|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Någon mer som upplever att 318iS dricker mycket olja? Är det kanske dags att kolla över kärran eller är det vanligt att de dricker mycket olja? //Johan dreiachtzehnis | |
| Hur mycket olja tar den då??Min 323i 84 tar ca en liter på 900 mil o de får väl anses vara normalt för en 25000milare årgång 84....Men om din tar typ 1 liter på 300 mil ja då e de väl mindre bra....Nyare BMM,dvs från 91-(då M50 kom) tar i princip ingen olja alls om den e välskött!Min 23000milare 325 E36 tar inte en droppe.... | |
ant |
min 318is -91 dricker inte nånting så som jag har märkt. men det beror väl mycket på hur den är servad tidigare osv. ============================= Länk |
|
Tycker att den dricker ganska mycket. Det kan iof ha med körsätt att göra hur mycket en bil är, och jag smiskar nog min ganska friskt om man jämför med Bosse Parnevik(ett exempel på äldre herre som jag tippar på att han kör ganska lugnt). Får ta att anteckna hur mycket den dricker. Tycker att den vitryker en lite för mycket när den är kall också, kanske är dags för en topprenovering, har fått för mig att ventilstyrningstätningarna brukar kunna bli dåliga på de här motorerna. Stämmer det? //Johan dreiachtzehnis |
|
|
...hur mycket en drar (inte är)... //Johan dreiachtzehnis |
|
| jag har väl kört min 318is 90'a typ en 600+ mil sens jag köpte den. i min kan man inte se att det försvunnit någon olja överhuvudtaget. bara så att du vet. | |
| johankihl, märkligt fenomen på dig bil. 318is anses ju som blad de mer pålitliga och slitstarkaste motorer BMW byggt..har aldrig hört talas om några speciella problem överhuvudtaget. | |
|
Brukar fylla på lite olja i min. Har inte behövt göra det på tidigare bilar. Jag tror nog att jag fyllde på en fyraliters dunk på 1800 mil, mellan servicarna. Bilen har gått 20500 mil. Har hört att BMW's fyror dricker en del olja. Mr C |
|
|
Har kört min ca 500 mil sedan oljebyte, tittade på oljestickan igår och den hade i princip inte tagit nån olja... MVH Mathias |
|
| nej nej FRIFART. när du är i skolan ska du plugga. inte sitta och surfa bmwpower. :) | |
| Hejsan! Har ju precis sålt min 318is -91 fyllde aldrig på olja emellan oljebytena och det gjordes var 1000mil!! | |
|
hur ofta ska man byta oljan på en 318is? min oljeservicelampa har lyst ett tag nu men oljan ser väldigt fräsch ut. måste man verkligen byta då? |
|
|
Att den inte ser dålig ut betyder att det inte är så mycket sot i den. Däremot syns inte hur mycket vatten o bensin som spätts ut eller tillsatser som inte längre är effektiva. Byt ändå! :) Mvh Anders S. |
|
|
Ska börja med att byta alla slangar som kanske börjar bli gamla efter 19000 mil så får vi se om vi har nåt läckage där. Passar bra när jag ska polera insug och ventilkåpa! //Johan dreiachtzehnis |
|
|
Vilka slangar gör att den kan dra mer olja? Mvh Anders S. |
|
|
Alla slangar som det går olja i, om det nu finns några sådana. Om de har krackelerat med årens lopp så kan de läcka, har dock inte upptäckt några större läckage... //Johan dreiachtzehnis |
|
| Min 325:a drar ganska mycket olja,kan köra några 100 mil bara på en liter,vet att de är något som inte stämmer....va brukar de vanligaste felen vara när den drar mycket olja? | |
|
Mycket olja kan ju bero på otäta packningar likväl som sliten motor (blårök). Johan, Finns väl inga slangar som leder olja, eller? Mvh Anders S. |
|
|
"Mycket olja"...?? Hög oljeförbrukning mena jag! Mvh Anders S. |
|
|
Lazereye vet du att BMW anger att 1.5liter olja per 100mil anses som normalt för en M20 motor. Det är sjukt mycket men står så i min instruktionsbok till 323an och jag känner en "gubbe" som berättade att hans helt fabriksnya 323drack liknande mängder..det är tydligen normalt. Men detta skiljer enormt mycket mellan olika exemplar och bara för att den drar mycket olja behöver inget vara fel (just för m20 motorn). |
|
|
Min M20 dricker ingen olja... inte så att jag måste fylla på mellan bytena i alla fall. /Kristian BMWCS #5062 ------------------------------ Länk 1600/2-renovering... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.