta rutor, brandsläckare samt en nyckelkontroll. Cyberoid |
|
|
De jag syftar på är Länsförsäkringars entusiastförsäkring för bilar äldre än 5 år. Då kräver de märkta rutor, brandsläckare, dold strömbrytare, batterifrånskiljare samt rattkrycka. Är bilen nyare än 5 år behövs bara märkta rutor, brandsläckare samt en nyckelkontroll. Cyberoid |
|
|
Ja, om du säger det så.. |
|
| Det är nog som dom flesta säger att en M3:a ute kommmer att bli besökt både en och två gånger tom i en liten håla. Har fått ha min i fred hittils men jag har dubbla larm till bilen+trådlöst larm till garaget som ringer upp min mobiltelefon vid inbrott.... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.