AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.185

Suverän på vinterväglag

Sida 1 av 2
Körde min 523I-97 i vinterns första snöfall.Visste inte om jag hade antisladdsystem på bilen.På knappen står det antispinn.Upptäckte till min glädje att det var snudd på omöjligt att få sladd.Min första BMW.Det blir inte den sista.
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Hej

Visst var det trevligt att testa underlaget idag. Är även jag positiv till detta utsökta system. Har haft bil av annat märke med någon from av anti-spinn system.......var inte i närheten av det systemet BMW´n har.

Mvh / Wallace
hade min vägrat sladda , hade jag sålt den med det samma ;), vad ska man annars med snö och halka till.. ;) bästa systemet är en klok högerfot och en lätt hand på ratten... hehe.. fast iofs, går det att slå av så är det väl okej.

/mvh jocke
Kul att antispinn systemet funkar så bra! Kommer man ju att ha i sin nästa kärra, som kommer att inhandlas om ca 2 år. Då har faceliftad E39:a ramlat ned så mycket i pris att det känns o.k.

Antispinn system är ju perfekt till ca: 95% av all körning, och när man vill ställa upp bilen stänger man av systemen.

Mvh LEF
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Som vanligt skeptisk mot sådana nymodigheter, men med automat så är det en förträffligt väl fungerande finess.Och ställer man upp bilen med flit i en böj så går systemet in och korrigerar.
Och antispinnet funkar ju tom så bra att även fyrhjulsdrivna bilar kan bli efter när det det är isigt.
Har en kollega med en ny S60, tycker systemet på den är både obehaglig och obekvämt, då det rycker och sliter och låter i bilen, när det slirar, funkar nog inte så bra på framhjulsdrivet.

MVH
Hasso
Länk

Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Hoppas systemet funkar lika bra på E34:orna..! Här i V-ås har inte varit tillräckligt halt ännu...

"Jag tänker INTE köpa vingar för pengarna...
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag har iaf prosladdsystem på mina vagnar :)

Mvh Janne.
Antisladd??? Läs följande med ironi :)

antisladd finns i alla bilar bara man tar det lugnt med gasen, har aldrig förstått vad man ska ha ett sånt system till då jag tycker det är oförskämt kul att peta ut bakändan. Vill man inte sladda kör man lugnt.

Personligen anser jag att antisladd kan skada mer än att inte ha det, ger en falsk säkerhetskänsla=högre hastighet=större odds att det går rakt fram i en kurva och sen får man skaffa ny bil...

#232 i E28 registret
Länk
Länk

Det går att ha kul med en snik-modell !!!
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Men rätt utnyttjat så är det ju en kanon säkerthetsdetalj...

Det är ju föraren det är fel op om denne ökar hastigheten pga. detta system...
Hjelm
Sällan jag haft det så kul som när jag igår tog Skrollan ut för att leka lite i nysnön.. åkte till överskottsbolaget vid solna i stockholm där det finns ett övnings fält för lastbilar.. ca tre fotbollsplaner stort fullt, med röda plastkoner som man kan se som tilltänkta hinder.. full fart 7000rpm konstant med bredställ med en kontroll som jag inte skulle villja ha på en skogsväg.. men himmla kul att inte vara rädd om lacken och övrig karosseri.
ASC+T samt DSC är de största revolutionerna hos BMW på mycket länge! Att köra en BMW utan dessa system känns väldigt primitivt. Självklart dyker det alltid upp tillbakasträvare i debatten som hävdar att antisladdsystem är farliga och ger en falsk känsla av säkerhet. En rejäl tolvtumsspik i ratten och avklippta säkerhetsbälten ger då också ökad säkerhet eftersom föraren tar det extra försiktigt? Jag vågar lova att de flesta tvivlare ställer sig positiva till antispinnsystem om de får nöjet att använda en BMW utrustad med systemen under en vinter. När ASC+T aktveras märks det tydligt genom en gult blinkande lampa i instrumentpanelen. Dessutom märks det tydligt att bilen bromsas.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

bjerner>>>Ditt inlägg bet visst ganska bra ;)
Och kanske mitt lilla instick oxå :)

