AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.460

Repparera min M5:a

Sida 1 av 2
Tja.. Har nu bestämmt mig att behålla pärlan och rusta upp den istället för att sälja den (skulle bli en vrakförlust)..

Jag har lite problem med följande saker :
Gummidamasker vänsterframdämpare trasig, läcker olja.
Dämpare verkar ganska slut runt om..
Styrningglapp och bilen skakar som satan när man kör över gupp och svänger eller bromsar (händer ibland).
Framvagnen (eller bak?) måste justeras eftersom den sliter snett på däcken och drar åt höger.
Urtrampningslagret slut (låter konstigt på tomgång utan växel i, försvinner när man trycker in kopplingen).
Byte av bromskivor och klossar bak.

Puh.. Ja det är en hel del som ni ser..
Tänkte lämna in bilen på BMW (gävle) idag för att fixa framvagnen och glappet i styrningen.. Nån som vet vad det kan vara och kanske vad det kan kosta (vill ha lite kött på benen när jag snackar med BMW).

Oljan som läcker i vänster framdämpare, ska man fylla på det nån stanns eller?? Det är inte nivåreglerade dämpare vad jag vet ialla fall..
Finns en rund behållare vänster fram vid blinkers som innehåller olja, vad är det för något?

Funderar på att byta dämpare runt om + fjädrar.. Men vill inte sänka bilen då den är så låg redan.. Nån som vet om det finns några bra sport dämpare som inte sänker bilen?

JA det var en hel del frågor.. Blir väldigt glad om ni kan hjälpa mig i mina funderingar..

/Jimmy
www.aspwebb.com
En sak till.. Urtrampningslagret.. är det svårt att byta och vad kostar det?

/Jimmy
www.aspwebb.com
Nya orginaldämpare på BMW kostar ca 15000kr (då tillkommer fjädrar), en sänkningssats Bilstein Sprint + H&R fjädrar 30/10 går på drygt 11000kr för dämpare och fjädrar, + nån adapter till oljetillförslen till bakdämparna som jag inte vet vad den kostar..........

Har bytt på min fram nu, blir bak till våten. Tycker det blev kanon! Ligger som ett strykjärn på vägen, visst, den blev lite lägre än innan men å andra sidan trycks inte dessa dämparna ihop lika mycket som de gamla så jag tror inte den kommer så himla mycket närmare asfalten ändå......

Mvh
Patrik
oljetillförslen till bakdämparna sitter på alla bilar, även utan nivåreglering? Vart kommer oljan ifrån? Den svarta behållaren v. fram i motorutrymmet?

/Jimmy
www.aspwebb.com
Det e förmodligen bottenstocken i växellådan som låter om ljudet försvinner när du trampar ned kopplingen(då snurrar ju inte lådan...).Den runda behålaren tror ja e till de bakre dämparna som har nån slags nivåreglering samt att den även e behållaren för hydralvätskan till servostyrningen,om du läser på den så står de ju att man bara får fylla på med nån viss slags hydraulolja typ Pentonin eller var de nu va....
Blir de inte billigare o sälja den i delar tex o istället köpa en frisk bil??Ja menar din nota kan lätt rusa iväg uppemot 50" om du ska fixa dämapare,styrväxel,bromsar,ev fram/bakvagnsbussningar o stag o kanske till o me byta låda(faktum e att lådan kan rulla LÅÅÅÅNGT även med detta ljud)o koppling för den lär va sliten den me....
Glappet i styrningen är säkert bara det att styrsnäckan behöver spännas, det gör dom på 5-10 minuter..... Jag har gjort det själv på min.

Innan när jag körde fort på gropig väg och/eller gropiga kurvor så började framvagnen dansa polka över vägen, trodde den skulle slås i bitar typ, vet inte om det är det du menar. Men det är bara att byta dämparna fram så fixar det sej, om det nu är samma problem alltså.....

Mvh
Patrik
Tycker ni det är många fel på en bil som rullat 15000 mil?

Om jag går in på BMW och ber dom kolla upp bilens historik (är en direktimport av bmw som ny tror jag) vad kostar det?

I övrigt så går den som en klocka.. Har kollat kompresionen (felstavat) på motorn och det var bra..
Ingen rost heller..

Vem tror ni vil köpa en bil med trasig styrväxel?? alla som har provkört har klagat på det.. Om det nu är den som är trasig så går det på typ 15000 att byta!?

tack för hjälpen..

/Jimmy
www.aspwebb.com
Nja min M5 som gått 23000mil har tidigare ägare bytt främre dämpare,koppling....O den går som på räls inga oljud ingenting......Kan ju bero att den e fullservad
Är du SÄKER på att styrsnäckan är trasig och inte bara behöver spännas, det är VÄLDIGT vanligt på alla BMW med tung motor att det blir glapp i den och att man bara justerar den. Det var det på dom M5:or jag kollade på och även på den jag köpte, en kompis hade likadant på sin M5...........

På BMW-verkstan här hemma så sa dom att dom aldrig varit med om att en styrsnacka har behövt bytas pga slitage, har bara behövts spännas upp. Däremot har dom bytt vid bilskador (trafikolyckor) etc..........

Mvh
Patrik
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Det verkar väl lite väl drastisk att sälja den bilen i delar bara för att det finns lite pyssel att göra på den!

Styrsnäckan kan säkert justeras på det sätt som sandgren beskriver, det är ett vanligt fel på bla. E32 och finns säkert på E34 också. Det skall sitta en liten insexskruv på styrsnäckan som man drar åt, i alla fall på E32.

Stötdämparna, ja, det bästa är väl att köpa en komplett väghållningssats med fjädrar och dämpare, kostar ju en del, men man kommer ha glädje av det också.

