|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har en 518i -90 och akn i princip inget om bilar och motorer...men jag skulle vilja få ut lite mer av motorn än vad jag får idag. Vad kan man göra? Finns det några enkla/billiga knep, jag är inte ute efter att få nån monster effekt och det har jag förstått att det kanske inte skulle gå med min bil i alla fall, bara lite mer kräm... | |
|
Hej och välkommen hit! :-) Bra att du insett att du inte kommer få ut någon monstereffekt ur din kärra, men här följer några tips som kanske hjälper lite på traven! 1. Chip. Det råder delade åsikter om chipning, vissa har tillochmed fått SÄMRE effekt efter att de chippat sina bilar (läs i frilansar-Jounis dagbok t.ex). Överlag ger chipning en optimering av motorstyrningen och ett par extra hästar(3-8hk), samt lägre bränsleförbrukning! Qvarnis har mycket prisvärda chip (1500:-) tack vare sitt samarbete med JWR. Du hittar honom på Länk 2. Sportavgassystem. Bättre luftflöde i avgassystemet=stryper mindre effekt än original och ger ett maffigare ljud. Hur många hästar ett komplett sportavgassystem ger debbateras. Tillverkarna menar i vissa fall att deras system ger minst 15hk extra, vilket man bör ta med en ganska stor nypa salt. 5-8hk känns mer trovärdigt. Simons(Ray)(Länk har billiga system, men med ojämn kvalité och ofta LÅNG leveranstid. Supersprints (Länk system är vad jag hört av väldigt bra kvalité och låter mysigt, men kostar en del extra. Andra tillverkare är ferrita (Länk och eisenmann. Detta är generellt sett de två första/enklaste/billigaste sätten att trimma en sugmotor(motor utan turbo/kompressor) på. Lycka till! Med vänlig hälsning //Kalle ______ Länk |
|
|
Ett sportluftfilter kan du oxå montera. Antingen ett platt (billigare) eller ett koniskt, monterar du ett koniskt se då till att det inte suger varmluft från grenröret eller dyl! För att göra det hela effektivare; kapa ur grillen där motorn tar luft. Om det blir mera hästar är osäkert men motorn andas åtminstone bättre. ///Boooze BMW Club Finland #2046 |
|
|
Booze: Anledningen att jag inte nämnde sportluftfilter är att det faktiskt bevisats i åtskilliga tester att ett sportluftfilter INTE ger några extra hästar. Att motorn andas bättre stämmer, men leder också till att den andas in mer skit (damm osv.) än med ett vanligt filter, speciellt om man inte sköter sportfiltret enligt föreskrivet. Enda anledningen till att köpa ett konfilter är att man får ett fränare insugsljud och då Lamer efterfrågade mer effekt, inte häftigare motorljud utelämnade jag luftfilter-delen. Att köpa ett "sport"-insatsfilter bedömer jag är att kasta pengarna i sjön. Mvh Kalle |
|
|
Det här med luftfilter och effekt beror nog helt och hållet på hur bra/dåligt original filter och filterbox fungerar. Dvs ett öppet filter ger ingen direkt extra effekt, men kan ta bort en strypning och därmed öka effekten. Nu håller vi ju på med BMW och jag vill gärna tro att man inte håller med allt för korkade lösningar från fabrik. Men själv prioriterar jag alltid ett Open Air filter ändå. För ljudets skull givetvis. Annars håller jag med nofx16, chip och avgas (i nämd ordning) är nog vettigt. När det gäller chipet skulle jag personligen inte köpa ett chip där säljaren inte kan visa ett bromspapper på en likadan motor som min. Kiip Spiiding! |
|
|
Supertack för svaren!!! Har kollat upp chip nu hos snubben "qvarnis" som du rekomenderade, och han bad om nr på styrboxen och på chipet..., hehe, med risk för att bli den största idioten här så blir jag ändå tvungen att fråga...var sitter styrboxen och chipet??? Kan man få probs vid besiktning om man fixar nytt chip, sportavgassytem, sportfilter? |
|
|
