|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tittade på nya 635CSI på galleriet. Det som drog min upmärksamhet var pinnen som gick från ena stöttfångarbasen till den andra. Har sett det tidigare på en anons någonstans på nättet och underde då följande: det uppendara syftet är att göra karrossen mer styv. Men då undrar jag: hur bra är det egentligen? Har inte våra tyska vänner i Bayern gjort chassikonstruktionen optimal? och om det nu ger extra styvhet varför använder man inte sån enkel lösning direkt hos BMW? och slutligen i och med att man omdirigerar spänningar över chassit på ett sett som inte var tänkt när man ritade bilen så är inte det skadligt för chassit? Ta mig inte fel. jag är inte kritisk, jag bara undrar. finns det bra argument så är jag den förste som installerar det på bilen. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag hur bra är det egentligen, bra fråga ?? Finns ju till E39 både bak o fram. och även till Z3 Länk (Fanns även på Shelby "Mustanger")på 60-70talet. MVH Hasso Länk |
|
"Optimalt" För vem? För vilka ändammål? Komfort eller sport? :) Mvh Anders S. |
|
rsarits |
Jag skulle tro att det bara är befogat när man har extremt hård fjädring och kraftiga krängningshämmare för tävling, men då byter man ju ut alla gummibussningar i fram/bakvagn mot plast eller kul/rullagrade d:o också. I det fallet så kan ju karossen tvingas flexa i stället för de tidigare bussningarna. Micke |
|
Jag såg att Bimmerman har den på sin 740... Läser du detta så kan du gärna tala om dina erfarennheter med det. |
|
Tigerr |
Menar ni "pinnen" i motorrummet? Äre inte bra så att den tar "stryk" istället för att hjulupphängningen/chassit/karossen ska behöva ta allt? Jag tror iaf att det är nått sånnt, lite billiga att byta en pinne, än att byta kaross/chassi-delar! ;) Tigerr |
|
Ni pratar om ett Fjäderbensstag eller hur ? _____________________________________________ Länk |
|
|
Det som avses är en sk anti-stress bar, ett sätt att förbinda fjäderbenen med varandra så att de inte kan röra sig i sidled individuellt. Styvar också upp karossen i viss mån. Helt enkelt för att styva upp framvagnen vid aggresiv körning, minskar krängning och ökar allmänt stabiliteten. Bimmerman får väl rätta mig om jag har fel på någon punkt. I begynnelsen skapade Gud mannen. Sedan en fullutrustad BMW 7er.... |
|
| Japp, det är anti stress bar jag menade. Jag bara undrar: om det verkligen gör verkan så borde väl biltillverkaren ha själv monterat dit det...? Inte ens alpina har det under huven så jag bara undrar om det inte är något som fungerar bara för dem som tror stenhårt att det fungerar ( referenser till chiptrim och alla diskutioner här på forumet) | |
|
S.k "Strut bar" Jag monterade ett på min M3:a i somras och måste säga att jag faktiskt känner en ganska markant skillnad vid hård körning. Den uppträder mer kontrollerat vid kurvtagning, sen ser det ganska fräckt ut också! ;) /K |
|
|
Jag tror de e för syns skull bara , e de inte så ??Handen på hjärtat???!!! |
|
|
M3 GT hade Fjäderbensstag orginal, så det är väl en förbättring när man ska köra hårt på bana t.ex. ---------BMW ///M3---------- |
|
|
Kingen NEJ, ett BRA stag sitter inte där för syns skull. Det fyller en funktion faktiskt...believe it or not! /K |
|
| Volvo T6 har också en original. | |
Tigerr |
acey -- Men det vet vi sedan innan, de flesta arbetsfordonen (traktorer, lastbilar och så..) brukar ha lite sånnt! Så det är inte Vovlo ensamma om! ;) Tigerr |
| Skoda Pickup har det standard.Vi har alltså en riktig ban åkar vagn på firman. | |
| 2002ti: men hos skoda så handlar det om att hålla ihop skrotet så det inte rasar ihop :-) | |
| De flesta volvomodeller har detta stag som standard. Det är ett sätt att staga upp fjäderbenstornen för att undvika okontrollerade karossrörelser. Vad det gäller bankörning är det betydligt viktigare att se över alla andra chassikomponenter innan ett fjäderbensstag monteras. | |
|
Vad kostar ett dylikt till en E34? ngn som vet? |
|
|
Länk _____________________________________________ Länk |
|
|
Ok, 1200....nåja det kanske man kan kosta på sig om det nu är så bra som alla säger? Kan man montera dit den själv utan problem eller går det år helvete då? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.