AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.895

skillnad på 95 el 98 oktan?

Sida 1 av 3
mase
tänkte kolla om nån vet vad skillnaden e.
samt kan jag ha d(98) (325 e36).
nån sa att billen känns piggare?

blixter och dunder....
ant
ja visst kan du tanka 98 oktanig besnin i din bil. du lär inte märka någon jätteskillnad på effekten.

jag har en kompis som jobbade på en bensinmack förut. han berättade att det hände några gånger att vid påfyllning av tankarna till pumparna så hamnade 98 oktan i 95 oktan och tvärtom. hur sant detta är vet jag inte men han sa det hade hänt.. så helt säker kan man nog inte vara över vad man tankar i sin bil.
iofs kan man köpa så kallad oktanbooster också. men då lär man nog ha ett chip som är optimerat för högre oktan tal för att få ut all effekt.

=============================
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Oktantalet är ett mått på bensinens förmåga att inte självantända okontrollerat (spika) av tryck och värme. I en bensinmotor vill man ju att bensin/luftblandningen antänds av tändstiftets gnista!

Ett högt oktantal gör att man kan ha högre kompression i motorn = högre effekt. Därför kräver högtrimmade motorer ett högre oktantal än de med lägre trimningsgrad.

Om man använder sig av ett högre oktantal i en modern motor med knacksensorer kan motorn (automatiskt) ställa tändningen senare och då får den en bättre verkningsgrad = högre effekt och lägre bensinförbrukning.

Olika motorer är olika känsliga för oktantalsförändringar, vissa reagerar positivt (högre effekt, lägre förbrukning) på högre oktantal medan andra inte reagerar märkbart på byte från 95 till 98 oktan. De som normalt sett vinner mest på oktanhöjning är turbomotorer.
I laboratoriemiljö går motorer alltid bättre om man höjer oktantalet från 95 till 98.

Du kan aldrig skada din motor med ett för högt oktantal, däremot kan för lågt oktantal ge motorskador på bland annat kolvarna.

Testa och se om din bil går bättre på 98 oktan, gör den inte det kan du fortsätta tanka 95 oktan.

Själv tankar jag 98 oktan eftersom den drar lite mindre bensin (tillräckligt för att tjäna in det dyrare literpriset) och går lite mjukare. Däremot har jag inte märkt någon effektskillnad.
BMW skriver dessutom i instruktionsboken att man bör tanka 98 oktan till min motor.

Mvh
mase
jätte tack för svaren :))
ska nog börja med 98 helt klart.

blixter och dunder....
Pe
9
PerLan
320i -94
Jag har också hört att det endast ger märkbar effekt på trimmade bilar (hög kompression) särskilt på bilar med stressfläkt.
Som kuriosa på min andra bil en Audi A4 Ts ger det klart märkbar effekt att köra på 98, ännu mer på min enstånka (Honda XR650) där är skillnaden så markant att kör jag på 95 får jag inte upp den på bakhjulet det får jag däremot med 98 oktan...

Ödmjuke PerLan
Visa användare
881
Henrik.A
E3 3.0Si -75
tjena

angående effekt ökning...jag vet att turbo motorer får mer effetk med stor sannolikhet...Skoda Octavia RS får cs 7 hk extra om du tankar 98...så tanka 98...

Henk
Pe
9
PerLan
320i -94
På bakjulet på 3:ans växel kanske jag skulle tillägga ;-)
mase
på en bmw 325 då ? :)
mer hk?

blixter och dunder....
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Mase,

Inte som du lär märka. Som Johan sa kan det märkas lite grann på bensinförbrukningen.
Men räkna inte med att du känner av nå mer pulver... :)

Mvh

Anders S.
mase
nää men man får vara glag åt de "lilla"billigare förbrukning :))

blixter och dunder....
borgmastaren
Det där låter intressant. Någon som vet hur det påverkar vid kalla för¨ållanden? Typ -20 grader?

/Mats
Enligt Bentley finns knackningssensor på dessa modeller av E36:

* M42
* M44
* M50 93-95
* M52
* S50

Dessa borde kunna få lite högre effekt av högre oktan.
M50 91-92 däremot får troligtvis lägre effekt av högre oktan pga att högoktanig bensin brinner långsammare än lågoktanig.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Jag har bytt från 95oktan på jet mack till 98 oktan på ok/Q8!
MÅste säga att jag kommer lite längre på 98 än 95 men bara lite längre som sagt inget jätte stor skillnad!
Har märkt att bilen går faktiskt jämnare på 98 när den står på tomgång sen har jag faktiskt inte märkt någon skillnad på prestandan att den skulle vara snabbare på 98 än 95! Den går bra ändå!

