|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Rene V |
Jeg havde en duel med en 9-5 Aero (nya modellen) på motorvejen den anden dag, fra ca. 120-200km/t, og det var faktisk meget lidt han var snabbere ( ca 2-3 billændger ) - kan det passe ? |
|
Det kan stämma ganska bra, 2-3billängder motsvarar ju ca 10-15m vilket i sin tur tar tiden (15m/55m/s) ca 1/4sekund alltså 0.25sekunder. Slutsats en Saab 9-5 aero 250hk är alltså ca 0.3sekunder snabbare upp till 200km/h från 120km/h än en 325E46 :-) Nej men allvarligt, en 9-5Aero skall enligt SAAB prestera 0-100 på 6.6sekunder medan en 325E46 gör det på 7.2sekunder. Om du ligger bakom honom så tjänar du mycket på att ligga i slipstream så om ni skulle ha legat jämsides borde SAABen legat 50m före dig kanske? Jag vet att den äldre SAAB 9000CS aero 225hk bara låg ett par billängder bakom min kopis M3-96a från 70 upp till 180km/h så det gör massor att ligga bakom och flåsa...luftmotståndet minskar enormt mycket för den bakomvarande. |
|
|
Jag prövade en ny aero med automat för inte så länge sedan. Efter att jag kört ett tag och testat accelerationen i fart fick den godkänt. Såg sedan att det fanns en knapp för sportläge.Tryckte på den och accelererade som jag gjort tidigare. Herrejävlar vilken skillnad. Kan inte finnas en sportslig chans för varken en 325 eller en 328 e46 att hänga på. Trots detta är och förblir mitt märke BMW! Tvivlare bör åka och testa. |
|
|
Jag jämförde mitt nuvarande bilval med både 9-3 aero och 9-5 aero. Jag måste erkänn att turbo bilar har en härlig charm men de är så mycket mer i en bil än turbo tryck. Att en 9-5 aero kör ifrån en bmw 328 E46 stämmer nog bra. Att en 9-3 aero gör det kanske stämmer det med. Men de ja vill komma till är att de är inte kul att försöka få ner 225 hkr i asfalten med framhjulsdrift,de studsa o hade sig utan antispinn och deras antispinnsystem fungerar i min uppfattning ruskigt dåligt, man tappar all effekt när de träder in, så är de inte i mn E46:a. Jag har faktiskt fått tillfälle att prova min bil mot en 9-5 aero 01:a och han fick pisk från 0-100 just pga att han inte få ner kraften i backen. Att skillnanden mellan 7,0 som min bil gör från 0-100 och hans 6.6 är nog ganska försumbar. Hänger nog väldigt mycket på däckval samt väder om man skall lyckas med den siffran i en 9-5:a. Dock en eloge till läder stolarna i 9-3 aero. de var riktiga kaptens stolar. Så min uppfattning är denna: Stressfläkt i all ära men de ska vara körglädje även när inte turbon laddar, de tycker ja inte saabarna lyckats så bra med. Men visst, ja var väldigt nära o falla för en svart 9-3 aero, turbo trycket är mysigt värre, Sen är dom väldigt tacksamma att trimma. Växel lådorna är ett kapitel för sig som dom flesta vet. Den som har flest BMW när han dör vinner! |
|
| Den bil jag provade var en -03 med 250hk. | |
|
Är det inte så att registrerings datum styr årsmodellerna nuförtiden. Och ändå är de folk som går o köper -03:or på hösten 02. Nåja. Att den hade 250 hkr gör de inte precis lättare att få ner kraften i asfalten. Får väl ta o prova en sådan med. Den som har flest BMW när han dör vinner! |
|
|
Måste väl kliva in och säga vad jag testat... inget vetenskapligt bevisat men ändå. E46 328i -99 (manuell) mot -01 9-5 Aero(manuell) i hastigheten 100 - 190 = dött lopp. E46 328i -99 mot -01 9-5 Aero i hastigheten 0 - 120 = 328:an ca 4 'bil-längder' före... Gjorde testet många gånger med samma resultat. Bra däck på bägge bilarna, förarna säger jag inget om ;-) Missar du starten eller en växling så försvinner hundradelarna snabbt. Som wendtan skriver så är 0,4 sekunder inte mycket marginal. Prestanda är inte allt. Men kul. Enligt AMS tester gör 328:an 0-100 på 6.8s, enligt BMW på 7.0s. Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
- player. Din reaktion är ganska vanlig vid test av turbobil. På samma sätt är det vanligt att trubbogossar tycker att ofläktat är trött - trots att det kanske egentligen går lika fort? Turbon får det att kännas som att det så inihelvete, en ofläktad motor är mer diskret. Men bara för att det känns som att det går som en raket betyder det inte att man faktiskt uppnått överljudsfart - och tvärtom, det kan gå som fan utan att det känns så himla mycket. Det man ofta lurar sig på i SABB, tycker jag, är att hjulupphängningen är så svag att bilens hävningar och krängningar skapar illusionen av att det går som tusan...i själva verket är allt bara underdimensionerat och för mjukt och ostyvt. (Lyckas man bryta av ett järnrör kanske man skall titta på hur rostigt det var, inte påstå att man är urstark ;-) Dessutom försöker SABB göra det omöjliga i att försöka få ner 250 hk i felhjuldsdrift. Samtidigt skall man inte sticka under stol med att turbobilar med felhjulsdrift är jävligt starka när det väl rullar. Jag har tidgare berättat om min lillebrors 2,0T V40 (165 hk) som jag hade chockerande svårt att dra ifrån. Ett allvarligt fel finns dock på många 9-5 Aeros. När man kommer ifatt dem i vänsterfilen på motorväg går nästan alltid deras rattlås in vilket omöjliggör för föraren att ta bilen tillbaka till högerfilen. ;-) Mvh / Micke R |
