|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Snart är det dags för körkort och de lutar åt att de kommer bli en Bmw 325 E36:a som första bil! Problemet är att de blir för dyrt att låta försökringen stå på mig och tänkte därför ställa bilen och försäkringen på Morsan som inte har Körkort! Går det och isåfall kan de leda till några problem om nåt händer??? | |
| Nej, det går inte. Man kan äga en bil utan körkort, men inte försäkra den. Köp en bil du har råd att försäkra, är det enda tipset jag har. | |
-RW- |
mitt råd är det samma som "liste", om du så gärna vill ha en bmw, köp en som är billigare och försäkra, 316,318. Efter ett par år har du skaffat dig tillräckligt med bonus och andra förmånar som gör att du kan skaffa dig vilken bil som helst med billigare försäkring än vad du skulle betala för en 325;a i dags läge. MVH Running Wild ---------------------------- Länk |
|
Man kan faktiskt försäkra en bil utan körkort. Det är klart att det kan bli problem med ersättning vid eventuellskada. Prata med dom på försäkringsbolaget. |
|
|
Det kostar att ligga på topp!! Tyvärr är det allt för många som reggar sina bilar på föräldrarna. Visst, mycket billigare och jättebra tills den dagen man fyller 28 och ännu inte har någon bonus som gör att försäkringen i princip är lika dyr som när man var 18... Jag har viss förståelse för de som bor i storstäder och tvingas betala hiskliga priser, så man är ju lyckligt lottad att man bor där man bor... Har aldrig haft en dyrare försäkring än 6000:-/år på nån bil jag haft. /Kidde Saknar Beemer... Ska ha större båt istället för en dyrare bil. |
|
|
Kidde: Numer får man fullbonus direkt eftersom bonus systemet är skrotat. Jag har högstabonusklass. Så det spelar inte så stor roll. Men det är något fel på systemet när försäkringen slaget över 1 eller 2 år kostar mer än vad bilen är värd. |
|
| Om jag skulle försäkra en E36 M3 på mig själv, 18 år, ingen bonus, villaförort till Malmö, skulle det kosta mellan 70-80.000:- om året. Rimligt? :DDDDD | |
|
Har min bil skriven på mig (27år) och betalar 8300:-. Om farsan (52 år) skulle äga bilen skulle han betala 5300:-. Då pratar vi exakt samma förutsättningar förutom hans längre körkortstid och högre ålder. Tänk om man skulle åka M3:a och var tvungen att betala 50% mer än honom! Då vete sjutton om inte han fått äga bilen? Mvh Anders S. |
|
|
Det finns anledningar till att premier är skyhöga, att fuska med försäkringarna är INTE rätt metod att komma till rätta med det. Det drabbar alla bilägare i slutändan. Ska det vara så svårt att förstå!!! Titta på anledningarna istället. Jag ser alldeles för många inlägg i forumet som handlar om dessa anledningar, där insändaren till och med verkar stolt över vad han/hon uträttat. |
|
|
Jag vill inte straffas för andras idioti. Skit i att försäkra högrisk personer. Har en person haft 3 bilbränder så kanske man ska fundera i att skita i att försäka honom? Enbart trafikförsäkring till ett dyrt pris. Det är folk som aldrig haft en skada som får betala för andras idioti, ändå går premierna upp. Jag kan inte se ner på någon som sätter bilen på någon förälder om dom ska betala 90k om året i försäkringskostnader kan du? |
|
|
Jag har min försäkrad och skriven på morsan och pratade med SUSAB om det och det var inget problem. Morsan får låna ut bilen precis hur mycket hon vill :) Skillnad Jag = 30.000:- / år Morsan = 6.000:- / år //Bimmerman Zim Zimma here's my bimma Länk |
|
|
Även Folksam sa samma sak när jag hade min på farsan... "Vi kan inte bestämma hur mycket din pappa vill låna ut sin bil" Mvh Anders S. |
|
|
Nu kanske det blir litet vid sidan om.... Men det försäkringbolagen borde göra är att försäkringen ska föraren ha, inte bilen. Det är ju föraren som är risken (utom stöld då kanske), inte bilen! Så ska man låna en bil måste man ha en förarförsäkring som täcker trafik och vagnskada. Och det är föraren som ska drabbas av bonusförlusten, inte bilen eller bilens ägare. Eller? Jag kan förstå att dt är frestande att skriva på föräldrarna, men som nån skrev tidigare, det är att skjuta upp problemet. Skaffa i stället en bil man har råd med, inklusive försäkringspremien! ______________________________ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Man skjuter inte upp några problem, man får mindre tom plånbok bara. Bonussystemet lever inte längre... En förarförsäkring är ingen dum idé, men jag har svårt att se den fungera. Ska jag betala lika mycket som en som kör en Ferrari Testarossa tex ?? Tycker också man kan skaffa en bil man har råd med, men jag tycker att man ska betala en rimlig summa för att försäkra den också, inte betala igen köpesumman på två år bara för att få använda den. :) Mvh Anders S. |
