AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.897

ett av hjulen satt som den vore fast svetsad?

Sida 1 av 3
-RW-
Nu har man vinterhjulen på, men som alltid ska det sista hjulet krångla. Det hjälper inte i vilken ordning man byter hjulen den sista ska alltid krångla.
Vad beror det på att hjulen sitter så hårt att man ska behöva och ta släggan till hjälp?

Nu är de plats, som tur har jag även alufälgar till mina vintedäck, 15" fondmetal, rätt så fina faktiskt, men inte lika snygga som mina sommar fälgar.
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Det kvittar vad man gör så ska Mr Murphy vara med...

/Kristian BMWCS #5062

------------------------------
Länk 1600/2-renovering...
Visa användare
61
J_boy
323i-85
Ja vet vad du menar...alltid ska något klabba...men men...oftast räcker det med att du klipper till hjulet ordentligt med handen på själva däcket så lossnar hjulet...men ibland kan man behöva ta till en hammare...men va noga med att träffa rätt när du ska slå...särskilt med alu eller lättmettal fälgar....gör ej som polaren gjorde....drog till med hammaren o träffade på fälgen som fick ett rejält märde...inte sämmre blev det av att det va 100+Diablo fälgar...=)...hehe...ha det gött

BMW-There ain't no substitute...
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
extraknäckte som däcknisse en sommar. Lastbilsdäcken satt som ..in i ..-pip-.. Användes slägga! Gör samma på bilen men med en mindre slägga!!Bara och piska..släng på ngn olja ochså så blir det bättre tills nästa byte!

Länk

Geee mig hardtop !!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
För att inte slå sönder fälgarna,lossa bultarna lite grann och kör runt kvarteret och sväng typ F1 däcksvärmning så brukar det lossa.

MVH
Hasso
Länk

-RW-
ärligt talat sista avgörande smällen nuddade fälgkanten. Inget större repa (lika stor som en snorbuse) som tur.
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Vadå?? Man lämnar ju in bilen och får däcken skiftade.

:)
Lotus Samuel
Hjälpte en kompis igår att lossa en hjulbult. Alla va lösa och fina utan EN, omöjligt att få bort. Använde en mutterknackare modellstor som orkar vrida av en M20 bult om det hade varit nödvändigt. Men inte ens den orkade trots 5min knackande. Efter 1timmes borrande va bulten borta, Bara en hög spåner kvar =) Men det är ALLTID den sista!!
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
ett tips: pensla bultarna lite lätt med kopparpasta (gegga inte ner dem totalt) innan ni skruvar tillbaks dem, så blir de lättare att lossa när det är dags för byte nästa gång!

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
-RW-
J_boy// Jag brukar också sparka lite lätt o då ramlar hjulen på direkten, men den här satt. Jag sparkade o sparkade (tänk, jag spelar fotboll och har ett j**la skott oxå) men det hjälpte inte:(

Lotus Samuel// Som du säger, det sista:( det värsta är att man känner det på sig innan. Nu kommer den att krångla.

Ska byta 535;ans hjul på söndag. Det ska bli intressant! Ännu en ((((SHOCK))))
-RW-
nofx16//
Jag hade fett på innan jag byte till sommardäcken sist, då två var omöjliga o få ut. Nu var den ena hur bra som helst, men den andra en anning trögare.
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
nofx16:s tips att använda kopparpasta funkar kanonbra, fast smeta på både på bultarna och i fälgnavet.
Jag brukar göra det på mina bilar, har aldrig haft några problem med fälgar som fastnar.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Länk
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Precis som Jens säger så är det bra att fetta in navet också, det är ju det som gör att hjulet fastnar trots att bultarna är veck. Använd stålborsten runt navet innan så ni får bort skit och gammal rost först som kan göra navet större och kärvare.

Sedan har jag upptäckt att man inte behöver dra hjulbultarna så vansinnigt hårt, används ett fälgkors så drar jag åt med ena handen på mittenaxeln och den andra i en ände, den kraft man får där räcker gott.

------------------
Always Diesel
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Jag använder kopparfett och det funkar kanon. Jag har testat att dra bultarna till rätt moment med en momentnyckel, och jag kan lova att det inta var hårt alls dom skulle dras. Jag drog dom lite extra för säkerhets skull:-) Faktum är ju att man (i alla fall jag) nästan alltid drar för hårt.

Att fälgarna sitter fast i navet har jag alldrig varit med om. Detta beror naturligtvis på att jag inte har haft orginalfälgar, utan jag har använt fälgar med större navhål:-) Då låssnar dom lätt...
-RW-
Gunneriusson//

Jag hade inga originalfälgar heller:)

MVH
Running Wild
----------------------------
Länk
Lotus Samuel
Kan tillägga att i mitt fall hjälpte det inte med koppar pasta. När vi borrat väck bulthuvudet så va gängan som va kvar lös å fin. På nåt sätt hade konan fastnat i fälgen. Kan bero på lite väl tuff bankörning =)

Jag drar alttid hårdare än man ska. Drar man rätt moment så känns det INTE säkert, fast det är väl inbillning.
Fa
227
Falcon
325 -93
Sitter hjulet fast så är det ganska enkelt att få lös det om man slår med en "sand" klubba på baksidan avhjulet samtidigt som man snurrar det då lossnar det rätt enkelt.
skrapa sedan rent (som det stod i ett tidigare inlägg)
rent kring navet smörj sedan in bådebult och nav med riktig kopparpasta (ja det finns olika sorter/kvalitet)
rengör även alu fälgarna kring navet ordentligt lägg dit ny klarlack, det är ju trotsalt alu som oxiderar som gör att fälgen sitter fast.
mvh Peter A
Ett annat sätt är att använda dubbla hammare, sätt en hammare på bulten och slå på den med andra hammaren. Då kan man ta i hårt utan att förstöra bulten och det är mindre chans att man missar.
//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Mina fälgar brukar sitta så in i helvete. Ändå smörjer jag navet med kopparpasta. Sist sparkade jag och körde runt en bra stund innnan det lossna. Kan det bero på att jag har Hartgefälgar? Är ju lite annorlunda material i dem.
Al eller magnesium och dessas legeringar i dikt kontakt med stålnavet=galvanisk korrosion, stålet rostar. Eftersom det är tajt passning från början så blir det grym passning sen. Jo det har man märkt..
Sen bör man se upp med kopparpasta (om den verkligen innehåller koppar) tillsammans med stål eller aluminium. Lägg en kopparspik på en al.plåt några veckor och svätt på lite vatten då och då så får ni se på saker.

FP
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Undrar jag om det är stålet som tar mest stryk i ett galvaniskt element...

/Kristian BMWCS #5062

------------------------------
Länk 1600/2-renovering...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.