AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.877

Moms!

Sida 1 av 2
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Hur funkar det om man köpt en bil i Sverige som momsen är lyft i Tyskland och inte heller betalas i Sverigen?

Följer skulden med bilen, eller blir det företaget som importerade den som blir skylldig?
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Enligt Säkskilda Skatte kontoret i Ludvika som jag frågat är det den som köpt bilen i tyskland, dvs ej första reg ägare, eller den som äer bilen.
Men om det gäller återstår väl att se. Jmf tex en restskuld på en bil, som följer bilen om förre ägare inte betalat. Lika så kanske sker med en skatte skuld. Då troligen företaget som importerat bilen gått i KK då.

Better safe than sorry, vem vill ha 25% skatt på en bil värd 200-300 Tkr ?
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Men det är ju omöjligt att kolla upp.
Likaså är det omöjligt att kolla upp om det finns skuld på bilen mellan 2 privatpersoner.
Man kan ju ringa gamla ägaren, men om man inte får tag på honom, eller så behöver han ju inte tala sanning.
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Inte omöjligt, men svårt. Be att får se kvttot från tyskland, och att det där finns specat Mwst. Men som sagt hur många har kvittot kvar ? vill visa det för dej ?
Själv visade jag kvittot för min köpare, men jag höll för beloppet och visade bara att det var betald moms.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Jag gör alltid precis som Jörgen när jag säljer mina importbilar. Men jag lämnar också med kopia, där jag har strukit över inköpspriset. Det ger ju varken köparen eller mig något att visa vad jag har betalt för bilen.
Tidigare krävde bilprovningen att man visade orginalkvitto vid besiktningen, men det är ju jättelätt att skriva ett eget kvitto och visa upp.
Det enda sättet att vara säker som köpare är att säljaren visar upp ett orginalkvitto med momsförhållandet för bilen från en känd tysk bilfirma (som exempelvis BMW Niederlassung) som köparen kan ringa och kolla äktheten på.
Det är svårt att vara ärlig, men det löänar sig i längden. Både som köpare och säljare!

Mvh Johan
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Jag köpte en bil som inte momsen är betald på i Tyskland, men kille som köpte den kommer få betala den.
Inte jag!
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hur menar du? Vore bra om du kunde berätta lite mer, eftersom många frågar om moms hit och dit.

Mvh Johan
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Jag har köpt en nästan ny BMW, killen som Imporeterade den köpte den utan moms i Tyskland, han har en bilskrotsföretag.
Om han inte betalar den svenska momsen på bilen, så blir det inte jag som får betala den, utan hans förestag blir betalningsskylldig.
Ring momsenheten i Ludvika
de kan ge Er de råd ni ber om.
Då slipper ni alla dessa amatör spekulanter
som gärna ger sin högst personliga åsikt
i detta ämne ! Ring 118118 så kopplar de Er direkt.
Ps Jag har ringt och det är alltid den först registrerade ägaren som är momsskyldig !
Skulden följer EJ bilen ! Eller nästa ägare !
Jo
635
Jojje
Bmw 428i Coupé M-sport 2016..
Verkar som dom inte har någon större koll på skatteverket om du fick den uppgiften.Till mig sade dom att det är alltid den som står som köpare på bilen i ursprungslandet som ska betala ev. moms.Det låter ju oxå som det mest logiska....

325iC-93,328iC-96,M3-94,320i-00,328i-98,
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Det är den först registrerade ägaren i Sverige som får betala moms om den inte är betald i Tyskland.
Oftast är det ju den personen som importerat bilen, annars får man kolla upp så att den är betald.
MD
298
MDcruiser
545iA Touring -05
525iA Touring -02
Det är fel LME, det är den som köper bilen i Tyskland som får betala momsen. Av den enkla anledningen att den tyska firman är skyldig att rapportera till svenska skattemyndigheten i de fall de säljer bilar utan tysk moms till juridiska personer (företag) i Sverige.
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
LME, du har fel... den som köper bilen i Tyskland är skatteskyldig. (moms). INTE första ägaren. Kolla med Ludvika om du vill.
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Ok, jag ger mig!
Man får olika svar beroende på vem man frågar.
Men det är som ni säger.
Robert.O
Tror nog att ni har fel här , den som "skall betala momsen är den som "impoeterar bilen" till detta hör två saker.

