|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag syftade mer på 15", 16" är trots allt rekommenderat (minst 7,5 tum) men köp inget smalare än 225, för då förlorar du i stabilitet, vilket är ett av riktmärkerna med en M5. Plåtfälg skulle jag inte ta, av tre skäl, plåt rostar (och salt finns på vägarna), plåtfälgarna är täckta och släpper inte fram kylluft till bromsarna på samma sätt som en mer öppen alu-fälg gör, plåt ser förjävligt ut, och ännu värre på en handbyggd raritet som M5 touring. I svenska svenssonbilstester är alltid jargongen att det är smala dubbdäck som gäller, helt annorlunda är det om man läser utförliga test från tex ADAC i Tyskland (som inte har mycket strängare vinter än oss i södra och mellersta Sverige), och till motorstarka bilar, där får man lära sig om stabilitet, bromskylning, vägljud, hastighetsindex, bromssträckor och grepp på torr vägbana vid kylig väderlek (vilket inte sällan är fallet på vintern), faktorer som åtminstone jag vill beakta på en bil av den kalibern, och som körs fortare än vanliga bilar, och då kör jag bredare sulor av etablerat fabrikat, det som gäller för en 518i kan man inte automatiskt applicera på en tung M5:a, sen om man fastnar i nån snöhög nån enstaka gång och får ta fram sand och skyffel så är det värt det, bilens köregenskaper blir förstörda av smala dubbdäck. Annorlunda är det med en liten 3-serie, den påverkas inte i den utsträckningen, på en tung motorstark bil är skillnaden däremot påtaglig, åtminstone enligt mina erfarenheter. Jag vill inte ställa till nån hetsdebatt nu med alla som kör dubbade 195:or och plåt, utan bara försöka visa att det finns fler vinterfaktorer än greppet vid start på snö och is. Det är ju trots allt inget rally. Jag tycker det greppar bra med dubbfria 235:or, samma erfarenhet fick jag med en bekants M3 E36, den rullade på 225/45-17 dubbfria Pirelli Winter 210, "för brett" råmade däckverkstad och hans polare, jag körde bilen i både snö och is, och var aldrig det minsta bekymrad, den kändes både stabil och säker på greppet, omkörningar över slaskfåror i mitten av vägbanan var inte kusliga alls, och framkomligheten var faktiskt inte ett dugg sämre än för de svenssonbilar som stod vid rödljusen med dubbade 195:or. -M5 E34 Limousine register Länk |
|
|
Köpte idag Pirelli Winter 240 friktions däck till M5'an Dimension: 235 fram 265 bak 18tum. Hade på mina tidigare M5 E34 235 17tum runtom, och hade aldrig några som helst problem. |
|
|
Det kommer inte bli så mycket annat än ”svenssonkörning” i vinter. Några turer till fjällen och frun ska ha den till jobbet utan att halka av. Hade nån tripp ner på kontinenten i vinter varit aktuell så hade valet varit annorlunda. Jag har fullt förtroende för t ex AMS vinterdäckstester, och fattar inte varför man skulle tro mer på tester från ett land som inte tillåter dubbdäck. Så 205 eller 215-dubbdäck kommer det bli, och funkar det med 16”plåt så tror jag att det blir det. Blir halva priset mot 17” och aluminium är inge vidare i salt heller. Men visst ser det trist ut med plåt… |
|
|
Nu blev det inte plåt. Gummihuset vägrade sälja plåt till M5:an. Sa att plåt inte funkar, går i oken och är för veka. Borde väl vara mer plats med 16” plåt än med 16” aluminium? Ja, ja nu blir det aluminium ivf. |
|
| Har bara kört på asfalt än, men får nog ge HD91 rätt, borde åtminstone köp 225:or. Känns sämre än jag trodde med 205:or. Riktigt usel grepp också, tänkte att på tvåan kan man väl gasa lite ivf. Slutade med ett rejält ställ. Kommer vara mycket frustrerande att hålla liv i dubbarna… | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.