|
|
Mig veterligen är det bara Trygg-Hansa som erbjuder 75% bonus vid nytecknande av försäkring MEN det handlar likaväl om hur många skadefria år du har. Jag tycker givetvis också att man ska betala så mycket som 80 000:- i försäkring för en ex M3 E 36 är ren idioti!! Försäkringarna är högre i storstäder. OK, men varför inte göra så att man sätter en högre självrisk istället?? Premien borde inte skilja sig åt tycker jag, för det är ju ganska "sällan" som man verkligen behöver nyttja försäkringen (som tur väl är). Som jag skrev innan så har jag förståelse för de som bor i storstad att sätta bilen på förälder eller likvärdig då premien sjunker drastiskt. Däremot om det skiljer en tusing/halvår eller t o m per år, så hade jag ändå satt den på mig själv. Försäkringen blir billigare när man kommer upp i ålder om man ägt nån bil "själv" så att säga. Som jag skrivit innan så har jag och min sambo drabbats sammanlagt 5 gånger av inbrott och således stöld av personliga ägodelar. När jag pratade sist med mitt bolag (LF) så sa de att alla bolagen kommer att höja sina premier (T-H har redan höjt med upp till 50 %!!!!!!!!!!) MEN det är trafikpremien som gått upp. Man läser ju varje dag om inbrott, skadegörelser mm, men det är alltså inte detta man höjer premien för. Det är trafikolyckorna som tyvärr inte minskar nämnvärt. Jag vill absolut inte skaffa mig ovänner här på forumet, men om det inte skiljer så mycket mellan förälder/barn i premie, så gynnar man sig själv tids nog att äga bilen själv. /Kidde Saknar Beemer... Ska ha större båt istället för en dyrare bil. |
|
|
Enligt mitt försäkringsbolag så är det singelolyckorna som bidrar mycket till de höga premierna. Folk är helt enkelt inte tillräckligt uppmärksamma och försiktiga i trafiken. Man behöver inte krypköra, men det gäller faktiskt att ha lite koll på vad som händer runt om bilen också. Första halkan är ju en klassiker i singelolyckestatistiken. Och självklart ska man ALDRIG behöva betala fantasisummor typ 80.000 för en M3:a, även om man är nybliven körkortsinnehavare. Rimligheten i det är noll, helt enkelt. ____________________________________________________ Nürburgring är inte bara en bana - det är ett helt paket! |
|
|
Liste..Nej, det går inte. Man kan äga en bil utan körkort, men inte försäkra den. Köp en bil du har råd att försäkra, är det enda tipset jag har. Min kompis köpte en volvo 940turbo han försäkra den på sig själv 21år inget körkort gick 2veckor bilen blev stulen 2veckor senare hade han sina pengar i sitt konto.. SÅ DET GÅR.. Brukar bara bli dyrare.. Min M3 DAYTONA Länk ------------------------------------------ Min MuggeloRöda M3a Länk |
|
| Enligt länsförsäkringar så kan man försäkra bil hos dom fastän man inte har nåt körkort!!! Iallafall enligt hemsidan där det finns en ruta man kan klicka i "Har ej körkort" när man vill ha prisuppgift på bilförsäkring!!! | |
| Jag kan upplysa om att det är inga som helst problem att försäkra en bil på någon som ej har körkort. Jag har haft både min 735i och 750iAL skrivna på min mor som ej har körkort, och jag har haft de försäkrade hos Susab (735i) och 750:n hos Länsförsäkringar. Det enda bolag som som inte ville gå med på detta var Trygg Hansa, som bara gick med på att teckna trafikförsäkring. Själv tvekar jag inte att skriva mina bilar på mina föräldrar, så länge bolagen bedriver ocker. Skulle jag (18 år) ha min 750 skriven på mig skulle förmodligen bara trafik gå på 15.000 kr. Nu klarar jag mig undan med 9900 kr för halvförsäkring. | |
| Självklart är det inga problem att försäkra utan körkort. Håller med Acey att det är fel att skadefria ska betala högriskgubbarnas premier. Min första och enda hoj stod på en 75-årig släkting utanför Luleå. För 23 år sedan. Fenomenet är således inget nytt. Men det är ju upp tillvar och en att välja nivå på sin premie. | |
|
självklart kan dom inte neka morsan försäkring bara för att hon blivit av me lappen däremot måste hon ha försäkring hon lånar ut bilen till sonen hur mycke hon vill. utnyttja hennes bonus bara... tobbe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.