Va bara lugn , ställde samma fråga för en vecka sen , kolla sen hur många inlägg jag har , känndes lite pinsamt ;) Styrboxen sitter som bekant i handskfacket , innertaket på handsfacket så att säga , sitter oftast nån skinn/plast skydds tjosan som täcker den ! Sen är det väl bara att skruva ner den och montera isär den och kika efter chipet , jag har inte monterat ner styrboxen , men ack hittat den =) Lycka Till ! _____________________________________________ Länk |
|
|
Om jag ska föreslå ett luftfilter som ger effekt så kolla på www.motorshop.nu sen kolla du på BMC luftfilter och under Kolfiber CDA-boxar ! kostar eunt 3.000 kr men det ska också ge mer än ett vanligt filter ! _____________________________________________ Länk |
|
|
Sen om du ska ha ett chip smo ger effekt så satsa på ett UNI-chip styrbox ! Då har man kvar original chippet sen så sätter man dit extra styrboxen och så läs mer på Länk _____________________________________________ Länk |
|
|
hm...men det där unichipet kostar 5000+ och qvarnis chip 1500, är det värt de extra pengarna? nån som har koll på det...typ testat båda? Och vad det gäller luftfilter så tänker jag nog inte lägga så värst mycket pengar på det...inte än iallafall (tips?)...får se vad chippet gör först också måste jag köpa ett avgassystem eftersom blåset lossnade idag och pajade! hehe...känns som en vink från ovan typ "sätt på ett nytt system nu grabben, fega inte nu!" Nån som kan rekomendera något sportavgassystem till en 518, fick ju en massa tips, men jag har ju ingen erfarenhet så... det får inte var för j-la dyrt bara!!! |
|
|
Lamer: Ring till Ray/simons och fråga om/när system till din bil finns tillgängliga. Ser att du, liksom jag, bor i Malmö, så du kan även pröva att slå en signal till Tobbe på Need For Speed (Länk och höra vad han kan göra för att hjälpa dig! Sänd mig ett mail om han inte kan lösa ditt problem, så ska jag se om jag kan ordna något.. Angående chipen så kan jag garantera att 3500kr skillnad INTE kommer märkas effektmässigt på din bil! Jag hade köpt Qvarnis, hade jag märkt en försämring hade jag helt enkelt monterat ur chipet igen. |
|
|
Sebring har jag och det är mycket fint , funkar bra och håller _____________________________________________ Länk |
|
|
Lamer// En dum fråga är bara en fråga som är lätt att svara på! Så tveka inte att fråga om något bara för att du känner dig pinsam. /Kristian BMWCS #5062 ------------------------------ Länk 1600/2-renovering... |
|
|
Tack för alla hjälpsamma svar! ...måste säga att detta är nog ett av de absolut trevligaste forum jag varit på!!! Känner mig väldigt väl mottagen=) Tack! |
|
|
Visst är vi trevliga... akta dig bara så att du inte blir lika beroende som en del av oss andra ;-) /Kristian BMWCS #5062 ------------------------------ Länk 1600/2-renovering... |
|
| Kristian: Skulle precis skriva samma sak ;-D | |
|
Om du inte vill känna dej väl omhändertagen är det bara att nämna att du vill byta motor till ett annat fabrikat. Funkar garanterat! ;-) Allvarligt talat så är detta nog ett av de mer städade forumen. Tack och lov får jag väl tillägga. Databoxen kan vara lite marig att pilla isär. Var noga så att du inte råkar bryta sönder nåt! Kiip Spiiding! |
|
|
Haha, ska tänka mig för innan jag nämner andra motorfabrikörer då=) |
|
|
Oh ja , man får alltid hjälp förr eller senare , oftast mycket snabbt , ni ska ha en eloge grabbar/tjejer som hjälper alla andra ! _____________________________________________ Länk |
|
|
Hm...har kollat lite på avgassystem nu...ska man byta hela vägen eller...det här är en djungel för mig!!! Om man köper ett helt system vad händer´med katalysatorn då? |
|
|
Lamer: Köp från katalysatorn och bakåt. Ny kat är dyrt och onödigt att byta sålänge din nuvarande fungerar! När man talar om "helt system" på bilar med katalysator, så menar man oftast från kat och bakåt. (eller är jag ute och cyklar nu?) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.