En fyrhjulsinställning kanske kostar runt 1500 kr på BMW, så det är ju inte så mycket att snacka om. Och till ljudet i lådan, den kan ju hålla länge fast det finns oljud, kolla oljenivån bara.

Det är väl synd att göra sig av med en så fin bil, klart att man får reparera en bil som är äldre än 10 år, men det är den värd!
Fräscha bilar med rasslig mekanik går alltid att fixa till. Är en fråga om pengar och hur mycket man klarar själv.
Växellåda och styrväxel.
Försök få tag på begagnade delar från antingen privatpersoner eller skrotarnas databas, www.bildelsbasen.se(eller nå´t ditåt).
Har haft, och kört, flera högprestanda BMW med 10´-20´mil på mätarna, och nästan alla har haft oljudet från vxl-lådorna. Hörs särskilt när man slår av tändningen. Beror alltså på bottenstockslagringen som är sliten. Kan vara värt att reparera hos någon firma som är experter på vxl-lådor.
Oljeläckage från dämparna.
Kan man leva med om det gäller bakre dämpare på bilar med nivåreglering. Man fyller helt enkelt på i behållaren på vänster sida i motorrummet. Det står att det skall vara Pantonin, men det fungerar med hydraulvätska till t ex Citroenbilar.(finns på OK)
Detta gäller om det räcker med en påfyllning/år. I annat fall är det byte som gäller. Det finns inga repsatser vad jag vet.
Framdämpare, där är det byte som gäller. Kolla med Bildelsimporten i Uppsala. De har grejor till BMW.
Skivor kan svarvas om de inte är alldeles nedslitna. Speciellt bak, där bromskraften är mindre. Belägg byts alltid. Ej svårt och ej dyrt(om det inte gäller ALPINA förståss!)

OK, fråga gärna mer om du behöver.

MVH/
Har bokat tid hos BMW nu för styrsnäckan.. Lika bra att en fackman fixar det.. skulle kosta 450 kr sa de..

Nya skivor bak beställda (600 kr styck)..

vxl-lådan får vara så länge.. Ska kolla upp oljenivån.

Nya dämpare bak kanske inte är nödvändigt än.. Bara fram som är akut skulle jag tro.. Blir nog H&R eller dylikt..

Hjulinställningen ska jag fixa på volvo(!) eftersom de tar 800 kr istället för 1500 kr för att fixa det.

Tack för alla bra svar...

/Jimmy
www.aspwebb.com
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Skönt att höra att den kommer bli i ordning igen i alla fall.
Lämna in bilen på BMW i fredags.. 2 nya lister och styrningen.. Sa åt killen att han skulle spänna styrsnäckan.. ringer efter några timmar och frågar hur det går..
-Jo det var inga fel på framvagnen...
öhh.. men det var ju styrsnäckan som ni skulle fixa!?
-Öoummm.. jaha.. men det var örjan som hade den..
Kan ni fixa det tills ikväll?
-Inga problem..

Hämtar bilen och frågar om det var fixat..
-Jo styrsnäckan är glapp..
Jaha.. spännde ni den?
-Nej.. En ny kostar 12000:-
-Det kan bli fel på styrningen om man spänner den...

Jag åkte därifrån med en räkning på 600:- och funderar på vad jag fick ut av det hela.. jo jag fick reda på något jag redan visste..

Grrr...

/Jimmy
www.aspwebb.com
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
Var lämnade du in din bil???
Låter lagom profsigt att först kunna laga det för 450 spänn, och sedan hoppar det upp till 12000?!?!
Påminner lite om volvoverkstäderna i TV3 programmet "Insider" för ett tag sen....
Pröva en annan verkstad....... Jag vet ju inte om din är särskildt mycket glapp men jag vet flera bilar som det har spännts styrsnäckor på och det är inga problem, problemet är bara om den spänns för hårt så slits den ut på nolltid, kanske din verkstad inte vågar?

Mvh
Patrik
Dom sa nått om att styrningen kunde bli lite konstig om man spännde den..

Vet inte om man ska nämna namn på verkstäder så här i forumet men det var en BMW firma i Gävle..

Ska se om Aros Auto i Västerås vill fixa den åt mig nästa vecka istället..

/Jimmy
Länk
www.aspwebb.com
Jag har justerat min själv, inga problem.
Om dom påstår att det inte går att justera den kan man ju undra varför BMW monterat en justerskruv på den, lite mysko tycker jag.....

Mvh
Patrik
Är det svårt att komma åt den?? Jag hade ju kunna gjort det själv bara jag vet var den sitter :)

/Jimmy
Länk
www.aspwebb.com
Man får ta bort luftbälgen bara. Sitter en skruv med ett spår i ovanpå snäckan, skruven hålls fast av en mutter så muttern måste lossas innan man drar åt skruven. Dra bara åt skruven tills du känner motstånd, dra inte för hårt, då kan snäckan slitas ut. Egentligen ska man spänna snäckan och sen hissa upp framvagnen och svänga till höger och vänster och kontrollera att det inte går segt längst ut i lägena.... Går det segt har du spännt för hårt.
Sen sitter det en mutter på rattstången inne i bilen också, den kan lossna lite med åren, man kan bli av med lite glapp genom att dra åt den också, jag drog åt min så hårt att man inte kunde justera ratten i höjdled, så man får ju prova sig fram lite. Men jag har betydligt mycket mindre glapp i min styrning nu än när jag köpte bilen, inte 100% men tillräckligt.

Mvh
Patrik
Besiktigade bilen i fredags.. Inga problem alls.. Killen tyckte det var en pärla.. Citat :
-Gammla bettan var i bra skick..
mm..
-De flesta M5:orna E34 brukar vara skrot.

Hehe.. Så nu kan man gasarunt i ett år till..

/Jimmy
Länk
www.aspwebb.com
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.