|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
Axel |
Tänkte väl det ,lät osannolikt att dom tidiga M50 ej skulle ha knackningssensorer. MVH Axel Bromsen är fartens värsta fiende. |
|
Verkar faktiskt inte som om det fanns knackningssensor på tidiga M50-motorer! Mvh |
|
|
ojay: Håller inte med riktigt där, förtändningen beror på tiden det tar för tändningen/flamfronten att utvecklas. Självklart är det på kolvens nerväg som kraften utvecklas, och de c:a 2mm som jag skrev stämmer faktiskt, sen är det övertrycket (30-50 bar) som gör jobbet. Givetvis är det ett grovt resonemang, och det finns mera detaljer som spelar in, förbränningsrummets utformning, förmågan till bra fyllning, bränsleblandningens temperatur mm. Men principen stämmer, liksom att energiinnehållet i 95 kontra 98 osv är samma. Endast förmågan att stå emot självantändning/spikning skiljer, jag tvivlar på att förbränningshastigheten skulle vara olika. Energiinnehållet i diesel och motorbensin är också så gott som samma, Johans beskrivning på dieselförbränningen är helt korrekt. Eftersom dieselmotorn bara suger in ren luft och komprimerar så kan givetvis inga spikningar uppträda på denna. Försök gärna få tag på ett indikatordiagram på diesel kontra bensinmotor så ser du lätt principen/skillnaderna. FP |
|
|
Johan, varför tror du inte tidiga M50 hade knacksensorer? Om mitt minne ligger rätt så fanns felmeddelande på detta område när jag kopplade upp min 91:a mot datorn på verkstad. Detta var i samband med att min lambda kajkade ur... Mvh Anders S. |
|
|
Anders det verkar inte som den finns som reservdel till de första åren av den modellen... Mvh |
|
|
okej, ja det borde det ju göra om det funnits på den. Om jag inte hade dessa på min motor är det väl kanske inte konstigt att det gav felmeddelande! :) Mvh Anders S. |
|
|
Kan ju varit så att du hade en sen 91:a, det verkar som om den infördes någon gång 91/92. Mvh |
|
|
Vad är en vanos egentligen och hur vet man om man har en vanos eller inte..????... |
|
|
Du har vanos fredrik, det är en enhet som gör att kamaxlarna vrider sig i förhållande till varvtal, dvs variabla kamtider. Du har enkel vanos, det finns dubbel vanos på senare modeller. Använd sökfunktionen så hittar du massor av info! :) Mvh Anders S. |
|
|
johan b: Jo du har helt rätt. Med att säga att dieseln detornerar är i ordets rätta bemärkelse fel, det var bara ett sätt att försöka beskriva hur tändningen i dieseln sker. Men folke, förklara lite mer vad du menar med att bensinblandningen exploderar på 2mm kolvrörelse. Menar du att den antänds då eller att hela blandningen förbränns då? Angående knacksensorns vara eller icke vara på 91-92 så står det i alla fall så i Bentley att den inte finns där och att den kom in i samband med vanosen, då även styrsystemet fick en nyare version. (kommer inte ihåg versionsnumrena). Men Bentley är amerikansk och det kan hända att dom hade andra versioner där. |
|
|
OK. Givetvis hittar jag inte just nu var jag läste det, trots att det bara är en kort tid sedan, och jag har sett samma beskrivning även för rätt länge sen. Jag återkommer om jag hittar källan. Säg att kolven har en slaglängd på runt 80mm från ÖD ner till UD. Explosionen utvecklas runt ÖD och är "slut" efter c:a 2mm av den totala 80mm kolvrörelsen, därefter är det övertrycket som driver ner kolven. FP |
|
|
Men om man har 20-30 graders förtändning så måste ju blandningen börja förbrännas ganska långt före ÖD. Men det kanske är så att tex 90% av hela blandningen förbränns på "2 mm". Ganska intressant ämne det här. Tyvärr är jag inte hemma denna helg och har därför inte tillgång till min litteratur, men jag måste nog läsa på lite när jag kommer hem igen. :) |
|
|
Det är väl också så att 20-30 grader på vevaxeln strax innan (och efter) dödlägena inte innebär så mycket kolvrörelse jämfört med när vevarna är t.ex 90 grader ut från dödlägena. Kolvrörelsen är så att säga inte linjär, även om tändgnistan kommer t.ex 20 grader före ÖD så har inte explosionen utvecklats fullt ut förrän kolven är i topp, man vill ju inte precis bromsa upp rörelsen. Med ett indikatorinstrument tar man upp tryck och vakuum under motorns hela arbetstakt (två varv) och man ser intressanta saker, som t.ex skillnaden på bensin och diesel osv. FP |
|
| ojay: Vet du var knacksensorn sitter på M42 enligt Bentley? På vilket sätt påverkar den tändningen? Drar den bara tillbaks tändningen vid knack eller arbetar den mer aktivt och ställer fram den till dess att det nästan börjar att knacka? | |
|
Exakt var själva sensorn sitter kan jag inte säga (2st på sexorna), bara att de sitter i nära anslutning till förbränningsrummet. Själva knacksensorn är en typ av piezoelektrisk mikrofon, efterföljande signalbehandling ger sedan signal till motorstyrningen som i sin tur ställer tändläget osv. Jepp, omställningen sker flera ggr per sekund, motorstyrningen försöker hela tiden ställa tändläget så att små knackningar uppträder och drar sedan tillbaka igen osv. FP |
|
| Gegge, jag ska titta i Bentley när jag kommer hem från jobbet! | |
320-325 |
öhh men om man kör på 98 oktan förstör man inte katalysatorn? |
|
Nej, dagens 98 oktaniga bensin är lika blyfri som 95 oktan (i Sverige i alla fall!). Högt oktantal i vanlig motorbensin kan aldrig skada motorn eller katalysatorn, däremot kan bly (och troligen det blyersättningsmedel som finns i dagens "blyade" bensin) skada katalysatorn. Det är "blyet" som är det skadliga inte den höga oktanhalten.... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Gegge, enligt Bentley måste man plocka bort övre sektionen av insugsröret för att komma åt knacksensorn. På bilden ser det ut som den sitter precis under de två värmegivarna (en för mätarn och en för ECUn). Ska sitta på motorns vänstra sida ganska långt fram. | |
|
vad har jag för motor i min 318is coupe -96 egentligen? ..M44B kanske? ..då borde den också ha knacksensorer eftersom M44 an har det? ..måste iaf testa 98oktan och se om det blir nån skillnad.. en effekt ökning skulle jag nog känna direkt eftersom man känner en microskåpisk skillnad om man kör bilen med tom eller full tank ..eller om flickvännen åker med ;) ..ingen jätte skillnad men det känns kanske som en eller två extra hästar om man har nästan tom tank och flickan inte e med :) .. NiFE - Nice life |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.