AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.898

ett av hjulen satt som den vore fast svetsad?

Sida 2 av 3
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kristian, tror att du har rätt!
Det brukar vara den mest oädla metallen som "offrar sig" vid galvaniska strömmar. Dvs aluminiumet eller magnesiumet.

Mvh
Tja, testa och se. Många båtägare (med stålskrov) har byggt styrhus av aluminium och gjort bistra erfarenheter. Ett attans jobb med isolering, gummi och plast vid övergången till skrovet. Det rostar REJÄLT där man missar. Men därmed inte sagt att al.plåten mår bra heller.

FP
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
folke: Jag har kört med kopparpasta till både plåt och aluminiumfälgar och aldrig upptäckt onormal korrosion på varken fälg, mutter eller nav. Hur mycket av kopparpastan som sen faktiskt är koppar vet jag däremot inte, men det har altså fungerat smärtfritt för min del än så länge!

Mvh
Kalle
Jag har också använt "kopparpasta", funkar bra.
Vi använder ledande pasta på jobbet för att förbinda battericeller. För nåt år sen gick vi i genom vad marknaden hade att erbjuda, bl.a kopparpasta. Det fanns ingen som helst elektrisk ledningförmåga i denna, vi fick gå tillbaka till vårt eget recept.
Så även fast det ser kopparfärgat ut så verkar det inte finna koppar nära iaf.

FP
Ett tips om hjulbulten sitter hårt är att byta dragväg på mutterdragaren, d.v.s dra fast lite till och vänd väg på nytt. Bökar man en stund brukar bulten alltid lossna! Ett annat bra sätt att lösa bultar som fastnat är att skaffa sig ett långt spärrskaft typ 45-55 cm.
Sexkantig hylsa är oxå ett måste.
DÅ lossnar de!

///Boooze

BMW Club Finland #2046
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Finns en mycket bra pasta att använda mellan alu och stål. Den heter mastinox och är tyvärr mycket svår att få tag på i handeln....

/Kristian BMWCS #5062

------------------------------
Länk 1600/2-renovering...
ki
437
kingen
325i-93
100 % M3 optik
Vanlig motorolja går oxo bra.. man ska inte ha för mycket tjafs på bultar o nav det skapar bara obalans!!!!
De ska va rent framför allt!!!!!

no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Lite kul idag när jag gått och "skrutit" om hur bra det är med kopparpasta: det hjälper inte alltid!

Idag när far bytte hjul på sin S**B, lyckades han knäcka två hylsnycklar, samt böja(!!!!) ett fälgkors när han försökte få loss en hjulbult, trots att den smordes med kopparpasta i våras när sommardäcken monterades. Men inte fick han loss bulten för det...så nu väntar verkstad :-(.
Uppmanade för övrigt farsan att söka till gladiatorerna...

Mvh
Kalle
W
187
W
BMW 316 -89
Det är saltet som sagt som får vinterfälgarna att sätta sig som fan då pga att saltet få plåtfälgarna att rosta. Själv har jag inte upplevt dessa symtom på alu fälgar..

Min föra vinterbil fick jag ta och lossa muttrana lite sen ta ut och svänga lite på gården till det sa PANG!!! Vad som är viktigt är att man inte lossa muttrana för mycket = Mycket dåligt....:)

Mvh Martin
-RW-
W//

Jag har alu både till Vinter och sommarhjulen. Och alltid har jag problem med en eller två av "OBS" bakdäcken. Varför aldrig framhjulen?

MVH
Running Wild
----------------------------
Länk
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
RW: Kan vara för att framhjulen rör sig i sidled, till skillnad från bakhjulen. Kanske bildas den friktion som är nödvändig, även om den bör vara väldigt liten, mellan fälgen och muttrarna fram så att de inte fastnar...?? Spekulation från min sida, och ingen vetenskaplig fakta...
-RW-
nofx16//

Det ligger mycket i det du säger. Den stämmer nog. Jag har dock aldrig haft problem med att få ut muttrarna, utan själva fälgen/Däcken:(

MVH
Running Wild
----------------------------
Länk
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Bak på E30 har du en fläns som fälgen ligger an mot. Den kan nog vara boven i dramat. Vet inte om det ser likadant ut på E36.

/Kristian BMWCS #5062

------------------------------
Länk 1600/2-renovering...
Su
554
SunKi
325i -92
Ett BRA tips som lossar hårt sittande hjul är följande, som jag själv praktiserade senast igår kväll.

Lossa muttrarna, höj upp bilen, dra av muttrarna helt, sitter däcket hårt som fan? Veva ner bilen saaakta tills däcket tar i marken, nu tar du det ännu lugnare och sänker den lite till, bilens kraft drar loss det fastsittande helvetet på microsekunder, sen vevar du bara upp bilen igen..

-RW-
SunKi//
Låter klokt.
Bollebygds gummiverkstad...;-)

välstämd tretummare med F1 ambitioner Länk
//
469
///Mike B
523iM Limo -00
SunKi: Det sätter har jag praktiserat många gånger men det hjälper inte heller. Skulle kunna lossa bultarna och köra utan att de ramla av(nästan). Brukar faktiskt hjälpa att lossa lite och köra runt lite. Är ingen idé att sparka.
Su
554
SunKi
325i -92
Mike b: hehe, då måste dom sitta JÄVLIGT hårt.. om inte ens bilens vikt får dem att lossna om du inte kör med den..
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Kilen, menar du grabben som aldrig tvättar sig?
Han hjälpte mig genom att nästan offra en krafthylsa då han slog dit en hylsdimension mindre på en näst intill rund bultskalle.
Anledningen att skallen var rund var mitt kladdande med Chesterton pasta (liknande koppar pasta). Friktionen blir lägre vilket gör att man, speciellt om mutterdragare används, gärna drar för hårt.
W
187
W
BMW 316 -89
AHHH, man får inte använda muttdragare på ALU färlgar, om man är så illa tvungen att göra det måste man använda momentstav...

Ps: Jag använder aldrig muttdragare på min bil utom när fälgarna skall loss...ds

Mvh Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.