1: av namnet att dömma på de flesta firmor "förmedlar de bilar,inte säljer= kunden skall betala moms, dvs det är kunden kalle som importerar , firman "hjälper" till och på den delen av köpesumman som härrör från "hjälpen" skall de lägga/dera moms.

2: Om det nu är så att det är en firma som äger bilen här i sverige "a.i" har importerat den och förmedlingen förmedlar bil från denna firma till en kund(kalle) så är det den första firman dvs den som importerat bilen som skall erlägga moms.

Nu ser inte verkligheten ut så utan den första firman betalar ofta inte in denna moms utan den ligger kvar som en skuld i bokföringen och när skulden blivit tillräckligt stor kursas bolaget.(ofta bulvan ägt) Vad som kommer (hända sen (enligt mig, har inte hänt än iofs) är att kund får erlägga moms. Detta i enighet med att man i sverige inte utan problem kan godtrosförvärva bil och en konsekvens härav är att gamla skulder på leasing och avbetalningar följer med till en nu ägare , så också skateskulder.

= köpare åker på att betala moms även om det inte är rätt.

""det är skillnad på att ha rätt och få rätt"

R

Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Robert.O. håller med om "det är skillnad på att ha rätt och få rätt", mej vetligen finns ingen dom att följa ännu. Så vi får se vad som händer den dagen.
netsix
Det är alltid firman som köpt bilen i tyskland och lyft av momsen där som blir skyldig staten moms. Det följer inte med bilen. Om en firma endast förmedlar affären så blir det ju du som är köpare direkt utav firman i tyskland och du som privatperson får inte lyfta nån moms.

/netsix
M-
178
M-Maker
735iA -99
520i -89
En BMW-återförsäljare i Tyskland som jag träffade i höstas berättade att dom drar inte av momsen direkt utan betalar tillbaka momsen den dan som köparen kan visa kvitto på att momsen är betald i dennes hemland, det kan ju vara ett sätt att stävja fusket.

M-Maker
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
M-Maker, den infon har gått ut till de flesta bil handlare i Tyskland. Så visst idag är det svårare, men då finns det ju vissa som köp med att den ska till Norge också.(icke Eu land)
Robert.O
Fachinerande Nestix, du som varit ibranchen i sju år måste väl ändå ha hört talas om mygel. Det är ju självklart så att det är den firman som köper bilen i tyskland som skall betala momsen. Bara att läsa F:A:R innantill. Men problemet uppstår inte där. När man importerar bil "via" en förmedlare så blir månaga gånger förmedlaren ägare till bilen och du som slutkund köper den av honom. Om då inte förmedlaren betalar moms utan för den som en skuld i bokföringen, låt säg 100 bilar på ett år a 200000 kr st. ger en moms skulld på 5 miljoner. Denna skuld är ju inte pengar som finns. (under förutsättning att det inte är samma ägare till den utlänska firman och den svenska.)Dessa fem miljoner är s.a.s ett medel till att sänka pris och öka sin vinst samtidigt som man får momspengarna från tyskland... Det är troligen inte heller så att den firman som "äger bilen i Sverige" är samma firma som förmedlar bilen..

Fint va..

"att ljuga fritt är stort, att ljuga rätt är större"

netsix
Visst har jag hört talas om mygel och tyvärr finns det för mycket utav det i den här branschen. Men kunden som köper bilen sverige blir inte skyldig att betala momsen utan även om det är en förmedling och företaget mellanregar bilen på sig så blir ju dom skyldiga att betala momsen, men många skiter ju i det och har ett bra pris på lappen och det är för jävligt för vi som är seriösa handlare får ju lida för det. Sen när skattmasen kommer då kursar dom och öppnar i nytt namn en månad senare.

/netsix
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.