|
|
Jag skrev för ett tag sedan ur det gick när vi testade E46 328 vs Saab 9-3 200ts. För dom som inte minns skriver jag resultatet igen. Det vi testde var: 0-100 100-160 100-220 Saaben har 200 hk och ca 300 Nm orginal för dom som inte vet. 0-100 BMW:n vann 4 ggr och Saaben 1 gång. Och den gången jag förlorade så var det pga jag missade starten, annars hade det nog blivit 5-0 till BMW:n Summa. BMW:n snabbare, Saaben spann en massa. 100-160 Helt jämnt dom första sekunderna. Vid ca 140 började Saaben glida iväg meter efter meter. Summa. Saaben något snabbare. 100-220 Vid ca 150 började hade Saaben fått en liten ledning. Vid 180 så började den dra iväg på allvar. Ju fortare det gick dessto mer ökade avståndet. Summa. Saaben snabbare ju fortare det gick. Summa sumarum. Vi rödljusrejs så är Saaben inte jättesnabb. Spinner en massa däck. Men har den farten uppe så är den mycket snabb............rakt fram dvs Provade även mot min E36 325:a, men då vann Saaben med ännu mer. Den var även snabbare på 0-100. OBS!!! Högfartstesterna gjordes på en motorväg i skåne en tidig morgon utan andra trafikanter i sikte. |
|
|
- Bmw w. Siffrorna låter inte helt fel, kan nog stämma. Sedan var väl det här rakt fram förstås? ;-) Vi vet ju alla vad som händer när vägen till slut börjar svänga. ;-) En fråga bara, vad är en 9-3 200ts? Den har jag aldrig hört talas om? (Nya 9-3 Aero torde dock åka på pisk av en 328? I rakt-fram racing förstås, på kurvig väg räcker nog en 320 för att stressa! ;-) |
|
|
Micke R: En 9-3 TS är den som kom innan aeron, t:et står för turbo, s:et står för sportpaket. Den kom som ett svar på Volovs T4:a. Den har 200 hk, dvs 5 hk mindre än aeron men är snabbare. I bla Bilsport testade dom Viggen mot 200ts och Aero. Upp till 100 var det jämnt mellan 200ts och viggen. Från 100 och uppåt var viggen snabbast, sen 200ts och sist var Aeron. Men det är som du säger. Den är ingen bil för kurviga vägar. Jag testade den efter vi hade rejsat. Den kändes svajig trots att den hade sportchassi. Men det var bra drag i motorn. Mycket bättre än jag hade förväntat mig. Och den kändes också snabbare i accelerationen i högre farter än vad 328:an gjorde. Sen hade den underbara säten faktiskt. Mycket sköna. |
|
|
Bmw W: Saab är väl lite av en familjebil eller "leasingbil".. Tycker att dom är fina..Men bmwn är lite goare.. Länk Geee mig hardtop !! |
|
|
ChristianF: Nä bmw:n är inte lite goare........den är mycket goare.....:-) |
|
|
- Bmw W. Där ser man! Jag hade ingen aning om att det fanns tre "prestanda"-varianter på 9-3. Jag trodde att bara det bara fanns Viggen och Aero. Att SABB emellanåt är lite av en koloss på lerfötter i mer än sitt bilbyggande, dvs även sin markandssyn, visar Viggen tycker jag. Den var väl nästan 100´dyrare än Aeron som kom mindre än ett år senare och då var snabbare? (Det har sålts 75 st. Viggen 9-3 i Sverige) ??? Mvh / Micke R |
|
|
Bmw W: det var vad jag tyckte... Länk |
|
|
Bror min har köpt en 328 -97:a. Far min har en Aero -00, men får sin -03:a om en månad. Vi ska nog hinna med att testa alla bilarna mot varandra med vettig tidtagning och låta varje förare köra de olika bilarna för att det inte ska kunna skyllas på olikheter mellan förarna. Återkommer med resultat. Brorsans 328:a är en E36, men skillnaderna i prestanda mellan E46 är väl försumbara? |
|
| 0.3s snabbare för E46 0-100km/h...samt E46 toppar 240-242km/h mot 236 för E36 så viss skillnad är det. | |
|
Lekte lite på autobahn i sommras med min 328i sedan -97. Supersprint system och ett öppet konfilter från green cotton. 245km/h "still going". Undrar hur exakt det var? Och om sportsystemet och filtret gjorde skillnaden eftersom BMW säger att 236km/h är maxfart på den modellen. E36 karossen är det ju. Mvh Jonas Ruteskog |
|
| det går även att svänga med en saab,tro mig. men det kanske kräver lite av sin förare. | |
|
Som många gåer innan. Nu snackar om en turbobil mot en icke turbo bil. Så vem bryr sig ;) mvh Daniel ------- "BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den" |
|
| CJR666, 245km/h för 328-sedan är en helt normal mätarvisning som troligtvis visar att ditt "trim" inte ger någon extra effekt alls, min 535a håller också 245km/h på plant underlag och den skall enligt BMW toppa 235km/h och felvisningen är således ca 10km/h vilket är helt normalt i de farterna, har svårt att tänka mig att din bil kanske bara skulle ha runt 5km/h felvisning i de farterna. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.