|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
vad kan vara fel när den blåryker? när jag skruvade på turbon rök den som en traktor, jag skickade turbon på renovering och har nu åter monterat den på bilen, men den ryker fortfarande, fast hälften så mycket. har jag tex. kopplat den grova vaccumslangen fel? (sitter på sugsidan) eller måste oljereturen ha ännu bättre rinn ner i sumpen? (slangens högsta punkt ligger ca 1 - 2cm högre än turbons underkant där returen kommer). tacksam för alla svar....//Martin www.moffa.nu | |
RafkoM3 |
Returen måste rinna RAKT ner i tråget, får ej vandra uppåt. Akta så du inte pajar den renoverade turbon. /M3 E30(TIC) Länk |
|
skulle tippa på att det är returen somspökar. Blir väl mottryck i returen så att turbon inte kan hålla helt tätt trots renovering! /Fredrik Larsson BMWCS syd #4131 "BMW M3 E30 -Den första och RIKTIGA M3:an" Länk |
|
| mmM!! det blir väl inte blå rök av turbon!! när min turbo var paj rök det inte blå rök!! kan det inte vara nått annat typ tillskottsprut som spökar!! kan inte vevhusventen ha nått med det att göra!! | |
|
//M oljan passerar ju genom turbon (lagrena) och om där är mottryck i returen så måste oljan ta vägen någonstans....... altså trycks oljan ut i avgaserna (eller på kompessorsidan så det går genom motorn) blårök=oljerök /Fredrik Larsson BMWCS syd #4131 "BMW M3 E30 -Den första och RIKTIGA M3:an" Länk |
|
|
Känner igen fenomenet,byt oljeretur fort |
|
|
blir svårt att fixa en retur där oljan rinner rakt ner....min turbo sitter nästan nere vid motorfästet bara ett par cm ovanför oljenivån. någon som har en lösning? www.moffa.nu |
|
|
Ifall det strular riktigt mycket och du inte får någon ordning på det så går det ju altid att pumpa tillbaks oljan till tråget. Eller bygga ett separat oljesystem till bara tyrbon. |
|
| Du har säkert rätt!! men min rök då inte blårök när min turbo var sönder!! Min oljeretur är endast 13mm i innerdim!! och min ryker det inte ifrån!! 13mm skall väl vara ganska lite på en olje retur!! | |
|
nu har jag fixat en ny oljeretur, och istället för den gamla 40cm långa slangen som gick runt motorn och upp i en böj som var 1-2 cm "ovanför" turbon, så sitter det nu 5cm slang in i blocket rakt under turbon. slangen är 16mm invändigt. ryker gör det fortfarande, men jag ska nog ge det lite tid och se om det inte bara är gammal olja som ligger kvar i alla slangar. det kan kanske vara någon annan liten slang, som tex slangen från tomgångsreglerventilen (heter så i ETK). vad tror ni om det, kan det vara något sånt? eller ventilationen från ventilkåpan? kanske blir nåt konstigt där när man trycksätter? kom gärna med funderingar. //Martin www.moffa.nu |
|
|
Martinfs: En liten fråga bara, vad använder du för grenrör? Har snickrat ett eget? //Johan dreiachtzehnis |
|
|
Du kör väl inte med vevhusventilationen inkopplad... Gör du det så trycksätter du hela vevhuset och det kommer inte dina packboxar runt vevaxeln att gilla.... ja ingentig gillar den behandlingen. Jag pluggade bara anslutningen i spjällhuset där slangen sitter i vanliga fall och lät det pysa fritt från ventilkåpan. Men det bästa är att dra iväg slangen någonstans så du inte suger i dig den där snubbiga luften. |
|
|
Ryker den hela tiden eller bara vid gaspådrag!! jag tror inte att det är oljeruturen som spökar! utan något annat!! Tex min bil ryker mer när jag har mitt tillskottsprut inkopplat(pic5)!! men det är ju olika!! |
|
|
Martinfs: Tycker att du ska ta ner tryckrör och IC å rengöra. Kör du med IC så lär det ju ligga lite olja på botten i den. //Ticco www.ticco.com |
|
|
johankihl: ja jag har gjort ett eget grenrör...blev rätt bra, tog ca 8h. vevhusventilationen är inkopplad.....kände på mig att man skulle göra något med den slangen...får väl ta bort den då.... Ticco: har ännu ingen IC, så det blir inte så jobbigt att rengöra.... kan bilen ha tagit skada av vevhusventilationen? jag har inte laddat mer än 0.3, och jag har bara kört några mil....bilen ryker ju mest vid växling och när man gasar på vid start. kan ventiltätningar och de hydraliska lyftarna ha tagit skada? jag är inte så hemma på den toppen.. tack för alla svar //Martin www.moffa.nu |
|
|
jaha då var det fixat, ingen mer blårök...förrutom från bakdäcken..:) pinsamt nog var det vevhusventilationen som var kopplad. tack än en gång för alla svar.//Martin www.moffa.nu |
|
|
psss...... he he ----------------------- Min E30: Länk |
|
|
Går bilen bra då !? är det stor skillnad ? _____________________________________________ Länk |
|
|
jag tycker att bilen går mycket bra, jag blev förvånad över hur civiliserad bilen var att köra!! ingen mega ketchup effekt. nu när alla slangar är på rätt platser och dumpen är vänd på rätt håll så kommer turbon rätt tidigt och mjukt (ca 2000 rpm). jag upplevde också att ju mer man skruvar upp trycket mot det tryck den är byggd för, desto tidigare laddar den....kan vara en känsla bara men den verkar trivas bättre och bättre. en riktig långkörarbil blev det, har ju bytt bakaxel klump så den varvar bara 2100 vid 90. den ska ju gå som vinterbil och inte på strippen.. www.moffa.nu |
|
|
Bara nyfiken. Hur högt ladd kan du åka med utan ic? Antar att du höjde laddtrycket högre än 0,3 när det väl fungerade? Du har inga roliga bilder på bygget man kan titta på? Är bakaxeln en diffad 325 axel eller? //Johan dreiachtzehnis |
|
|
jag kör med 0.6 nu och det funkar fint. bilder kommer så småningom på www.moffa.nu www.moffa.nu |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.