|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hallå Har en liten fundering kring icke original CD spelare i en E39á. har letat efter inlägg kring detta. Hittar endast inlägg som belyser just original (Kasset till CD/CD-växlare). Låt oss för en stund glömma dessa original ditos.. Har en E39 utan multi-ratt. Sitter idag en sk. Business RDS kassett stereo. Jag måste ha CD helt klart. Gärna då en trevlig variant som klarar de flesta varianter av ljud filer som idag finns, då går original bort direkt utgår jag ifrån, här har BMW litet kvar att jobba på om man ska kunna köra original. Mina frågor: 1. Om man kör på en icke original enkel CD, finns det paneler för att installationen ska se hyfsat snygg ut? BMW har ju valt att köra varianten "2 meter bred är bättre än lite smalare" 2. Antennen, hur fungerar denna att koppla in om jag kör med icke original? Är den speciell på en Busines RDS dito? 3. Original stereon är delad i 2, den över delen där man slänger in kassettband har en trevlig lucka som kan stängas för att slippa se eländet(kasetten). Om man monterar en icke original CD, tar man då bort den över delen? låter man då den undre delen vara kvar? känns lite konstigt. Finns det någon har som har gjort detta? tar man bort båda? Det måste finnas någon som gjort detta icke original bytet. Ha en god kväll / Wal | |
|
www.backesljudbygg.se har adapters för montering och kablage. Vet inte hur de ser ur och de har inga bilder på hemsidan, men du kanske bor i närheten ? ///Mats |
|
|
Hallå Ja, jag bor ganska nära så jag tar nog en tur dit och ser vad de har. Lite nyfiken är jag allt på att se hur detta kan tänkas se ut. Det måste finnas folk som kör med icke original enkel CD´s i E39ór. Om inte för utseendets skull måste ändå tekniken vara en drivkraft bland några. Mvh Wallace |
|
|
Jag har grejat lite med en 39:a, bytte ut original radion mot en Alpine och den satte jag där uppe och lät undre delen sitta kvar, så snyggast ut så. Dock går det inte att stänga luckan om man har den löstagbara fronten på. Det finns en plastbit som man använder vid montering av stereo i övre delen för att få det att se snyggt ut, Backe har den, det är jag övertygad om. Mvh Jonas.N |
|
|
Undre delen? MID panelen menar ni? Jo den bör väl få vara kvar va? Undrar just vad som händer med färddatorn annars? Kan ge mig på att den strular, vore kul om någon vet? Wallace du pratade om olika varianter av ljudfiler. Mp3 antar jag att du syftar på, men är det några andra format som du antar att den inte fungerar med? En del cd spelare både i bil och hemma stereo lär ju ha problem med att spela brända skivor. Jag har aldrig haft problem med detta, men eftersom jag förhoppningsvis snart sätter i en original cd i bilen, så vore det ju kul att veta om bmw cd'n spelar hemgjorda cd, nån som kan svaret på det? |
|
|
BMW-orginal-växlare har INGA problem med att spela "hembrända" skivor. ///Mats |
|
|
Hejsan hejsan hej Givetvis är det Mp3 filer jag menar. Brända skivor är aldrig något problem. Original känns inte som det bästa ur ett tekniskt perspektiv. Kollar man på lite prestanda så är saken biff. Utseende är en annan sak, då kan original vara ett klart alternativ. Jag prioriterar prestanda och utvecklings möjligheter. Ja, det verkar som att MID panlen bör man inte röra. Ha det / Wallace |
|
|
Okey man tackar för det, ja då får det nog bli original för min del, har faktiskt redan betalt för en:-) Nu återstår bara att se om den kommer med posten eller om jag har gett bort extra juklappspengar till en glad tysk:-) Jag antar att jag är mindre "audiofil" eller gravt hörselskadad;-) för jag tycker ljudet är hyffsat, med lite bättre högtalare kan det nog duga ett tag:-) |
|
|
Heli Vad fick du betala för din CD via Tyskland? Original känns ju faktiskt mer "bolt on, everything will work perfect" Mvh / Wall |
|
|
Jag her monterat en "vanlig cd i min och tagit bort båda delarna, men funtar nu på att byta tillbaka för det är ju bra mycket snyggare org. //Calle |
|
|
Jag har köpt en på Ebay om jag nu får den vill säga eller om säljaren bara tackar för pengarna.. De ville bara acceptera förskottsbetalning, alltid lite osäkert innan man har den i handen, men vad gör man inte för att spara en slant:) Du bör kunna hitta en för 250-300 Euro om du har lite tålamod, jag hamnade på dryga 320 med frakt, så strax under 3000sek ungefär. Sen återstår ju att se om den kommer eller inte, och om den verkligen är oanvänd i kartong som utlovat:-) |
|
|
Intressant ämne. Har ingen E39 ännu men snart. Den jag är spekulant på har Stereo-Business DSP vilket jag förmodar bara är en vanlig kassettstereo. Eftersom jag uteslutande kör allt som MP3 nuförtiden så ska jag byta ut den befintliga och det vore ju konstigt om man inte kunde sätta in ett annat fabrikat. Är inte intresserad av växlare (finns väl inte med MP3?) Är det någon som känner till vilka fabrikat som stödjer Multirattfunktionerna? |
|
| föregående inlägg kan vara tvetydigt. MP3 CD spelare ska det vara, inte MP3 spelare. | |
|
Alpine har åtminstone en cd-växlare som spelar mp3 och som ska funka med multiratten. chm-634 eller nåt sånt |
|
|
CHA-S634 heter den: Länk två adaptrar för att det skall fungare, en för att passa med original radion och en för att omvandla signalen från Alpines Ai-net till M-bus. Hela paketet kostar runt 6100:- och passar till BMW 96-. Mvh Jonas.N /////Alpine |
|
|
Tack för info Jonas. Jag är själv i ljudbranschen, dock inte bilstereo så jag tror att jag ska kunna hitta en bra lösning på det hela, även kosmetiskt. Jag kommer att återkomma när jag har checkat upp saker och ting men först måste jag ha tag i en BMW :-) Men det lär ske inom 2-3 veckor. |
|
|
Hej 6100:- för att få en original/original anpassad CD växlare, är det värt det? För 6100 kronor för man en hel del ljud faktiskt. En hel del ljud som klarar de flesta medierna. Så! nu har jag slängt på ett par ved-klabbar till, få se om det tar sig litet. Sköt om er / Wal |
|
|
För mig är det helt orimligt med 6100 för en CD. Må vara att det är en växlare men ändå, hallå, 6100 är sanslöst. Som sagt jag återkommer när jag ska installera en MP3/CD (eventuellt DVD). Jag lovar att priset kommer troligtvis ligga under hälften av 6100:- och då allmänt bättre prylar. |
|
| och rykande heta eller?;) alvarligt talat får du ihop något som spelar mp3 och funkar med multiratten för under 3000:- då är du jäklar inte dålig, ska bli kul att se vad det blev:-) Eller har du skippat det där med ratten helt? Själv tycker jag det är helt lysande, men så är jag bekväm också;) | |
| jag är ljudtekniker till yrket och brukar få till det på ett eller annat sätt. Multirattfunktionerna är inte det primära men jag ska leta efter spelare som är universala. | |
|
6100:- vad med MP3, utan hamnar det på 4500:- för en 6-skivors växlare. Mvh Jonas.N /////Alpine |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.