|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Blårök är de iaf inte....men de kan inte vara möjligt att de är naturligt att man bara skulle kunna köra runt 100 mil på 1 liter olja,om de nu skulle vara så att de är naturligt så är de riktiga skit motorer bmw gör... | |
|
Hade en 318IS -92 som drog 1 liter per 100 mil. Åkte runt med en 4liters dunk i bagagen, just in case. Dåliga ventiltätningar och kolvringar var melodin då. Skulle kostat runt 15k att byta dem. Gjorde ett totalt motorbyte för 16k istället. Ha det i åtanke senare, om det nu mot förmodan visar sig vara så att motorn mår väldigt illa och vill ha en behandling som kostar. Ingen ide att lägga pengar på en motor som drar mycket olja. M42 är hyfsat lätta att få tag på till en bra penning. |
|
| Men om bilen drar mycket olja,brukar de inte ofta vara "oljepluggspackningen" som är dålig då så de läcker genom den? | |
|
Anders S: Fråga mig inte vad det är för slangar. Men jag kan nästan säga säkert att jag hade isär en slang som det rann lite olja ur... inte helt säker dock, kanske kan vara ett fel det också;) Hoppas att det är något enkelt fel bara... orkar inte riva topp... då måste man ju porta, plana eller ev kompsänka när man ändå håller på, det är ju inte heller kul;) //Johan dreiachtzehnis |
|
|
Säker på att den inte läcker olja? /Kristian BMWCS #5062 ------------------------------ Länk 1600/2-renovering... |
|
|
Relativt, i sådana fall inga stora mängder i taget. Har sett att den har en tendens att kunna bli lite kladdig på undersidan, men aldrig några pölar. Blir helgens problem. Tack för hjälpen //Johan dreiachtzehnis |
|
| lazereye det finns flera biltillverkare som i sina specifikationer anger att bilarna kan dra mycket olja b.la hör alfa till dem. Detta gäller naturligtvis äldre bilar, men jag har även hört talas om nyare 523or som smaskat i sig vansinniga mängder olja. | |
|
kan inte va möjligt,när de finns samma modeller här inne som inte drar en droppe å har många mil på nacken,så kan de inte va möjligt att de e naturligt me denna mängd... Om bilen rykter mycket och drar mycket olja,va kand e bero på? |
|
| När de läcker olja,va brukar de oftast va för fel? inte riktigt tätt vi oljapluggen eller? | |
|
En fråga: I instruktionsboken till min 318iS står det att man ska hälla i 4.5 liter motorolja då man byter, men på räkningarna från BMW står det 5 liter (att de hällt i 5 liter). Kollade nu även upp info om min bil på: Länk och där står det också: Engine M42 B18 Engine Oil 5.00 Liter Men när de hällt i 5 liter då är oljan nästan i toppen av oljestickan ("Nivå" i bilden nedan), dvs. de övre markeringen. Det finns ju två urgröpningar i plasten nertill på oljestickan. Men ska inte oljenivån vara mitt emellan dessa två markeringar ("Normal?" i bilden nedan)? Se bilden nedan för mer info. Länk ----------------------------- Det känns gott att dra 320i med min 318iS! :) Min 318iS finns på Länk |
|
|
enligt mekonomen så ska de finnas 4.8 liter olja i m42 motorn ___ IS POWER låter mer än de går :D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.