MvH Bmw 4-ever

Länk
Intressant det där med lägre effekt och långsammare förbränning på 98 än t.ex 95, det får du utveckla lite.
Förbränning och förbränning förresten, mycket snabb explosion är väl mera riktigt, läste för en tid sen att kolven förflyttar sig c:a 2mm under explosionen, sen gör tryckstegringen resten.
På en diesel däremot kan man tala lite mera om förbränning, som jobbar en god bit under kolvens neråtgående rörelse. Här sprutas ju bränslet in under förbränningen, till skillnad mot bensinare som suger i sig blandningen innan tändgnistan.

FP
folke:

tvärtom med dieselen och bensinaren.

En diesel spikar/knackar/detonerar hela tiden. Det är så den tänder, den har ju som bekant inga tändstift. Om en bensinare gör det så är det skadligt för motorn och då får man se till att senarelägga tändningen, sänka kompressionen eller höja oktanhalten.

I en bensinare så tänder tändstiftet först en liten del av blandningen. Sen så tänds resten i en takt som bestäms av tryckökningen. Tryckökningen bestäms i sin tur av hur mycket kolven rör sig uppåt och hur snabbt bränsleblandningen förbränns.
Om tändstiftet tänder för tidigt så blir tryckökningen för snabb och då sker detonation (knackning).

Man inser ju ganska lätt att bränsleblandningen inte kan "explodera" och förbrännas så snabbt som du säger. Man brukar ju ha tändningen på 20-30 grader före ÖD och i så fall skulle trycket i förbränningsutrymmet vara högre på kolvens uppväg än på nervägen och då skulle inte motorn gå alls...

Mitt påstående att 98 förbränns snabbare än 95 är jag inte så säker på att jag kan backa upp. :) Men jag ska återkomma efter lite efterforskning.
Ursäkta, skrivfel i sista stycket. Så här ska det vara:

Mitt påstående att 98 förbränns LÅNGSAMMARE än 95 är jag inte så säker på att jag kan backa upp. :) Men jag ska återkomma efter lite efterforskning.
Axel
Är du säker på att M50 91-92 ej har knackningssensorer.
MVH Axel

Bromsen är fartens värsta fiende.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Min 325-91 e36 hade knacksensorer, hade nämligen felmeddelande på en av dom när jag kopplade upp mot datorn. M50-motorn är ju nästan identisk hela vägen med skillnad för vanosen...

Mvh
Anders S.
sp
185
spretten
X5 4.8is -04
316Ti -03
ojey:
Jag förstår var du menar men att säja att dieselen detonerar är fel.

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Högre oktan har väl bara större motstånd att självantända? Vad jag har förstått är det ingen skillnad i själva förbränning/energiinnehåll mellan tex. 98 o 95.

Med högre oktan kan det väl aldrig ge lägre effekt?

Mvh
Anders S.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ojay, en dieselmotor spikar inte i ordets rätta bemärkelse!

Dieseloljan sprutas kontrollerat in i cylindern med högt tryck. Dielseln antänds sedan av det höga trycket/värmen och orsakar en tryckökning.
Det innebär att under kompressionsfasen finns det bara komprimerad luft i cylindern, därfö kan motorn inte heller spika okontrollerat!
Dieselbränslets tryckstegring sker långsammare än i en bensinmotor, vilket gör att tryckstegringen pressar kolven neråt under längre tid (påverkar kolven under en längre sträcka) än i en bensinmotor. Därav dieselmotorers högre vridmoment kontra bensinmotorer.

När en bensinmotor spikar beror det på att en del av bensin/luftblandningen antänds pga värme/tryck. När flamfronten från självantändningen möter flamfronten från den del av bensinen som tändstiftet har genererat spikar motorn. Då uppstår häftiga (men till ytan/volymen små) tryckvågor i förbränningsrummet som i värsta fall kan spränga bort metalldelar av exempelvis kolvens kanter...

Mycket tveksamt om det är någon märkbar skillnad i flamhastigheten mellan 95/98 oktan under samma kompression!

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.