Men lite till måste jag skriva iaf ;)

Naturligtvis så är det en bra säkerhetsdetalj ASC+T.Har kört en 523i-97 ganska mycket och jag tycker absolut att detta system överglänser många andra bilar som stoltserar med något liknande antisladd system..

bjoerck>>Det är väl naturligt att bilar utvecklas hela tiden och gör dem bättre,annars finns det väl ingen(nåja)som köper nya bilar..Ta nu inte i så du blir blå bara :)
Så simma lungt i trafiken och slappna av lite :)

Din bil är bättre än i förekommande fall E28:or kan jag skriva för att tydlig göra mitt inlägg lite mera :)

Mvh Janne.
Janne T: känner mig rätt avslappnad och mig veterligen är mitt tryne lika blekt som vanligt. Min BMW är enligt mig en mycket kompetent vinterbil. 51 procents vikt över bakhjulen, ASC+T, ABS och dubbade, smala vinterdäck gör att den klarar svåra förhållanden. Däremot har nya bilar i många avseenden blivit sämre. Lackade stötfångare är inte bra. Inte heller breda och låga däck är speciellt bra. Och jag kan lova att din E28 har bättre runt om-sikt än min E39:a.
Kul att läsa alla inlägg.Vi som är lite äldre.(Är fyllda 50år). föredrar nog att tekniken hjälper till när det är halt ute.När jag var i 20-årsåldern älskade jag också att sladda med bilen.Man ska inte ha en övertro på tekniken men kör man med insidan av huvudet är systemet suveränt.
Gl
282
GluffiS
520xD, Evo 8, Panigale V2, Monster 696
Måste erkänna att det gått ganska brett med vinterbilen, -85'ans volvo 760 gle ( 2.8L v6'a ), på senaste tiden. Antisladd är kanske praktiskt men ganska tråkigt. Känns som en falsk trygghet...

Even alcohol can bend the room...
Kan tala om att en 523 med 235 breda sommardäck fungerar precis värdelöst när det är en decimeter snö på vägen. Har precis provat...

/Micke
Där jag bor har vi 15minus och väglag bestående av blandat snö/is/asfalt. Jag har ASC, diffbroms 25% samt nya Hakka2 205:or.
Trots fyrväxlad automat (visserligen med olika program) och över 1,7ton så går det att köra så in i...;)
Bilen är tolv år gammal bil, trots det så samarbetar alla system i bilen helt perfekt. Trodde inte att den skulle vara SÅ bra på vintern, även om ASC + Diff25% bidrog till att jag köpte just den bilen.
Sladd är inga problem att få även med ASC på, men de blir mycket mindre och i sann BMW-anda så kommunicerar bilen på ett mycket bra sätt. Servotronicen kanske hjälper till att förbättra känslan också.
Jag körde framhjulsdrivet i många år så jag hade glömt bort hur "aktiv körning" på vintern kändes.
Leendet sitter kvar länge efter avslutad körning...

Mvh
Rasmus
Premiär för mig oxå idag asc+t + dsc hur bra som helst.
jättekul urkopplat oxå.;-)

välstämd tretummare med F1 ambitioner
Ch
26
Chrippa
528iA Touring -99
Hyundai Atos Prime -02
Skitkul med antispinn! Men tanten som jag köpte bilen av hade utrustat den med Bridgestone dubbfritt...
Å det är tammefan inte vinterdäck =(
Snacka om falsk säkerhet:
(Nån som vill byta bort en runda dubbat?...)

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
bjoerck: Klockrent inlägg de där med avklippta bälten och spiken...

Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Jag tycker det är suveränt i alla fall. Jag kopplar ur det ibland för att se hur bilen är att köra utan...vilket jobb systemet gör.

Bakåtsträvare - :-)) - tycker ni att klimat/AC också är att förstöra den riktiga känslan i bilarna d v s svettlukt och illaluktande individer...?
:-))

Mvh

/NP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.